2026-05-30, 11:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Jo men precis, du ska ha det som du vill. Får du sen inte det så är samhället helt fel, korrupt, diskriminerande eller nåt annat. Jag är inte inne i nån "bubbla" som du kallar det, du har en psykos som gör dig paranoid och uppfattar saker fel! Mer än 30 % av din skatt går till sjukvården, 85-90% av regionernas budget går till just sjukvården, det resterande går till bl.a. löner. Behöver du regelbunden medicinering så har du ett högkostnadsskydd, hörde nån snacka om 1400:- härom dagen men det kan vara mer eller vara mindre. Där har du skattepengarna! En fråga bara, har du aldrig varit på en vårdcentral? Har du legat inlagd på sjukhus nån längre tid? Med längre tid menar jag nån vecka eller så.
Högkostnadsskyddet är högre än så men det är ett fjuttpris jämfört med läkemedel och sjukvårdskostnader i exempelvis USA. De som står utan försäkring eller har en sjukdom/skada som är undantagen försäkringen står sig väldigt slätt. Folk går från hus och hem pga de räkningarna så jämförelsevis betalar vi lite här i Svedala. Skatten kommer vi ju inte ifrån hur som helst.

Ja det är något uppenbart fel med skribenten. Han lever helt i sin egen föreställningsvärld. Jag känner igen tänket från patienterna jag jobbat med tidigare. Det är såklart väldigt tragiskt. Han har inte valt att bli psykotisk.
Citera
2026-05-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Du är så väck.
Nej. Men du är det uppenbarligen.
Citera
2026-05-30, 13:00
Medlem
Citat:
Den som är sjukast får hjälp först..Vi andra får stå i kö. Vill du slippa köandet får du söka privat vård. Alla kan inte få hjälp samtidigt. Tom ett barn förstår det.
Det är skillnad på kö och kö. Andra länder med mycket lägre skatter har inte ens sådana köer.
Citera
2026-05-30, 13:02
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Högkostnadsskyddet är högre än så men det är ett fjuttpris jämfört med läkemedel och sjukvårdskostnader i exempelvis USA. De som står utan försäkring eller har en sjukdom/skada som är undantagen försäkringen står sig väldigt slätt. Folk går från hus och hem pga de räkningarna så jämförelsevis betalar vi lite här i Svedala. Skatten kommer vi ju inte ifrån hur som helst.

Ja det är något uppenbart fel med skribenten. Han lever helt i sin egen föreställningsvärld. Jag känner igen tänket från patienterna jag jobbat med tidigare. Det är såklart väldigt tragiskt. Han har inte valt att bli psykotisk.

"Ideologin" eller vad man ska kalla det för påminner om kommunism, h*n ska ha allt och det ska vara nu och gratis! Tror dessutom att h*n är arbetslös och inte tillför nåt ö.h.t. till samhället själv!
Citera
2026-05-30, 13:04
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det är skillnad på kö och kö. Andra länder med mycket lägre skatter har inte ens sådana köer.

Och de har även betydligt sämre sjukvård om du inte kan betala ordentligt.
Citera
2026-05-30, 13:13
Medlem
Citat:
Och de har även betydligt sämre sjukvård om du inte kan betala ordentligt.
Så Finland har sämre sjukvård än Sverige?
Citera
2026-05-30, 13:18
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Så Finland har sämre sjukvård än Sverige?

Vet jag inget om, troligtvis inte du heller. Åk dit och se själv om det inte fungerar för dig här i Sverige!
Citera
2026-05-30, 14:22
Medlem
Citat:
Vet jag inget om, troligtvis inte du heller. Åk dit och se själv om det inte fungerar för dig här i Sverige!
Jag vet att de har lägre skatt, kortare vårdköer, inga stafett.läkare och bättre eller likvärdig vård, till skillnad från röv-sverige.
Citera
2026-05-30, 16:58
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Jag vet att de har lägre skatt, kortare vårdköer, inga stafett.läkare och bättre eller likvärdig vård, till skillnad från röv-sverige.

Ok, då är saken klar! Flytta till Finland och sök vård för dina krämpor där!
Citera
2026-05-30, 19:53
Medlem
Tvärtom, tar man inte bort karensdagen leder det till att folk stannar hemma längre än man egentligen behövde.

Citat:
Varför hatar ni högerextrema (om jag inte gissat fel nu, men vanligtvis menar jag rent generellt inte dig specifikt) Sverige så mycket?
Visst inget land är felfritt eller perfekt men jag älskar mitt hemland och tycker det har många fördelar över väldigt många andra länder, att så många väljer att flytta just hit bekräftar detta. Är det någonting man inte gillar får man engagera sig politiskt och skapa förändring som vi andra gör.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-30 kl. 19:57.
Citera
2026-05-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Tvärtom, tar man inte bort karensdagen leder det till att folk stannar hemma längre än man egentligen behövde.

Varför hatar ni högerextrema (om jag inte gissat fel nu, men vanligtvis menar jag rent generellt inte dig specifikt) Sverige så mycket?
Visst inget land är felfritt eller perfekt men jag älskar mitt hemland och tycker det har många fördelar över väldigt många andra länder, att så många väljer att flytta just hit bekräftar detta. Är det någonting man inte gillar får man engagera sig politiskt och skapa förändring som vi andra gör.
Hade du haft mer koll på läget så hade du inte heller gillat vad Sverige blivit.
Citera
2026-05-30, 20:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Kanada har långa vårdköer. Ett system som påminner mycket om vårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in