2026-05-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Så när man mördar tiotusentals civila och gör det helt omöjligt att bo någonstans för uppemot 90% så är det inte folkmord och etnisk resning, dom utplånar ju ett folk just nu!

Du måste lära dig definitionen av "mord" om du vill bli tagen på allvar. Att en person dör i ett krig är inte samma sak som mord. Det är inte olagligt att civila dör i krig.

Sen förstår jag inte hur du menar att folket utplånas när krigets konsekvenser knappt är mätbara i den demografiska statistiken.
Citera
2026-05-30, 11:37
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Säkert, har aldrig hävdat att jag på något sätt är någon intellektuell virtous. MEN - jag verkar ju få dig ur balans från tid till annan i alla fall, så någonting i mina argument biter

Nej men som sagt, hela min grundpoäng är att det inte är så intressant om det etiketteras som folkmord eller inte. Det viktiga är att civila lämnas därhän, att man utreds och får ett straff vid felaktigt agerande och att människoliv är lika mycket värt oavsett vilken folkgrupp som är inblandad.

Min övertygelse är att inte du håller med om de två sista gällande objektiv utredning och folkgruppstillhörighet i fallet Israel/Palestina, även om du kanske säger det i vissa sammanhang för att stärka din trovärdighet i ämnet.
Var den 7e Oktober enligt dig ett folkmord?
Citera
2026-05-30, 11:41
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Var den 7e Oktober enligt dig ett folkmord?

Som sagt, undviker att fastna i frågan. 7 oktober var förjävligt gjort av Hamas, och en enorm tragedi för inblandade israeler.
Citera
2026-05-30, 11:43
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Som sagt, undviker att fastna i frågan. 7 oktober var förjävligt gjort av Hamas, och en enorm tragedi för inblandade israeler.

Så ”förjävligt” men inte ett folkmord? Hade palestinierna stött på 1 miljon judar den natten, hade det då varit 1 miljon döda judar?
Citera
2026-05-30, 11:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

7e oktober var ett folkmord eftersom vi vet att de hade order att folkmörda. Det framgår av både av vittnesmål från fångade terrorister och i text, de hade med sig skrivna order att utföra folkmord. Bevisen för det finns i 7e oktober-muséet i Israel, du kan läsa texterna själv om du fattar arabiska.
Citera
2026-05-30, 11:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ration Civila:militära dödsoffer

Andra Kongokriget: 20:1
Irakkriget: 3:1
Sudan 10-15:1

Nu tog jag bara några av de värsta kända krigen. Förklara gärna med dina känslor tagna ur röven varför Gazakriget skulle vara ett krig med "ovanligt hög andel övergrepp mot civila kvinnor och barn"?

Det är FNs ord, inte mina. Se ovanstående utdrag, rapporten hittar du här:

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/hrbodies/hrcouncil/sessions-regular/session58/a-hrc-58-crp-6.pdf

Min poäng är att oavsett om det är sant eller inte, så är det ett etablerat narrativ och någonting flera av varandra oberoende källor hävdar. Att Kongo och Sudan är värre är inget som förminskar felaktigheter som begåtts i Gaza.

Citat:
Vad nu övergrepp är för något, antar du menar döda men ville använda ett finare ord.

Du vet väl vad ett övergrepp är? Man behöver inte nödvändigtvis döda någon för att begå ett övergrepp.
Citera
2026-05-30, 11:51
Medlem
Citat:
Det är FNs ord, inte mina. Se ovanstående utdrag, rapporten hittar du här:

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/hrbodies/hrcouncil/sessions-regular/session58/a-hrc-58-crp-6.pdf

Min poäng är att oavsett om det är sant eller inte, så är det ett etablerat narrativ och någonting flera av varandra oberoende källor hävdar. Att Kongo och Sudan är värre är inget som förminskar felaktigheter som begåtts i Gaza.

Du vet väl vad ett övergrepp är? Man behöver inte nödvändigtvis döda någon för att begå ett övergrepp.

FN har fel. Jag har rätt. Gazakriget är inte värre än andra krig i modern tid. Du sprider propaganda ägnad att skada den judiska staten. Du är antingen en nyttig idiot eller själv judehatare. Jag lutar åt en kombination eftersom vi ser samma mönster i alla trådar på Flashback. Så fort Israel diskuteras på något sätt kommer du in och kastar skit på judar.
Citera
2026-05-30, 11:52
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Du måste lära dig definitionen av "mord" om du vill bli tagen på allvar. Att en person dör i ett krig är inte samma sak som mord. Det är inte olagligt att civila dör i krig.

