2026-05-30, 08:22
Medlem
Nixters avatar
Nu visar utvecklingen att reparationskostnaderna för elbilar i vissa fall överstiger kostnaderna för fossilbilar – trots att fossilbilar fortfarande är betydligt fler på vägarna.

När en mindre skada kan innebära avancerade batterikontroller, kalibrering av sensorer eller byte av dyra komponenter påverkas hela ekosystemet: försäkringspremier, verkstadskostnader och i slutändan bilägarnas ekonomi.

Frågan: Är om vi står inför en situation där den totala ägandekostnaden börjar påverka konsumenternas val mer än själva drivlinan. Om kostnaderna fortsätter att öka – kommer färre privatpersoner att välja ny elbil, eller kommer marknaden kunna att anpassa sig med billigare reparationer och bättre konstruktioner?

Motormagasinet
https://www.motormagasinet.se/article/view/1147904/reparationskostnaderna_rusar_nar_elbilarna_blir_fl er?utm_source=chatgpt.com

Dagens Industri
https://www.di.se/nyheter/veckans-viktigaste-fran-dis-nyhetstjanster-fqPT3/
Citera
2026-05-30, 08:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det måste ju finnas bättre konstruktioner. Kanske behövs den praktiska sidan vinna över design ibland. Behöver t ex batterierna sitta exponerat men samtidigt svårdemonterade påminner om hur mobiltelefontillverkare gjort det omöjligt att byta batteri själv (jo jag förstår att de klarar väta bättre nu än förr men jag har aldrig tappat någon mobil i plurret någonsin).

Vi behöver såklart göra oss mindre beroende av gulfstaterna. Vår främsta drivkraft borde alltså vara att göra oss mindre beroende av Mellanöstern och inte för att styla för grannen med en designbil. Hela västvärlden borde gå samman i detta.

Framtiden är nog el men om staten ska subventionera detta ska vi såklart ställa krav på tillverkarna. Det är väl bättre att vi kräver att de gör dom lättare att reparera när vi matar dom med pengar.
Citera
2026-05-30, 10:33
Medlem
Snubchurps avatar
Min fråga är till er, är det så himla mycket billigare med reparation på nyare diesel och bensinbilar idag? Komponenter och arbete lär knappast vara mycket billigare?

Vad det gäller reparationer så håller jag med om att det kan bli riktigt dyrt gällande elbilar. Frågan kvarstår. Köper ni en nyare diesel eller bensinbil idag, är det verkligen billigt att reparera? Har ni nått exempel på vad det kostat?
Senast redigerad av Snubchurp 2026-05-30 kl. 11:23.
Citera
2026-05-30, 11:04
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vad kostar en vanlig service på elbil? Jag betalar normalt 2000-2500 för årlig service. Det är klart det blir billigare med service för diesel och bensinbilar eftersom jag läst att den är gratis här på Flashback.

Det som är dyrt är att byta kylvätskan till högvoltsbatteriet. Det kostar minst 4000 kr utöver den vanliga service och byts typ vart fjärde år.

Sen är det frågan hur ofta man ska serva efter garantitiden löpt ut. Jag är van vid att köra tills något går sönder med bilar man hade tidigare. Det är andra tider nu då det är svårt att göra nått själv och dessutom är både komponenter och arbete svindyrt.

Men min fråga är till er, är det så himla mycket billigare med service på nyare diesel och bensinbilar idag? Komponenter och arbete lär knappast vara mycket billigare?

Vad det gäller reparationer så håller jag med om att det kan bli riktigt dyrt gällande elbilar. Frågan kvarstår. Köper ni en nyare diesel eller bensinbil idag, är det verkligen billigt att reparera? Har ni nått exempel på vad det kostat?
Det här handlar inte om service, det handlar om reparationer och man kan väl utan att veta misstänka att det handlar om att högspänningsbatteriet gör att det är dyrare att laga en krockad bil. Nåt annat kan det ju rimligtvis inte vara.
Citera
2026-05-30, 11:15
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det här handlar inte om service, det handlar om reparationer och man kan väl utan att veta misstänka att det handlar om att högspänningsbatteriet gör att det är dyrare att laga en krockad bil. Nåt annat kan det ju rimligtvis inte vara.

Det stämmer, har strukit den delen i mitt inlägg.

Enligt det lilla man kan läsa i artikeln är elbilar i genomsnitt 15 procent dyrare att reparera jämfört med bensin och dieselbilar. Är detta nått som utslaget på alla modeller något som verkligen är en avsevärd skillnad som TS verkar vilja göra gällande?

