2026-05-30, 15:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Statliga subventioner får alltid motsatt effekt. Fri konkurrens tvingar elbilarna att förbättra bilarna; inte subventioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det måste ju finnas bättre konstruktioner. Kanske behövs den praktiska sidan vinna över design ibland. Behöver t ex batterierna sitta exponerat men samtidigt svårdemonterade påminner om hur mobiltelefontillverkare gjort det omöjligt att byta batteri själv (jo jag förstår att de klarar väta bättre nu än förr men jag har aldrig tappat någon mobil i plurret någonsin).

Vi behöver såklart göra oss mindre beroende av gulfstaterna. Vår främsta drivkraft borde alltså vara att göra oss mindre beroende av Mellanöstern och inte för att styla för grannen med en designbil. Hela västvärlden borde gå samman i detta.

Framtiden är nog el men om staten ska subventionera detta ska vi såklart ställa krav på tillverkarna. Det är väl bättre att vi kräver att de gör dom lättare att reparera när vi matar dom med pengar.
Citera
2026-05-30, 15:23
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
TS är ju känt alarmistisk till allt vad elbilar är, och annat, så det är klart att verkligheten inte riktigt speglar det.

Du behöver väl inte ta mitt ord för detta., Dagens Industri rapporterar (tillsammans med annan press) att de 10-15% av bilar som är elbilar nu för många försäkringsbolag kostar mer att reparera än 85-90% bensin/diesel bilar. Vi ligger nu på en faktor x10 för en elbil i reparationskostnader.

Inte ens du som likt en struts sticker huvudet i sanden kring detta ämne torde kunna förklara denna enkla fakta som redovisas av försäkringsbolagen som betalar kalasen.

Effekten kommer givetvis både du och andra få bära när premien för elbilen ökar. Frågan är ju om man i enlighet med Den gröna omställningen© försöker släta ut detta på alla bilar som man från tillverkningssidan gjort på bilpriserna.
Citera
2026-05-30, 16:39
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Små turbomotorer kan säkert springa iväg om man har otur. Finns säkert en poäng.

Men det stora problemet är väl att ingen reparerar den dyraste delen på en elbil - batteriet. Minsta fel så byts hela ut.

Stämmer inte.

Finns verkstäder som reparerar batterier. Alltså byter ut trasiga komponenter.
Citera
2026-05-30, 18:41
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Stämmer inte.

Finns verkstäder som reparerar batterier. Alltså byter ut trasiga komponenter.
Tror jag inte på. Såg en artikel om en verkstad som gjorde det. De var den första och den enda sa dom själva. Och det var ett expriment.
Kanske har en andra eller tredje testat idag. Jag har inte följt utvecklingen.

Det beror naturligtvis på vad det handlar om. Någon kanske lagar kylningen till batteriet, men det är inte batteriet som är defekt.

Ingen byter trasiga celler.

Sedan undrar jag hur det står till med fristående verkstäder. Typ meconomen eller nisses verkstad. Tar de i elen än? Jag har inget svar. Upplys gärna.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-05-30 kl. 18:44.
Citera
2026-05-30, 19:12
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Tror jag inte på. Såg en artikel om en verkstad som gjorde det. De var den första och den enda sa dom själva. Och det var ett expriment.

Det beror naturligtvis på vad det handlar om. Någon kanske lagar kylningen till batteriet, men det är inte batteriet som är defekt.

Sedan undrar jag hur det står till med fristående verkstäder. Typ meconomen eller nisses verkstad. Tar de i elen än? Jag har inget svar. Upplys gärna.

https://www.bjorkmansbil.se/artiklar/byte-batterimoduler/ Bara ett exempel. Finns flera och det kommer att behövas fler.

Med alla krav som finns för att greja med en elbil, oavsett om det innefattar högvoltsdelen så är det många som inte gör detta. Gäller även skadeverkstäder där det krävs certifiering.

Vet att runt 2022 fanns det bara 2 verkstäder som gjorde detta på KIA. En fanns i Kungälv utanför Göteborg.

Skulle tro att det finns flera idag?

