2026-05-28, 23:37
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Känns lite långsökt.
Säkert att det handlar om KK och inte om nåt annat?
Babylon är den värld vi lever i som inte tror på Gud och vi ska bryta oss loss från den.

Jag ser att kyrkan betyder mycket för många katoliker. Det är som ett hem. Men jag tror det är institutionen KK som avses med skökan/babylon. Det är tyvärr vad jag tror. Däremot tror jag inte jag har någon fördel inför Gud jämfört med random troende katolik. Gud kallar ju medlemmarna där för sitt folk. Med det säger jag emot ts. Det är inte kyrkan som frälser, inte institutionen. De flesta frikyrkor har den uppfattningen att Guds folk finns i alla kyrkor. Det är nästan bara JV som tror att de har ensamrätt på frälsningen.
Citera
2026-05-28, 23:43
Medlem
Det är någon som måste rädda ufot.
Ni ligger sist som vanligt.
Hur mycket kan man faila på gravitation?
Ingen kommer ta ansvar verkar det som.
Citera
2026-05-29, 06:14
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Absolut nyttigt att läsa Bibeln, men den frälser inte. Det bästa sättet att umgås med Jesus är i eukaristin.

Absolut ska man läsa bibeln, men viktigt att försöka läsa den ur samma historiska och kulturella ögon som när böckerna skrevs. Det är problemet många av dagens protestanter gör, de läser bibeln ur dagens ögon och försöker hitta sätt att anpassa bibeln till dagen. Flera uttryck och ord har helt annan mening på 2000 år gammal hebreiska eller arameiska än modern svenska/engelska. Därför är fotnoter viktigt.

Jag har besökt flera olika samfunds kyrkor i mina dagar; katolska, ortodoxa, maronitiska, diverse protestantiska. Pingst har lovsång/mer skolavslutningskänsla och väldigt lite liturgi. Ortodoxa är väldigt strukturerat och fokus på liturgi och tradition. En gudstjänst inom SvK jag var på stod prästen (kvinnlig såklart) och försvarade pride/hbtqi+ och drog bibelverser helt ur sammanhang för att visa att Jesus hade gått i pridetåget själv.

Därför är det viktigt läsa bibeln för kyrkan där du tar emot eukairistin kan vara korrupterad av synd.
Citera
2026-05-29, 07:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Du tycker mässan är ointressant samtidigt som du säger att ingen vill höra Jesus budskap, det säger mycket, du vill bara höra det som kliar i örat.
Jag är inte själv i trängande behov av att höra budskapet eftersom jag har det så pass aktuellt, men kyrkan gör sina medlemmar en björntjänst när den inte tar tjuren vid hornen och försöker vända bort människors uppmärksamhet från världen.
Citera
2026-05-30, 16:39
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Kyrkan är den enda vägen till frälsning. Detta är inget som människan kommit på, det har bestämts av Kristus: "Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd" (Mark 16:16). Därför insisterar vi på att kyrkan är ett nödvändigt medel för frälsningen. Redan under andra århundradet skrev Origenes: "Om någon vill bli frälst, låt honom komma till detta hus, så att han kan bli frälst ... Låt ingen bedra sig själv: utanför detta hus, de vill säga utanför kyrkan, blir ingen frälst." Och helige Cyprianus: "Om någon som var utanför Noaks ark hade undkommit, då skulle vi medge att den som lämnar kyrkan kan undkomma fördömelsen".

Extra Ecclesiam, nulla salus är fädernas ständiga varning: Utanför den katolska kyrkan kan man hitta allt - det erkänner Augustinus - förutom frälsningen. Man kan bevara sin heder, man kan förrätta sakrament, man kan sjunga "Halleluja", man kan svara "amen", man kan försvara evangeliet, man kan tro på Fadern, på Sonen och på den Helige Ande och predika det, men man kan aldrig finna frälsningen om man inte är i den katolska kyrkan.

