2026-05-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Man håller på att öka pensionsåldern. Man hänvisar till medellivslängden har ökat, men det är inte riktigt rätt verktyg, om antalet som dör tidigt har minskat så ökar medellivslängden.

Visst man håller systemet i balans, men är stabilt när man ständigt flytta målstolpen för pensionsåldern.

Och Pensionsmyndigheten räknar inte med de som dör innan pensionsåldern när de räknar hur länge pensionen ska räcka, utan de använder begreppet "förväntade levnadsår", vilket då blir lite längre än medelåldern. Dvs hur länge lever folk i snitt som blivet 65 år gamla. Även om hälften av befolkningen dog innan de blev 1 år så påverkar det inte det talet.

Så det är exakt rätt verktyg. Pensionsmyndigheten har snorkoll på statistik för att göra sina prognoser, och givetvis gör de inte en sån tabbe att de tex låter barnadödligheten ingå i prognosen.

Pensionsåldern är ganska kraftigt sänkts om vi jämför med för t ex 50 år sen om vi tittar på hur gammal man är procentuellt av sitt liv när man går i pension.

1950 hade man 11% av sitt liv kvar som pensionär, vid 65 idag har man 25% av sitt liv kvar.

Säger dig självt att man inte kan få lika mycket pengar ut då, och att det måste justeras upp lite. Behövs inte så mycket eget sparande för att kunna gå 5 år tidigare , om man börjar tidigt i livet.
Citera
2026-05-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag är född på 70-talet och har haft samma vision som du sedan över 15 år tillbaka. Det finns inga pengar för mig när jag når pensionsåldern. Det har alla jävla odugliga negrer och araber redan stulit. Lägg dessutom på kriget i Ukraina och alla andra statliga bidrag som ska strösslas på korrupta länder överallt. Investera smart på börsen i stället, och fundera över om du egentligen vill bli en dag över 70 år gammal. Skrynkligt jävla fuck face som knullar sämre än en sköldpadda.

Du kanske ska lägga 5 minuter och läsa på hur pensionssystemet fungerar istället för att skriva en massa trams utan verklighetsförankring.

Att du ens nämner Ukrainakriget (som vi ger drygt 200 kr/månad och person till varav det mesta är värdet på materiel inköpt sen länge, i många fall som skulle kosta att avveckla,) visar ju bara att du har absolut noll koll.

Citera
2026-05-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Privat pensionssparande kan komma att konfiskeras. Det har hänt förr och det har diskuterats även i närtid i vårt grannland tex. Personligen tror jag att man i framtiden kommer betrakta pensionutbetalning som socialbidrag. Har du hus, bil, kapital på värdepapper osv så måste du göra av med det innan du får pengar från staten/kommunen. Den dagen det sker är man för gammal och svag för att kämpa emot. Staten gör EXAKT vad fan den vill. Glöm aldrig det.

Då kan även hus, bil, osv konfiskeras, och alla hamnar i saltgruvan. Så tror man på sådana scenarion är det bäst att bränna pengarna omgående.
Citera
2026-05-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
"Ingen kommer arbeta" betyder just att ingen kommer att arbeta.

AI kan väl sköta "företagen" också ...
Citera
2026-05-30, 22:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
AI kan väl sköta "företagen" också ...
Nej.
Citera
2026-05-30, 23:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Då kan även hus, bil, osv konfiskeras, och alla hamnar i saltgruvan. Så tror man på sådana scenarion är det bäst att bränna pengarna omgående.

Du gör som du vill. Konfiskering har redan skett i Sverige på 80-talet och det talades om det samt behovspröva pension i ett av våra grannländer i närtid.
Citera
2026-05-30, 23:16
Medlem
Citat:
Du gör som du vill. Konfiskering har redan skett i Sverige på 80-talet och det talades om det samt behovspröva pension i ett av våra grannländer i närtid.

Som bostadsbidrag då eller?

