2026-05-30, 08:18
Medlem
Jag blev imponerad av Fonsecas spel när han slog Djokovic i går. (Jag har inte sett Fonseca tidigare). En intressant sak som det pratades om efter matchen, både i Fonsecas segerintervju och i studiosamtalet är hur förutsättningarna på spelplanen förändras under dagen. På kvällen med lägre temperatur, ändrad luftfuktighet och med tak så blir bollarna "tyngre" och spelet långsammare. Jag tyckte att Fonseca sa att det passade honom bättre.
Citera
2026-05-30, 09:30
Medlem
GretaForPresidents avatar
.
Hur långt tror vi att nyss fyllda 17-årige Moise Kouame tar sig i årets Franska Öppna?

Skulle pojkspolingen gå och vinna hela konkarongen, ja, då tar sig fransmannen från plats 318 på världsrankingen till topp-20!

Flera av ungtupparna på herrsidan ser ut att ta sig långt i årets FÖ - frågan är vem som tar sig längst av Fonseca, Kouame, Landaluce & Mencik?

Fonceca lär få bekänna färg mot Casper Ruud i fjärde omgången…

EDIT:
Glömde en ungtupp, en favorit numera - Learner Tien!
Gillar skarpt vänsterspelare och Tien har en härlig touch!
Senast redigerad av GretaForPresident 2026-05-30 kl. 09:33.
Citera
2026-05-30, 09:41
Medlem
.
Läste på morgonen något jag funderade på igår kväll:
Att ingen tidigare Grand Slam-vinnare tagit sig till fjärde omgången har inte hänt under HELA Open Era, delvis, tiden 1968 till nu!

Detta gäller samtliga fyra Grand Slamturneringarna, inte bara Franska Öppna…
Intressant!
Citera
2026-05-30, 12:18
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
.
Hur långt tror vi att nyss fyllda 17-årige Moise Kouame tar sig i årets Franska Öppna?

Skulle pojkspolingen gå och vinna hela konkarongen, ja, då tar sig fransmannen från plats 318 på världsrankingen till topp-20!

Flera av ungtupparna på herrsidan ser ut att ta sig långt i årets FÖ - frågan är vem som tar sig längst av Fonseca, Kouame, Landaluce & Mencik?

EDIT:

Jag tror nog Kouame kan ta sig till kvarten, samma med Jodar. Mensik om Rublev tappar huvudet och psykar ur totalt. Fonseca kanske semi så bra som han spelade igår-kväll om inte Ruud visar toppformen.

Cobolli får en riktigt bra start mot Tien atm. Känns som att detta kan bli en långkörare om båda hittar flowet.
Senast redigerad av AntiSociaL. 2026-05-30 kl. 12:23.
Citera
2026-05-30, 12:25
Medlem
Det som blir intressant att se är väl om Fonseca var så jävla bra eller om Djokovic var dålig.

Fonseca såg vass ut men såg inte ut som om Djokovic var i toppform med många enkla missar.
Citera
2026-05-30, 12:30
Medlem
skogsburkans avatar
Svajda leder med 2-0 mot den bättre av Cerundolos.
Citera
2026-05-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Det som blir intressant att se är väl om Fonseca var så jävla bra eller om Djokovic var dålig.

Fonseca såg vass ut men såg inte ut som om Djokovic var i toppform med många enkla missar.

I en 5-setare är det väl ingen som "var så jäva bra eller dålig"?

Trots att jag visste utgången (dum nog att titta på Text-TV i natt innan jag kollat på mitt inspelade) ändå var matchen mycket sevärd! Fonseca blev min nya hjälte...! Den självgode serben ute ur turneringen.
Citera
2026-05-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
I en 5-setare är det väl ingen som "var så jäva bra eller dålig"?

Trots att jag visste utgången (dum nog att titta på Text-TV i natt innan jag kollat på mitt inspelade) ändå var matchen mycket sevärd! Fonseca blev min nya hjälte...! Den självgode serben ute ur turneringen.

Jo, tänk exempelvis finalen förra året. Femsetare mellan Alcaraz och Sinner. Båda två var gudomligt bra.

Djokovic såg helt slutkörd ut tidigt och gjorde många enkla missar. Därför det är svårt att värdera exakt hur bra Fonseca var.
Citera
2026-05-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
.

EDIT:

Normalt sett så tar det tvärstopp för Kouame idag mot Tabilo. Spelbolagens odds på hemmasonen (närmare 5x pengarna) implicerar att de ser honom som monumental underdog och bara ger honom runt 20% vinstchans. Med det sagt, jag tror att han kan skrälla igen med lite tur.

Mensik ställs mot Rublev. Fonseca möter som sagt Ruud. Hårda nötter att knäcka för båda.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-05-30 kl. 15:39.
Citera
2026-05-30, 15:18
Medlem
Tennishistoria kan iaf skrivas om underbarnet Kouame tar hem sin match idag mot Tabilo. Han avancerar isf till den 4:e rundan och blir den yngste spelaren att åstadkomma den bedriften sedan Michael Chang lyckades med det för 38 år sedan i US Open 1988. Chang, då 16 år, föll i just åttondelen med en annan ungtupp, Agassi. Han tog som 17-åring hem finalen av Franska Öppna året efter, men då var han ett par veckor äldre än Kouame är nu.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-05-30 kl. 15:24.
Citera
2026-05-30, 16:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Tennishistoria kan iaf skrivas om underbarnet Kouame tar hem sin match idag mot Tabilo. Han avancerar isf till den 4:e rundan och blir den yngste spelaren att åstadkomma den bedriften sedan Michael Chang lyckades med det för 38 år sedan i US Open 1988. Chang, då 16 år, föll i just åttondelen med en annan ungtupp, Agassi. Han tog som 17-åring hem finalen av Franska Öppna året efter, men då var han ett par veckor äldre än Kouame är nu.

Usch ja... minns det som igår, finalen mot Edberg. Två minuter ägnade Chang efter matchen åt att tacka Gud och hur Herren varit med honom. På den tiden gick ju förloraren fram som nr2 och önskade att Edberg på klockren franska skulle säga, "själv representerar jag djävulen"...

//Sorry för OT!

Obs! Dra inga växlar på Djoko! Han har åldrats...
Citera
2026-05-30, 17:18
Medlem
.
Härligt att se en damspelare med enhandsbackhand slå ut anerikanskan (smygryss) Anisimova!
Hade det faktiskt på känn att Diane Parry kunna vinna denna match om den gick över tre set (matchtid 2:45)…

Storfavoriterna på både herr och damsidan faller ifrån en efter en!
Min gut feeling säger mig att min stora kärlek, Coco Gauff, får respass mot formstarka Potapova idag, tyvärr…
Lite synd även om nu Potapova numera är apfelknüdel…
Senast redigerad av GretaForPresident 2026-05-30 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in