Nisses verkstad kanske byter bromsdelar men knappast mer än så?
Citera
2026-05-30, 19:41
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Det blir inte många som kommer att vilja ta i högvoltssystem just pga alla kostnader för certifieringarna .
Jag var för många år sedan inblandad i ett gruvprojekt där det krävdes att någon i arbetsgruppen hade kunskaper/certifiering för högvoltsdelen av fordonen , eftersom jag var den med elansvaret i gruppen fick jag läsa in mig och åka ner för certning via MAN/VAG .
Det var inte billigt vill jag minnas och det var ändå snart 15 år sedan .
Senast redigerad av sealstryper 2026-05-30 kl. 19:50.
Citera
2026-05-30, 19:52
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
https://www.bjorkmansbil.se/artiklar/byte-batterimoduler/ Bara ett exempel. Finns flera och det kommer att behövas fler.

Med alla krav som finns för att greja med en elbil, oavsett om det innefattar högvoltsdelen så är det många som inte gör detta. Gäller även skadeverkstäder där det krävs certifiering.

Vet att runt 2022 fanns det bara 2 verkstäder som gjorde detta på KIA. En fanns i Kungälv utanför Göteborg.

Skulle tro att det finns flera idag?

Nisses verkstad kanske byter bromsdelar men knappast mer än så?
Kul att se björkman. Jag har skrivit många ggr om bristande infrastruktur och då mer avsett verkstäder än laddstolpar.

Övergången till elbilar kommer att ta längre tid än någon trodde.

Jag är varken för eller mot elbilar. Följer bara utvecklingen (med intresse). Men som snålvarg är det en bit kvar innan jag köper någon.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-05-30 kl. 19:54.
Citera
2026-05-31, 08:41
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du behöver väl inte ta mitt ord för detta., Dagens Industri rapporterar (tillsammans med annan press) att de 10-15% av bilar som är elbilar nu för många försäkringsbolag kostar mer att reparera än 85-90% bensin/diesel bilar. Vi ligger nu på en faktor x10 för en elbil i reparationskostnader.

Inte ens du som likt en struts sticker huvudet i sanden kring detta ämne torde kunna förklara denna enkla fakta som redovisas av försäkringsbolagen som betalar kalasen.

Effekten kommer givetvis både du och andra få bära när premien för elbilen ökar. Frågan är ju om man i enlighet med Den gröna omställningen© försöker släta ut detta på alla bilar som man från tillverkningssidan gjort på bilpriserna.

Vi pratar om en reparationskostnad som är 15-20 % högre och som du sett så jämnar kostnaden ut sig alltmer mellan biltyperna för varje år som går. Försäkringspremien handlar också om tiotalet procent.

Det är väl inte helt otroligt att ny teknik initialt har högre kostnader och som sedan sjunker med åren, den utvecklingen ser vi ju med elbilarna.

Det innebär inte att alla kostnader kommer sjunka. Vissa delar på elbilar är fortfarande extremt dyra att åtgärda men det är också en teknik där mycket utvecklas mycket snabbt. Den utvecklingskurvan har vi inte hos ICE-bilar.

Du nämner inte att på moderna bilar, både ICE och elbilar finns mängder med sensorer, kamerasystem, radar och så vidare som kan gå sönder med höga reparationskostnader. Det finns ju på båda biltyperna.
Citera
2026-05-31, 11:21
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vi pratar om en reparationskostnad som är 15-20 % högre och som du sett så jämnar kostnaden ut sig alltmer mellan biltyperna för varje år som går. Försäkringspremien handlar också om tiotalet procent.

Det är väl inte helt otroligt att ny teknik initialt har högre kostnader och som sedan sjunker med åren, den utvecklingen ser vi ju med elbilarna.

Det innebär inte att alla kostnader kommer sjunka. Vissa delar på elbilar är fortfarande extremt dyra att åtgärda men det är också en teknik där mycket utvecklas mycket snabbt. Den utvecklingskurvan har vi inte hos ICE-bilar.

Du nämner inte att på moderna bilar, både ICE och elbilar finns mängder med sensorer, kamerasystem, radar och så vidare som kan gå sönder med höga reparationskostnader. Det finns ju på båda biltyperna.

"Elbilar är bara skit, men nu har vi baxat dem ända hit"
- Sveriges Miljöfanatiker

Jag nämner ingenting mer än det försäkringsbolag noterar och vi sannolikt alla bilägare kommer få se på våra försäkringspremier framåt. Reparationer är alltså inte litet dyrare på elbilar, de är mångdubbelt dyrare. Allt enligt försäkringsbolagens egen statistik.Världen över.