Vår frälsare, Jesus Kristus, gav inte bara budet att alla ska tillhöra kyrkan, han fastställde också att kyrkan ska vara ett medel för frälsning, utan vilket ingen kan nå den himmelska härlighetens rike.

Det är med andra ord dårskap att inte tillhöra kyrkan. Ändå väljer så många att ställa sig utanför, med konsekvensen att de går miste om frälsningen.

Frågan är alltså: Varför? Varför ställer sig vissa "kristna" sig utanför kyrkan och därmed frälsningen?

Diskutera orsaken till denna dårskap.

Håll er till ämnet! Vill ni diskutera kyrkan i sig, Bibeln eller något annat - leta upp lämplig tråd eller starta en ny. Här diskuterar vi bara utifrån frågeställningen: Varför ställer sig vissa "kristna" sig utanför kyrkan och därmed frälsningen?

.
Andra Timoteusbrevet 4:3
Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen.

Att ställa sig utanför (så kallade) kyrkor som inte predikar sund lära, är ju bara positivt. För att inte tala om vargar, falska profeter och de som är där främst för att få sin lön (pengar) och inte kan/får predika som Bibeln lär..

Man måste förkunna ett budskap som är sant, sunt och troget den kristna tron, helt enligt Bibeln - vilket är sällsynt idag, speciellt i dagens Sverige. Var är dessa församlingar??
Citera
2026-07-16, 10:46
Medlem
den-kristnes avatar
Kyrkan behövde dock reformeras och korrigeras (inte uppfinna hjulet på nytt). Reformationen användes till det uppdraget.
Citera
2026-07-16, 10:55
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
"Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd" (Mark 16:16).
Den meningen innehåller så mycket "akbar" att den nog skrämmer bort många många från kristendomen. Efter 25 års ständigt krig emot människor som roligt nog har en liknande inställning så tappar kristendomen garanterat mark om den skall fortsätta hålla på sådär.
Citera
2026-07-16, 10:59
Medlem
Tror många ställer sig utanför pga att kyrkan blivit en plats för vänsterpolitik, islam och hbtkuk.

Man känner inte igen sig i vad kyrkan blivit.

Däremot ökar ju medlemsantalet i konservativa och bibeltrogna församlingar.
Citera
2026-07-16, 21:01
Medlem
"I don't know what God is, but I know what 'he' isn't". -Jordan Maxwell
Senast redigerad av mEkM2 2026-07-16 kl. 21:03.
Citera
2026-07-16, 21:51
Medlem
Patrik2108s avatar
GabrielOttarson har blivit utesluten ur kyrkliga gemenskapen (bannlyst) . Hur ska det gå med honom nu?
Citera
2026-07-18, 10:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den meningen innehåller så mycket "akbar" att den nog skrämmer bort många många från kristendomen. Efter 25 års ständigt krig emot människor som roligt nog har en liknande inställning så tappar kristendomen garanterat mark om den skall fortsätta hålla på sådär.
Dessutom finns det ett kristet kardinalfel då man tolkar Jesus som att bara de som tror och blivit döpta som blir räddade (från eviga plågor i helvetet).

Ja, detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom, han skall hava evigt liv, och att jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.» — Johannes 6:40

Alla borde förstå att inte bara de som sett Jesus får evigt liv.
Citera
2026-07-18, 12:12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Dessutom finns det ett kristet kardinalfel då man tolkar Jesus som att bara de som tror och blivit döpta som blir räddade (från eviga plågor i helvetet).

Ja, detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom, han skall hava evigt liv, och att jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.» — Johannes 6:40

Alla borde förstå att inte bara de som sett Jesus får evigt liv.
Att ha evigt liv är som att plågas i helvetet eftersom förr eller senare kommer man till en punkt där det inte längre finns något nytt att se eller uppleva i universum varpå den återstående evigheten för en mänsklig själ blir så tråkig att man kommer att göra vad som helst för att få dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in