2026-05-28, 16:27
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad präster och biskopar mässar är ointressant för mig och jag har inte hört en enda kristen predikan av värde.

Du som tycker deras predikningar är bra kan ju rekommendera någon katolsk Youtube-mässa som bevisar att jag har fel.
Pater Joseph Maria på katolskt horisont kan du kolla in när han predikar men tror knappast han passar dig.
Citera
2026-05-28, 16:44
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Ehh.. I min tro är Gud frälsaren: Frälsningen i sig är en gåva från Gud. Det är Guds nåd som räddar, inte vad kyrkan eller dess medlemmar gör. Kyrkan är bara ett redskap och inte något man MÅSTE använda sig av.
Det är Gud genom Jesus som är själva vägen och målet,

Om Jesus inte var Gud skulle han inte ha kunnat vara den enda vägen till frälsning. I Johannesevangeliet säger Jesus själv att han är "vägen, sanningen och livet" och att ingen kan komma till Fadern utom genom honom.
Om han bara var en människa skulle det vara omöjligt för honom att fungera som en länk mellan människor och Gud.

Vi "förtjänar" inte vår frälsning genom goda gärningar (Ef 2:8-9; Rom 9:16), utan vår tro på Kristus ställer oss i en speciell, nådefylld gemenskap med Gud så att vår lydnad och kärlek, tillsammans med vår tro, blir belönade med evigt liv (Rom 2:7; Gal 6:8-9).
🤔
Citera
2026-05-28, 16:57
Medlem
Patrik2108s avatar
Om du ska bli räddad måste du lämna katolska kyrkan.
Uppenbarelseboken 18:4
"4 Och jag hörde en annan röst från himlen: "Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte deltar i hennes synder och drabbas av hennes plågor."

Det är Babylon, dvs katolska kyrkan, som beskrivs i Uppenbarelseboken 18.
Detta gäller kanske inte dig i dag men den som fortfarande är med och stöder när katolska kyrkans tyranni återupptas så kommer att gå under.
Men du kommer nog att märka när det blir dags att lämna, om det blir under din tid.
Citera
2026-05-28, 17:05
Bannlyst
Citat:
Vad präster och biskopar mässar är ointressant för mig och jag har inte hört en enda kristen predikan av värde.

Du som tycker deras predikningar är bra kan ju rekommendera någon katolsk Youtube-mässa som bevisar att jag har fel.

Du har alltså inte deltagit en enda katolsk mässa i ditt liv men uttalar dig tvärsäkert om vad katolska präster predikar om. Det säger allt om vad du är för en typ. Du sitter i ditt elfenbenstorn och bara hittar på saker. Ingen kan ta det du skriver på allvar. Ingen.
Citera
2026-05-28, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
"4 Och jag hörde en annan röst från himlen: "Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte deltar i hennes synder och drabbas av hennes plågor."

Detta gäller kanske inte dig i dag men den som fortfarande är med och stöder när katolska kyrkans tyranni återupptas så kommer att gå under.
Men du kommer nog att märka när det blir dags att lämna, om det blir under din tid.

Jaså, är det? Men enligt sådana som du var det ju Konstantin den store som grundade Katolska kyrkan på 300-talet. Varför skulle det skrivas om det i Uppenbarelseboken?

Din tolkning är bara löjlig och säger mer om dig än något annat. Ingen kan ta dig och dina skriverier på allvar. En byfåne som lajvar teolog.
Citera
2026-05-28, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ehh.. I min tro är Gud frälsaren: Frälsningen i sig är en gåva från Gud. Det är Guds nåd som räddar, inte vad kyrkan eller dess medlemmar gör. Kyrkan är bara ett redskap och inte något man MÅSTE använda sig av.
Det är Gud genom Jesus som är själva vägen och målet,

Om Jesus inte var Gud skulle han inte ha kunnat vara den enda vägen till frälsning. I Johannesevangeliet säger Jesus själv att han är "vägen, sanningen och livet" och att ingen kan komma till Fadern utom genom honom.
Om han bara var en människa skulle det vara omöjligt för honom att fungera som en länk mellan människor och Gud.

