Citat:
Ursprungligen postat av
GabrielOttarson
Absolut nyttigt att läsa Bibeln, men den frälser inte. Det bästa sättet att umgås med Jesus är i eukaristin.
Absolut ska man läsa bibeln, men viktigt att försöka läsa den ur samma historiska och kulturella ögon som när böckerna skrevs. Det är problemet många av dagens protestanter gör, de läser bibeln ur dagens ögon och försöker hitta sätt att anpassa bibeln till dagen. Flera uttryck och ord har helt annan mening på 2000 år gammal hebreiska eller arameiska än modern svenska/engelska. Därför är fotnoter viktigt.
Jag har besökt flera olika samfunds kyrkor i mina dagar; katolska, ortodoxa, maronitiska, diverse protestantiska. Pingst har lovsång/mer skolavslutningskänsla och väldigt lite liturgi. Ortodoxa är väldigt strukturerat och fokus på liturgi och tradition. En gudstjänst inom SvK jag var på stod prästen (kvinnlig såklart) och försvarade pride/hbtqi+ och drog bibelverser helt ur sammanhang för att visa att Jesus hade gått i pridetåget själv.
Därför är det viktigt läsa bibeln för kyrkan där du tar emot eukairistin kan vara korrupterad av synd.