Vi har redan behovsprövning, så vad stimmar du om?

Det är Vänsterpartiet våta dröm, står ju i deras partiprogram typ, och har alltid gjort, så inget nytt där, har pratats om i Sverige i decennier. Betyder inte att det blir så.

Jag anser att det hamnar i samma tramsfack som att pensionspengarna tar slut (sa man för 30 år sen också) , vilket de inte gör så länge vi har ett fungerande samhälle där folk arbetar och betalar skatt, och har vi inte det fungerar ingenting annat heller, så då kvittar det.

Alternativt medborgarlön och då är problemet löst
Senast redigerad av Baheera 2026-05-30 kl. 23:34.
Citera
2026-05-30, 23:18
Medlem
Imnshos avatar
Den allmänna pensionen är givetvis inget att ha när ni blir 67, 70 eller vad fan det nu är när ni går i pension. Men det är ju inget man kan "välja bort". Det blir ju en slags "medborgarlön", nån sorts bidrag som kanske täcker ett par mål mat om dagen.

Just därför ska man spara till pensionen, men göra det själv. Se till att inte placera tjänstepensionen i nåt skit, utan i bra fonder typ energi- eller ädelmetaller. Sedan ska man ha ett privat sparande som man smusslar undan skatteverket så att det inte går till dagdrivande slödder, vare sig det är muslimer, negrer eller söndercurlade förvirrade svennebananer.
Citera
2026-05-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej.

Kan de visst, lättare att byta ut slipsnissarna än arbetarna, då arbetarna måste bytas ut fysiskt till robotar.

Företagsledning kan man byta ut med en USB-sticka.
Citera
2026-05-30, 23:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Kan de visst, lättare att byta ut slipsnissarna än arbetarna, då arbetarna måste bytas ut fysiskt till robotar.

Företagsledning kan man byta ut med en USB-sticka.
Nej, det är inte möjligt.
Citera
2026-05-30, 23:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Som bostadsbidrag då eller?

Vi har redan behovsprövning, så vad stimmar du om?

Det är Vänsterpartiet våra dröm, står ju i deras partiprogram typ, och har alltid gjort, så inget nytt där, har pratats om i Sverige i decennuer. Betyder inte att det blir då.

Jag anser att det hamnar i samma tramsfack som att pensionspengarna tar slut (sa man för 30 år sen också) , vilket de inte gör så länge vi har ett fungerande samhälle där folk arbetar och betalar skatt, och har vi inte det fungerar ingenting annat heller, så då kvittar det.

Alternativt medborgarlön och då är problemet löst

Ähh, jag svamlar nog. Och det kommer säkert aldrig hända. Och allt verkar ju gå bra i Sverige. "Vi är ett rikt land" och "vissa saker måste få kosta". Det kommer nog finnas pengar i överflöd om några år när vi går i pension. Våra politiker är INTE naiva och de tar hand om medborgarna.

PS. Om det inte gör det kanske jag hade en poäng ändå, 2026...
Citera
2026-05-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ähh, jag svamlar nog. Och det kommer säkert aldrig hända. Och allt verkar ju gå bra i Sverige. "Vi är ett rikt land" och "vissa saker måste få kosta". Det kommer nog finnas pengar i överflöd om några år när vi går i pension. Våra politiker är INTE naiva och de tar hand om medborgarna.

PS. Om det inte gör det kanske jag hade en poäng ändå, 2026...

Vi är top 10 land att bo i faktiskt. Finns saker att jobba på, absolut, men förstårmig inte på den här oerhörda pessimismen du och många andra har. Det verkar vara något tema just nu på FB att skriva så mycket skit som möjligt om Sverige och hur dåligt allting är, i regel med en massa nonsenspåståenden och fria fantasier

Vad är syftet liksom?

Jag misstänker att du kommer att bli bitter som fan när det inte blev så illa som du befarar....

Life is good!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in