2026-05-30, 08:48
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Jag som har växt upp på cykelavstånd till Kista och bott i området från ca 1985 till 2010 har sett förändringen av området mitt framför ögonen.
Min pappa bodde typ 3-4km från Kista redan i slutet av 50-talet.
Hela Järva har förändrats i grunden och framför från typ 80-talet.
Gick i skolan i Rinkeby och Tensta på 80 och 90-talet och då var det fortfarande iallafall hälften av klassen som var svenskar. Resten ett antal finnar, adoptionsbarn, en och annan asiat och ca 10-20% från Mellanöstern och Afrika.
Andra i släkten bodde också i tex Akalla, Husby och Hjulsta.
Kista kändes ändå på något sätt fräschare och modernare.
Idag är situationen totalt förändrad.
Det är gap och skrik och MENA folk överallt.
Mina gamla skolor fick under en period stänga ner helt pga otrygghet och allmänt kaos.
Baden och simhallarna har på senare år haft problem med sexualbrott och stök.
Mina tidigare flickvänner som bodde i områdena har i många fall blivit utsatta för våldtäktsförsök och andra brått.
Skulle kunna skriva en tjock bok om allt skit jag har erfarit i de här områdena.

Jag kan bara se det på ett sätt. Att Kista bara ligger några år efter omgivande stadsdelar.
Om 10-20år är man där tex Husby är idag.

Det här är på sitt sätt relevant men analysen brister lite. De här områdena är samhällets frontlinje. Det betyder att konsekvenserna av den förda politiken syns först här. Det finns ingen naturlag som styr så att saker blir på ett visst sätt.

Järvaområdet som helhet är tydligt förfallet på flera plan. Jag menar nu inte förfallet främst i fråga om renoveringar utan gällande brist på majoritetskultur, primitiv svenska, slöjor och extremism och ”allmän sunkighet” genom ett negativt personurval. Detta gäller hela södra Järva. I Norra Järva är Husby lika dåligt medan Akalla och Kista är mer blandade. Det som förhindrat förfallet där är privat ägande av bostäder.

Om det förs en politik som tolererar eller uppmuntrar ”mångkultur” så kommer problemen att bestå eller öka. Det handlar konkret om följande:

1. Tolerans för slöjor, religiös livsstil, byggande av religiösa byggnader etc.
2. Generösa regler för ”anhöriginvandring”
3. Slapp brottsbekämpning som fokuserar på värderingar och korrekthet snarare än att angripa problemen direkt.
4. Brist på kontroll över bosättning och folkbokföring.
5. Brist på verkställighet av utvisningar.
6. Svag kontroll över bidragssystem.

De senaste åren har utvecklingen blivit bättre men det finns förstås ingen garanti för att det ska se ut så framåt.

Man kan naturligtvis tycka/tro att allting skulle vara kopplat till politisk färg på regeringen. Jag tror inte att det är så enkelt.
Min bild är att politiken behöver styras av förnuft och erfarenhet, inte utopiska idéer.

Både SD och V/MP är inriktade på stora snabba förändringar som de inte har möjlighet att styra konsekvenserna av. Ofta finns ett huvudsyfte men också en mängd andra effekter.

Inom både M och S finns en kärna av ”resultatpolitiker” som ofta beskrivs som tråkiga. Om sådana politiker får genomslag framför de som vill förändra stort ökar chansen att förändringar blir begränsade, genomtänkta och träffsäkra.
Senast redigerad av Perdidos 2026-05-30 kl. 09:01.
Citera
2026-05-30, 08:51
Moderator
Trixtons avatar
Rubrik redigerad.

Moderator
Citera
2026-05-30, 09:23
Medlem
Citat:
Nej allt är inte skit men ganska mycket.
Bodde själv 6år i Tensta så jag vet hur det kan vara.
Uppenbarligen vill de flesta bo innanför tullarna för att slippa skiten ute i många förorter.
Och jag förstår varför Ericsson flyttar.

Många vill bo innanför tullarna eftersom vissa tror att man kan höja sitt människovärde markant om man flyttar till innerstan. Det finns många bra orter att bo i, men det har inte samma status. Vilken håla som helst i innerstan anses bättre än en förort.
Citera
2026-05-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
läget är ju genialt för företag och boende 20 min till sthlm city och snabbt till arlanda ligger mit emellan det är ju inte det som är kruxet utan det är invanarna i omradet som har ändrats fatalt demografiskt och gjort omradet otryggt.

Området är inte mer otryggt än ngn annan ort, man skjuter och spränger överallt.
Citera
2026-05-30, 09:34
Medlem
Kanske Huawei kan flytta in i någon byggnad.. Just det Kineserna kastade ju in handduken och flyttade sitt HQ för flera år sedan .
Citera
2026-05-30, 09:48
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Många vill bo innanför tullarna eftersom vissa tror att man kan höja sitt människovärde markant om man flyttar till innerstan. Det finns många bra orter att bo i, men det har inte samma status. Vilken håla som helst i innerstan anses bättre än en förort.

Ja, det här är korrekt till viss del. Många människor vars rätta plats är långt ner på samhällsstegen vill markera att de minsann blivit annorlunda, finare och bättre genom att flytta till typ Östermalm. Det gäller både folk från sunkiga förorter och sunkiga mindre orter ute i landet.
Citera
2026-05-30, 09:52
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Kanske Huawei kan flytta in i någon byggnad.. Just det Kineserna kastade ju in handduken och flyttade sitt HQ för flera år sedan .
Kastade in? Dom blev portade från Europa och Amerikatt.

Dom finns dessutom kvar som Xiaomi.
Citera
2026-05-30, 09:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nej allt är inte skit men ganska mycket.
Bodde själv 6år i Tensta så jag vet hur det kan vara.
Uppenbarligen vill de flesta bo innanför tullarna för att slippa skiten ute i många förorter.
Och jag förstår varför Ericsson flyttar.
Problemet är ju att allt och alla inte kan rymmas i innerstan, som inte vuxit nämnvärt geografiskt på 100 år. De flesta stockholmare (i sin vidare bemärkelse) bor ju dessutom mycket riktigt i någon form av "förort".
Citera
2026-05-30, 09:53
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid

Att flytta dit stora företag är dödfött. Det krävs subventioner för det och det är pengar i sjön. Att låta myndigheter dra fördel av de nya lägre hyrorna är mer relevant.
Citera
2026-05-30, 09:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jaha men det drabbar ju bara fastighetsägaren, eller är ni släkt?

På sätt och vis.
Vi är delar av samma samhälle.
Så det drabbar mig, och dig antar jag, indirekt,
precis som Northvolt fiaskot.

Jag anser att problem som inte drabbar mig direkt också är problem.
Citera
2026-05-30, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Att flytta dit stora företag är dödfött. Det krävs subventioner för det och det är pengar i sjön. Att låta myndigheter dra fördel av de nya lägre hyrorna är mer relevant.

Var ett skämt då Huawei har alltså redan flytt Kista

Ja in med myndigheter och annat statliga bolag nu är det deras tur att sitta där ute.
Citera
2026-05-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Kastade in? Dom blev portade från Europa och Amerikatt.

Dom finns dessutom kvar som Xiaomi.

Suck dom flyttade HQ till Frösunda några km där ifrån 2019..

edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in