Vi "förtjänar" inte vår frälsning genom goda gärningar (Ef 2:8-9; Rom 9:16), utan vår tro på Kristus ställer oss i en speciell, nådefylld gemenskap med Gud så att vår lydnad och kärlek, tillsammans med vår tro, blir belönade med evigt liv (Rom 2:7; Gal 6:8-9).
🤔

Varför grundade Jesus katolska kyrkan om han inte hade en tanke på att de troende skulle behöva den?
Citera
2026-05-28, 17:09
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Bibelläsningen frälser dig inte.
Det är absolut bättre att läsa bibeln än att slentrianmässigt besöka kyrkan.
Att läsa bibeln är att umgås med Jesus.
Man utlovas dessutom salighet om man läser och bevarar ordet i Uppenbarelseboken. Det är därmed den enda entydigt definierade vägen till salighet.
Citera
2026-05-28, 17:14
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Känns lite långsökt.
Säkert att det handlar om KK och inte om nåt annat?
Babylon är den värld vi lever i som inte tror på Gud och vi ska bryta oss loss från den.
Citera
2026-05-28, 17:17
Bannlyst
Citat:
Det är absolut bättre att läsa bibeln än att slentrianmässigt besöka kyrkan.
Att läsa bibeln är att umgås med Jesus.
Man utlovas dessutom salighet om man läser och bevarar ordet i Uppenbarelseboken. Det är därmed den enda entydigt definierade vägen till salighet.

Absolut nyttigt att läsa Bibeln, men den frälser inte. Det bästa sättet att umgås med Jesus är i eukaristin.
Citera
2026-05-28, 18:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Pater Joseph Maria på katolskt horisont kan du kolla in när han predikar men tror knappast han passar dig.
Jag tittade på en pingstmässa med Joseph Maria och jag uppfattade den som lika ointressant som alla andra gudstjänster och predikomöten som jag har besökt genom åren. Jesus budskap är inte det som människor vill höra, att Gud ska göra världen till en bättre plats och bota sjuka.

Min fru har bara positiva minnen från söndagsmässorna i sin by i Italien och i sin ungdom från mässor i Sverige. Det handlade om gemenskap och prästerna talade om vardagliga problem och var omtyckta. Men hon har ingen tro och tänker som många på Flashback att Gud borde skydda människor bättre, om han nu finns.

Gud ser vår synd och dess konsekvenser. Han vet att slutet är nära och han vill föra fram sitt budskap till oss. Vedermödan är oundviklig men de som håller ut och är barmhärtiga och rättfärdiga får fortsätta att leva i hans fullkomliga rike. Det är vad som borde predikas.
Citera
2026-05-28, 20:32
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Jag tittade på en pingstmässa med Joseph Maria och jag uppfattade den som lika ointressant som alla andra gudstjänster och predikomöten som jag har besökt genom åren. Jesus budskap är inte det som människor vill höra, att Gud ska göra världen till en bättre plats och bota sjuka.

Min fru har bara positiva minnen från söndagsmässorna i sin by i Italien och i sin ungdom från mässor i Sverige. Det handlade om gemenskap och prästerna talade om vardagliga problem och var omtyckta. Men hon har ingen tro och tänker som många på Flashback att Gud borde skydda människor bättre, om han nu finns.

Gud ser vår synd och dess konsekvenser. Han vet att slutet är nära och han vill föra fram sitt budskap till oss. Vedermödan är oundviklig men de som håller ut och är barmhärtiga och rättfärdiga får fortsätta att leva i hans fullkomliga rike. Det är vad som borde predikas.
Du tycker mässan är ointressant samtidigt som du säger att ingen vill höra Jesus budskap, det säger mycket, du vill bara höra det som kliar i örat.
Citera
2026-05-28, 20:37
Avslutad
Det är 2026, dags att inse att det endast är böcker skrivna av psykfall. Givetvis bör man gå ur kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in