Det är dessutom ingalunda någon ny teknik då jämförelsen startar 2015, vi pratar 11-år bakåt.

Problemet som många elbilsfanatiker inte förstår eller vill inte förstå är att ett batteri är en enda stor rörlig del. Man hör ofta att "det finns färre rörliga delar" i en elbil därför behöver den ej servas. Inget kan vara mer felaktigt beskrivet. Det finns viktmässigt en mycket större mängd rörliga delar då batteriet är en del av bilens motor i en elbil, i en bensinbil är tanken del av motorn men tom.

Vad händer då framåt ?
Vi kommer i takt med att dessa elbilar blir allt äldre konstatera att livslängden på en elbil blir mycket kortare än en bensinbil då kostnaden att reparera en krockad Nissan Leaf som är 5-år gammal långt överstiger värdet på bilen (elbilar tappar som regel +50% av sitt värde på tre år).

Förstår att många här inte vill acceptera klassisk marknadsekonomi, Ni har blivit indoktrinerade av Miljöpartiet mfl men vi på andra sidan denna absurda utveckling kan ju nu bara låta verkligheten spela ut så får Ni komma med argument för att bilar egentligen bara skall hålla i 7-8 år härnäst.....
Citera
2026-05-31, 11:34
Moderator
Citat:

Jag nämner ingenting mer än det försäkringsbolag noterar och vi sannolikt alla bilägare kommer få se på våra försäkringspremier framåt. Reparationer är alltså inte litet dyrare på elbilar, de är mångdubbelt dyrare. Allt enligt försäkringsbolagens egen statistik.Världen över.

Det är dessutom ingalunda någon ny teknik då jämförelsen startar 2015, vi pratar 11-år bakåt.

Problemet som många elbilsfanatiker inte förstår eller vill inte förstå är att ett batteri är en enda stor rörlig del. Man hör ofta att "det finns färre rörliga delar" i en elbil därför behöver den ej servas. Inget kan vara mer felaktigt beskrivet. Det finns viktmässigt en mycket större mängd rörliga delar då batteriet är en del av bilens motor i en elbil, i en bensinbil är tanken del av motorn men tom.

Vad händer då framåt ?
Vi kommer i takt med att dessa elbilar blir allt äldre konstatera att livslängden på en elbil blir mycket kortare än en bensinbil då kostnaden att reparera en krockad Nissan Leaf som är 5-år gammal långt överstiger värdet på bilen (elbilar tappar som regel +50% av sitt värde på tre år).

Förstår att många här inte vill acceptera klassisk marknadsekonomi, Ni har blivit indoktrinerade av Miljöpartiet mfl men vi på andra sidan denna absurda utveckling kan ju nu bara låta verkligheten spela ut så får Ni komma med argument för att bilar egentligen bara skall hålla i 7-8 år härnäst.....
I en studie med 800000 olyckor kostar elbilar ca 15% mer i reparationskostnad. Det får du till mångfalt dyrare, jojo. Din matematik är lite trasig.
Citera
2026-05-31, 11:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Vad händer då framåt ?

Om du ska argumentera mot elbilar så kom med något vettigt i stället för att svamla en massa rappakalja. Batteri en rörlig del? Eh?
Citera
2026-05-31, 12:23
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Om du ska argumentera mot elbilar så kom med något vettigt i stället för att svamla en massa rappakalja. Batteri en rörlig del? Eh?

Kul. Skall förklara detta såsom jag förklarade detta för mina barn när de precis börjat skolan.

Tänk dig att ett batteri är som en liten fabrik i en låda.

Inuti batteriet reagerar olika ämnen med varandra och skapar elektricitet. Även om inget syns röra sig på utsidan händer det hela tiden saker inuti.

Därför tycker de som intresserar sig för fysik och kemi att ett batteri är en "rörlig del". Inte för att något snurrar eller flyttar sig, utan för att batteriet förändras när det används:

- De kemiska ämnena förbrukas.
- Batteriet åldras.
- Det blir gradvis sämre med tiden.

Man kan jämföra det med ett stearinljus. Det har inga rörliga delar, men det förändras när det brinner. På samma sätt förändras ett batteri när det levererar energi.

....detta är också varför batteriet blir mer skört med tiden eftersom de kemiska materialen inuti långsamt förändras varje gång det laddas och används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in