2026-05-30, 18:20
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag duger inte till mycket annat än att sitta på en parkbänk och dricka bira, men det betyder verkligen inte att jag skulle må bättre av att Jesus torteras till döds.
Är du säker på det?

Läser du inte Aftonbladet?
Efterlyst på tv?
Aktuella brott på flashback?

Dom flesta frossar i detta varje dag, som dom äter julskinka på julafton.
Citera
2026-05-30, 18:23
Medlem
Full-Retards avatar
Jag skulle definiera helighet som att du har en aktiv biljett till liveshowen, ditt liv just nu. Och visst, allt som man upplever i nuet är inte coolt och jättenice utan snarare motsatsen, men det är ju det som är guds poäng, att han ger dig arenan och sen är det upp till dig vad du gör av det

Citat:
Vad är helighet?
Citera
2026-05-30, 18:23
Medlem
Citat:
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Jesus gjorde det Adam inte gjorde, Adam syndade sedan dog han. Jesus syndade inte, sedan dog han.
Satan och hans anhängare menar att människan är skapad för att synda, dom menar att Adams liv visade detta, men Jesus visade tvärtom att en människa visst kan följa Guds lagar och bud, utan att synda.

Så Jesu liv är ett bevis, motpart, ett lösen för vad Adams liv stod för:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. " (1 Kor 15:21-22 Bibel2000)

Så frågan är inte varför Jesus behövde dö, utan varför han var tvungen att vara fullkomligt trogen Gud och hans lagar fram till hans död.

Citat:
Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus?

Nej, alla människor, inklusive kristna är människor, som har blivit födda av syndiga människor, som i sin tur inte heller levt fullkomliga liv utan synd. Föräldrar och samhället påverkar det nyfödda barnet på olika sätt, sätt som inte är på det sättet som Gud hade skapat människan för.

Citat:
Ibland verkar kristendomen handla om tro allena,

Det står ingenstans i bibeln att det handlar om tro allena, det är en förvrängning. Denna förvrängning kommer från det avfallet från sann kristendom som började komma redan på Johannes tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Från detta avfall blandades det in mycket felaktiga uppfattningar, även hedniska läror.

Citat:
men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Precist, men det handlar om att man måste ha både tro och gärningar, inte varken eller, jag förklarar i nästa mening.

Citat:
Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Vad håller Gud på med egentligen?

Som sagt, kristendom handlar inte bara om tro, utan även om gärningar:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: »Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:14-17 Bibel2000)

Lagförbundet som Moses och folket slöt med Gud, var inte den slutgiltiga lösningen, utan hade flera syften, t.ex. att det blev en tydlig gräns mellan gott och ont, och att den visade att ofullkomliga människor inte kan följa Guds lagar i en ofullkomlig värld. Det kommer att krävas att människor lever under Guds nya ordning som han kommer att skapa efter Harmageddon, där det är Gud som styr över världen, inte själviska människor och Satan.

Under tusen år kommer människor att slippa Satan och hans anhängare, och slippa mänskliga härskare som för det mesta har sina egna intressen framför ögonen istället för folkets intressen.
Och Gud kommer att ta bort krig, sjukdomar och död, det kommer hjälpa ofullkomliga människor att under tusen år att läkas till fullkomliga människor så som Adam och Eva skapades. Sedan kommer Satan att släppas lös för en sista prövning om människor vill leva under Satans styre eller under Guds styre:

"Och när de tusen åren har gått skall Satan släppas lös ur sitt fängelse. Och han skall gå ut och förföra folken i jordens fyra hörn" (Upp 20:7,8 Bibel2000)
Citera
2026-05-30, 18:30
Medlem
puterealbas avatar
Vilken synd var det? Jag var inte ens född då?

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Utan Jesu död, ingen påsk. Utan påsk, ingen påskhare. Vem är sannolikt den skyldige till Jesu död?

Med Jesu död så blev vår synd mot Gud förlåten, det var det offer som krävdes. På det ligger sedan att enda vägen till frälsning går genom Jesus Kristus, men det är i sig inte avhängigt av Jesu lidande och död.
Citera
2026-05-30, 18:34
Medlem
puterealbas avatar
Varken Aftonbladet eller Efterlyst, men jag förstår din poäng... utan att förstå den.

Även om jag skulle frossa i Aftonbladet: vad har det med en eventuell känsla av oduglighet att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Är du säker på det?

Läser du inte Aftonbladet?
Efterlyst på tv?
Aktuella brott på flashback?

Dom flesta frossar i detta varje dag, som dom äter julskinka på julafton.
Citera
2026-05-30, 18:34
Medlem
Citat:
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Läs inte bibeln uppstyckat. Då blir budskapet obegripligt. Senare i Matteus står det:

”När lärjungarna hörde det [nål/kamel, et c] blev de bestörta och sade: »Vem kan då bli räddad?« Jesus såg på dem och sade: »För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt.«”

Med andra ord, vi kan inte göra oss förtjänta, men Gud skänker oss sin nåd, om vi tror.
Citera
2026-05-30, 18:35
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Vilken synd var det? Jag var inte ens född då?

Inte född då? Det var synd.

Det handlar såklart om den listige ormen och äpplet.
Citera
2026-05-30, 18:36
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Varken Aftonbladet eller Efterlyst, men jag förstår din poäng... utan att förstå den.

Även om jag skulle frossa i Aftonbladet: vad har det med en eventuell känsla av oduglighet att göra?
Att frossa i andras synder och otur mm gör att du lindrar ångesten.

Ångesten är helvetes elden som du måste frälsas ifrån, så att du ska få liv och orka jobba.
Citera
2026-05-30, 18:45
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

Önskar det fanns ett enkelt svar.
Men det finns inte utan är bara upptill hur du bestämmer dig för att vara.

Du separerar dig från gud när det inte finns separation.

Du lever redan i gud du behöver bara se det.
Citera
2026-05-30, 19:15
Medlem
Antivalents avatar
Han dog för att göra oss fria. Det finns en inneboende ateism som är unikt för kristendomen, där vi tillber den döda. Eli eli lama sabakhtani.

Genom återuppståndelsen överlät gud ansvar till den levande människan och den rättfärdige i evighet hos gud och Jesus.
Citera
2026-05-30, 19:18
Medlem
Hur skulle det annars se ut?

Skulle vi fira jesu död i sviterna av förmaksflimmer och lungcancer i hög ålder? Kallar du det för "påsk"?

Nej, vissa frågor är det bäst att du låter bli att ställa.
Citera
2026-05-30, 19:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Alla som föds på jorden och lever som vanliga människor måste dö. Alla vet att Jesus hade ett budskap som han spred under de år han var verksam som profet. Budskapet var från Fadern och syftet var att arbeta in det i det mänskliga tänkandet. Eftersom han hade många som trodde på honom blev han ett hot mot överheten som lät döda honom. Vilket var den väntade utgången eftersom Israels korrumperade ledarskap tidigare hade låtit döda profeter som inte fogat sig.

Dina styresmän äro upprorsmän och tjuvars stallbröder. Alla älskar de mutor och fara efter vinning. Den faderlöse skaffa de icke rätt, och änkans sak kommer icke inför dem. — Jesaja 1:23

Men jag måste vandra i dag och i morgon och i övermorgon, ty det är icke i sin ordning att en profet förgöres annorstädes än i Jerusalem. — Lukas 13:33

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in