2026-05-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Är också född på 90 talet och sparar inte heller till någon pension av samma anledningar som dig. Det är onekligen det mest realistiska utfallet och vi kommer med största sannolikhet inte behöva jobba om 30-35 år då vi uppnått AGI.

Även om låt oss säga robotar tar över allt, ingen behöver jobba och alla får en medborgarlön.
Så kommer efterfrågan fortfarande sätta pris på saker och ting, jordens resurser är fortfarande inte oändliga. Alla kommer inte kunna ha en svindyr Ferrari och Rolex på armen eller kunna bo i ett slott på den mest attraktivaste platsen i stan.

Låt oss säga att alla 10 miljoner människor i Sverige nu får en medborgarlön, alla får exakt lika mycket.
Utan några tillgångar utöver det så kommer det direkt placera dig i det lägsta skiktet i den nya världen.

Visst kommer du kunna leva gott och ha ett bra liv. Men ditt liv kommer bli begränsat.

Jag tror att det kan vara ganska smart att spara på sig en del. Det kostar inte mycket att sätta in lite pengar på börsen varje månad som sedan växer av sig självt.
Senast redigerad av korvstofft 2026-05-30 kl. 19:27.
Citera
2026-05-30, 20:12
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Varför skulle du inte spara? Om du tittar 30 år bakåt så har sparande på börsen slagit inflationen med råge, och om du nu inte tror på att pensionssystemet ska fungera (finns inget som tyder på det, tvärtom är systemet stabilt och genomtänkt även om många gnäller i högan sky för att de inte får vara pensionärer i 30 år och får ut 80% av lönen) så är det ju ämne mer skäl till att spara undan.

Det är vanskligt att lägga allt i huset, tänk om ni vill bo kvar? Finns många fattiga pensionärer som sitter på hus för många miljoner, men inget på sparkontot.

Man håller på att öka pensionsåldern. Man hänvisar till medellivslängden har ökat, men det är inte riktigt rätt verktyg, om antalet som dör tidigt har minskat så ökar medellivslängden.

Visst man håller systemet i balans, men är stabilt när man ständigt flytta målstolpen för pensionsåldern.
Citera
2026-05-30, 20:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Även om låt oss säga robotar tar över allt, ingen behöver jobba och alla får en medborgarlön.
Så kommer efterfrågan fortfarande sätta pris på saker och ting, jordens resurser är fortfarande inte oändliga. Alla kommer inte kunna ha en svindyr Ferrari och Rolex på armen eller kunna bo i ett slott på den mest attraktivaste platsen i stan.

Låt oss säga att alla 10 miljoner människor i Sverige nu får en medborgarlön, alla får exakt lika mycket.
Utan några tillgångar utöver det så kommer det direkt placera dig i det lägsta skiktet i den nya världen.

Visst kommer du kunna leva gott och ha ett bra liv. Men ditt liv kommer bli begränsat.

Jag tror att det kan vara ganska smart att spara på sig en del. Det kostar inte mycket att sätta in lite pengar på börsen varje månad som sedan växer av sig självt.
Om ingen jobbar kommer medborgarlönen vara värd noll. Pengar har liksom inget värde om ingen jobbar för dem.
Citera
2026-05-30, 20:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.

Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?

I princip?

"Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip"

Vad betyder det?
Är du anställd, eller driver du eget företag?
Citera
2026-05-30, 20:33
Medlem
Jag förstår hur du tänker. Det är ungefär så vi också tänker, amorterar och investerar i huset.

Men dom senaste åren har jag börjat omvärdera om det verkligen är förnuftigt att göra så. Det grundar sig nämligen i att svensken är ett självhatande och egoistiskt folkslag som prioriterar upplevelser/materiella saker mer än en välmående, stark kärnfamilj som prioriterar barn. Barnafödandet är på det lägsta någonsin vilket leder till att vi måste importera MENA och negrer i mängder bara för att inte befolkningen ska minska.

Och ju mer vi importerar, desto mindre sugna blir dom svenska kvinnorna att föda barn pga osäkerheten vilket oundvikligen leder till en skitspiral av ondska som inte går att stanna.

Det är här jag misstänker att bostadspriserna fullständigt kommer rasa i framtiden, precis som det gjort i Japan. Det ständiga ekonomiska tillväxten kan inte pågå förevigt

Citat:
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.

Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?
Citera
2026-05-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om ingen jobbar kommer medborgarlönen vara värd noll. Pengar har liksom inget värde om ingen jobbar för dem.

Pengar har fortfarande ett värde. Det kommer fortfarande finnas företag, restauranger, affärer, artister, konstnärer som alla vill ha dina pengar.

Det där kommer inte försvinna bara för att ingen jobbar. Staten kommer dela ut pengar till alla. Du väljer sedan hur du vill spendera dina pengar.

Vissa kommer ha mer pengar då de har sparande, andra äger företag som fortfarande pumpar in stålar.

Bara för att robotar tar över och ingen vanlig människa arbetar så kommer inte allt bli gratis.
Citera
2026-05-30, 20:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Pengar har fortfarande ett värde. Det kommer fortfarande finnas företag, restauranger, affärer, artister, konstnärer som alla vill ha dina pengar.
Kommer inte finnas några företag om ingen jobbar. Företag sköter inte sig själva.
Citera
2026-05-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Kommer inte finnas några företag om ingen jobbar. Företag sköter inte sig själva.

När man säger "ingen kommer arbeta" så menar man den breda massan. Det trodde jag alla förstod.
Citera
2026-05-30, 20:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
När man säger "ingen kommer arbeta" så menar man den breda massan. Det trodde jag alla förstod.
"Ingen kommer arbeta" betyder just att ingen kommer att arbeta.
Citera
2026-05-30, 20:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är värre än TS tror, eftersom inlägget skrivs strax innan (?) hela världens börser och framför allt USA-börsen kraschar. USA-börsen har numera 68% av hela världens börsvärde och allt är fejk och anledningen till bubblan är sannolikt att alla världens pensionsfonder gått över till att bli indexfonder och då tvingas de köpa 68% skit i USA oavsett värde. Huvudtanken med indexfonder är ju att du inte ska tänka utan bara köpa.

Indexfonder har en underförstådd fokusering på färre och färre företag och till sist kommer alla pensionsfonder att bara äga aktier i ETT företag. Som är mest värt i hela världen. Oavsett hur företaget går.

Elon Musk har därför initierat en IPO med världens mest förlusttyngda företag SpaceX (har upparbetat 30 miljarder USD i förluster eller något sådant) och han vill ha 1.75 trillion USD för skräpet och eftersom Norges invånares aktiefond inte frågar efter innehåll längre utan bara köper på index så kommer de att bränna 100 miljarder USD där.

I sakfrågan har jag själv bara jobbat ca 6 år sedan 1990-talet som anställd konsult och då fått fett med tjänstepension fast bara 6 år. men eftersom jag börjar närma mig 65 så loggade jag in på mitt pensionskonto och vips låg där 3.7Mkr och det måste vara tack vare aktiebubblan för som sagt har bara 6 år betalats in där. Helt absurt, jag behöver inte de pengarna men tack Musk, jag ska nu ta ut dem så fort jag kan.

Vad jag vill komma till är att dessa pengar är luft om det går som i Japan, dvs att bubblan spricker och efter 1989 har Japan-börsen stått på samma fläck och Japanen har bara fått tillbaka de pengar han satte in och det blir samma i väst. Då kommer mina 3.7M att krympa tillbaka till kanske 400k.

Man ska istället betala av sin bostad. Om man bor fint och är skuldfri när man fyller 65 eller 68 så har man fixat sin pension. Mitt pensionskonto struntar jag i. Jag kommer dessutom att jobba i min firma resten av livet för att det är kul, och tjäna pengar, och använda hjärnan så den inte torkar.

Gör nu exakt som jag skrev så går det bra. Annars skyll dig själv.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-30 kl. 20:50.
Citera
2026-05-30, 21:32
Medlem
Citat:

Klockor som investering🤣 icke!!!!!

Det från någon som jag som faktiskt gjort 4 miljoner kr i vinst på en rainbow Daytona!!!

Klockor är inte någon investering. De ska bäras och avnjutas. Vissa håller värdet bra, men inte köpas som investering.

Planera för sin ålderdom måste man göra. Att ha sitt boende avbetalat när man går i pension är bara ett steg av många.
Citera
2026-05-30, 21:39
Medlem
Helt rätt tänkt. Att pensionsspara privat ger sällan någon avkastning. Jag gjorde som du och sparade privat i aktier och fonder och lever på det idag i tillägg till tjänstepensionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in