Sen förstår jag inte hur du menar att folket utplånas när krigets konsekvenser knappt är mätbara i den demografiska statistiken.

Jo, språkligt handlar det alltid om mord när man mördar någon, också i krig så mördar man människor. Förstår att ni sionister alltid ska blanda bort korten på olika sätt för att inte erkänna obekväma faktum. Och håll på med lingvistiska/filosofiska/historiska/ideologiska/whatever krumbukter, för att oskyldigöra att man t.e.x MÖRDAT 20 000 barn, de ingår kring civila dödsoffer, förstår du? Eller ska vi hamna i nått Orwellskt sionistiskt nyspråk och dryfta enkla definitioner kring massa obetydliga omskrivningar kring en massa faktum.

Så du menar att 100 000 civila mördade inte syns i statistik? Eller ska du hänföra till något kring demografisk statistik som är ovidkommande det höga antal mördade människor och att en stor procent av Gaza är obeboeligt?
Citera
2026-05-30, 11:53
Avstängd
Citat:
Så ”förjävligt” men inte ett folkmord? Hade palestinierna stött på 1 miljon judar den natten, hade det då varit 1 miljon döda judar?

Vrid och vänd på det hur mycket du vill, jag kommer inte trampa ner i ditt försök till semantisk fälla.

Kategoriseringar och definitioner är ointressant för min del, vad som är intressant är vad som faktiskt hände.
Citera
2026-05-30, 11:55
Avstängd
Citat:
Herr Eggfjert och hans likar skiter fullkomligt i vare sig folkmord eller palestinier. Det är endast judehat som driver de. Bäst att ignorera.

Nej. Hatar absolut inte judar. Det är bara trams. Håll dig till sakfrågan istället för att attackera med antisemtism. Är du 4 år?

Citat:
The exploitation of the accusation of antisemitism, especially to delegitimize criticism of Israel or opposition to Zionism, is sometimes called weaponization of antisemitism. Cases of weaponizing antisemitism have arisen in various contexts, especially regarding the Israeli–Palestinian conflict. There has been controversy over the concept of new antisemitism and the IHRA definition of antisemitism, both of which characterize criticism of Israel and opposition to Zionism as antisemitic. Charges of antisemitism made in bad faith have been described as a smear tactic and likened to "playing the race card". Some anti-Zionist Jews have been accused of antisemitism and labeled "self-hating Jews".
Citera
2026-05-30, 11:56
Avstängd
Citat:
FN har fel. Jag har rätt. Gazakriget är inte värre än andra krig i modern tid. Du sprider propaganda ägnad att skada den judiska staten. Du är antingen en nyttig idiot eller själv judehatare. Jag lutar åt en kombination eftersom vi ser samma mönster i alla trådar på Flashback. Så fort Israel diskuteras på något sätt kommer du in och kastar skit på judar.

Fel. Jag kommer och kastar skit på er i Israelbrigaden. Det är två helt olika saker. Du representerar sannerligen inte alla judar. Ett relativt fåtal, ärligt talat.
Citera
2026-05-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Jo, språkligt handlar det alltid om mord när man mördar någon, också i krig så mördar man människor.

Nej. Rent juridiskt är dödandet av människor lagligt i krig så länge man följer krigets lagar. Om du anser att Israel bryter mot krigets lagar får du gärna visa hur.

Citat:
Så du menar att 100 000 civila mördade inte syns i statistik? Eller ska du hänföra till något kring demografisk statistik som är ovidkommande det höga antal mördade människor och att en stor procent av Gaza är obeboeligt?

Kan du visa en källa på 100 000 civila mördade i Gaza? Enligt dina kompisar i Hamas har det totalt dött 72000 i Gazakriget, varav 12000 är civila som dog av naturliga orsaker. Av de 60 000 som återstår är minst 35000, förmodligen närmare 50 000, Hamaskrigare. Således återstår 20-35 000 civila dödsfall pga kriget, vilket ger en ratio på antalet civila respektive militära dödsfall på under 1. Det är en jättelåg siffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in