Enligt samma hemsida som TS länkade:

Citat:
Reparationskostnaderna på elbilar kostar i genomsnitt 15-20 procent mer jämfört med bilar drivna på fossila bränslen. Förra året var skillnaden upp till 25 procent.

https://www.motormagasinet.se/article/view/1177426/reparationskostnaderna_pa_elbilar_narmar_sig_fossi lt?rel=related&utm_source=chatgpt.com

Då går snarare utvecklingen mot att reparationskostnaderna snart blir ungefär desamma oavsett drivmedel
Senast redigerad av Snubchurp 2026-05-30 kl. 11:48.
Citera
2026-05-30, 12:28
Moderator
Citat:
Det stämmer, har strukit den delen i mitt inlägg.

Enligt det lilla man kan läsa i artikeln är elbilar i genomsnitt 15 procent dyrare att reparera jämfört med bensin och dieselbilar. Är detta nått som utslaget på alla modeller något som verkligen är en avsevärd skillnad som TS verkar vilja göra gällande?

Enligt samma hemsida som TS länkade:

https://www.motormagasinet.se/article/view/1177426/reparationskostnaderna_pa_elbilar_narmar_sig_fossi lt?rel=related&utm_source=chatgpt.com

Då går snarare utvecklingen mot att reparationskostnaderna snart blir ungefär desamma oavsett drivmedel
TS är ju känt alarmistisk till allt vad elbilar är, och annat, så det är klart att verkligheten inte riktigt speglar det.
Citera
2026-05-30, 12:46
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Min fråga är till er, är det så himla mycket billigare med reparation på nyare diesel och bensinbilar idag? Komponenter och arbete lär knappast vara mycket billigare?

Små turbomotorer kan säkert springa iväg om man har otur. Finns säkert en poäng.

Men det stora problemet är väl att ingen reparerar den dyraste delen på en elbil - batteriet. Minsta fel så byts hela ut.
Citera
2026-05-30, 13:16
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Små turbomotorer kan säkert springa iväg om man har otur. Finns säkert en poäng.

Men det stora problemet är väl att ingen reparerar den dyraste delen på en elbil - batteriet. Minsta fel så byts hela ut.

Då är följdfråga hur ofta batteriet måste repareras på elbilar. Jag ser siffror som 1-2 % och för nyare generationer 0,5 %. Om detta stämmer vet jag inte, rätta mig om jag har fel.
Citera
2026-05-30, 13:28
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Då är följdfråga hur ofta batteriet måste repareras på elbilar. Jag ser siffror som 1-2 % och för nyare generationer 0,5 %. Om detta stämmer vet jag inte, rätta mig om jag har fel.

Det stämmer nog, andelen skal inte misstolkas som utskiftning utan som just reparation.
Citera
2026-05-30, 14:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Detta är ju välkänt och syns redan i försäkringspremierna på EVs som vad jag förstår är betydligt över bensin-bilars. Dvs EV-ägarna får betala denna nackdel själva.

Kina-bilar verkar ha en hållbarhet på 6-8 år så det blir en liten ekonomisk smäll till om man köper en sådan.

Egentligen ska man bara köpa en bil som är uttestad i 20-30 år för att vara säker på alla framtida kostnader
Citera
2026-05-30, 14:37
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Vi behöver såklart göra oss mindre beroende av gulfstaterna. Vår främsta drivkraft borde alltså vara att göra oss mindre beroende av Mellanöstern och inte för att styla för grannen med en designbil. Hela västvärlden borde gå samman i detta.

Varför ska vi göra oss mer beroende av Kina istället för arabvärlden? Kina har väl typ patent på många ädelmetaller som mer eller mindre endast hittas i Kina till EV's.

Sen att vi importerar miljoner arabiska muslimer från arabvärlden kommer ju inte att stoppas bara för att vi minskar olja från Saudi..

Sen finns det andra länder med olja än från Arabvärlden, nej..inte Ryssland, än.

Låt marknaden bestämma, inte staten vilken väg vi ska gå.. EV eller ICE.

Nej, jag har inget emot EV's.
Citera
2026-05-30, 14:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Låt marknaden bestämma, inte staten vilken väg vi ska gå.. EV eller ICE.
Marknaden skiter i klimat och miljö så den vägen är inte framkomlig. Tyvärr behöver politiken styra detta.

Skaderisken är störst på de fräsigaste elbilarna och det är de som har de högsta premierna som sig bör. Min lilla elbil på lite drygt 200 hk har inte högre premie än en fossilare. TS är en elbilhatare så det föreligger nog vissa spår av bias där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in