2026-05-30, 01:47
Medlem
Klarlacks avatar
Det är härligt att läsa om alla svenska vapen som lyckas i världen. Och alla köp Sverige beslutat om.

17 Gripen E/F till Colombia för 34 miljarder kr (2 miljarder kr/st)
16 Gripen C/D skänkes. Levereras 2027.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen
20 Gripen E/F till Ukraina för 27 miljarder kr. Levereras från 2030.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen_E/F
Grattis Zelensky! 😀✌️

2 GlobalEye till Frankrike
3 till Sverige
NATO vill köpa 10-12 st
Kanada vill köpa 6 st
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_GlobalEye

Sveriges köp
4 st Embraer C-390 transportplan. Klarar 26 ton. De gamla Herculesplanen från 1980 klarar 20 ton.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Embraer_C-390_Millennium
4 st fregatter från Frankrike
https://sv.wikipedia.org/wiki/Admiral_Ronarc%27h-klass

Och CV90, Archer, Carl-Gustaf..........
Senast redigerad av Klarlack 2026-05-30 kl. 01:50.
Citera
2026-05-30, 05:10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det har nog aldrig sagts rakt ut men flera gånger har jag sett/läst indikationer på att ukrainska stridspiloter varit i Sverige på utbildning i taktik etc, och det är ju inte otroligt att man samtidigt råkar flyga lite gripen-simulator eller t.o.m. riktiga 39or.

Jo det är min känsla också. Men jag vet ju inte heller säkert.

Och man ska nog inte heller glömma bort att de ukrainska soldaterna och officerarna också kan ge den svenska försvarsmakten mycket värdefull kunskap. Så jag tror och hoppas vi lärt oss mycket från dem.
Citera
2026-05-30, 08:02
Medlem
Berias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När det gäller Gripen så hörde jag en stridspilot dra följande jämförelse. I Viggen fick man lägga ca 95% av sin energi och tid för att hålla planet flygande. I Gripen A/B krävdes det ca 75% och C/D ca 60%. E/F version är mest troligen ännu mer lättflugen än C/D versionen.

Detta innebär att piloten har mer tid för utföra andra saker när de är i luften. De kan exempelvis studera sensorerna mer och ägna mer tid åt beslutfattande för hur de ska agera i olika situationer.

Att Ukrainska piloter har fått pröva på Gripen i simulator eller ratta en D variant med svensk pilot i framsätet är inte samma sak som att vara utbildad på den. Men med tanke på Sverige redan idag utbildar Gripen piloter från andra länder så lär ju även finnas Ukrainska piloter rätt så snart på F7.

Exakt....Gripen är inte "svår" i meningen att piloten sitter och brottas med kärran. Det är ju tvärtom en av poängerna med Gripen. Sen ser jag en del folk som blandar ihop lättflugen med lätt att bli bra i strid vilket inte är samma sak.

Kollat på Saabs öppna utbildningsupplägg som säger att det tar ungefär fem månader för en redan utbildad stridspilot att bli stridsduglig på Gripen. Först typinflygning, sedan combat readiness...dvs. att de kan börja använda planet på enklare nivå.

Sedan kan de nog få till rote-flygning ganska snabbt på användbar nivå, särskilt om uppgiften är smal. Luftförsvar, patrull, robot och drönarjakt, skjuta på mål som leds in via markradar eller ASC 890. Där räcker det långt att piloten kan systemet, håller disciplinen och inte gör dumheter.

Men fyrgrupp är mycket svårare. Då ska fyra plan dela roller, sensorbild, avstånd, vapenläge och reträttväg utan att trampa på varandra eller bli inmålade av ryskt luftvärn. Där pratar vi nog snarare minst ett halvår till ett år innan det fungerar vettigt i enklare uppdrag...men upp till 5 år för att komma upp på elit-nivå.

Men men...mot glidbomberna behöver Gripen heller inte skjuta ner allt som flyger utan det räcker långt om ryssens Su 34 och Su 35 inte längre vågar gå fram lika ostört till fällningsläge...tvinga dem längre bak, få dem att släppa sämre, störa rytmen, kräva mer eskort. Skjuter man ner några ibland är det bonus. Men redan hotet gör stor nytta.
Och där passar ASC 890 in eftersom den ger luftbild och stridsledning på långt håll. Gripen kan ligga mer passivt, få målbild utifrån och dyka upp där ryssen helst inte vill att den ska dyka upp vilket är hela grejen.

Så ja, ukrainska piloter kan nog bli användbara ganska fort. Men ett riktigt vasst Gripenförband med rote, fyrgrupp, taktik, tekniker, baspersonal och ASC 890 i ryggen bygger man inte på en långhelg...det lär ta några år innan de kan nyttja detta fullt ut.
Citera
2026-05-30, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Korrekt. Precis såhär ser jag också på det. Marginalkostnaden för Sverige är låg, den potentiella vinsten är stor.

För mig som inte är så insatt fick det här mig att förstå varför det blir en Win-Win att ge bort C/D.
Jag har försökt läsa på om hur Gripen står sig jämfört med liknande plan men eftersom det inte varit i så många strider ännu så blir det svårt att förstå (iaf för mig). Plus att Gripen är ett multiroll, saknar stealth och tillhör 4e generationen så går det inte att jämföra med F-35 osv (kom gärna med input om jag missuppfattat).
Citera
2026-05-30, 08:58
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
För mig som inte är så insatt fick det här mig att förstå varför det blir en Win-Win att ge bort C/D.
Jag har försökt läsa på om hur Gripen står sig jämfört med liknande plan men eftersom det inte varit i så många strider ännu så blir det svårt att förstå (iaf för mig). Plus att Gripen är ett multiroll, saknar stealth och tillhör 4e generationen så går det inte att jämföra med F-35 osv (kom gärna med input om jag missuppfattat).

Jag skulle säga att fördelen med enkel logistik (litet behov av teknisk personal och kunna starta från landsvägar) i kombination med Meteor kommer kunna göra skada mot Rysslands SU 34r och deras glidbomber.
Citera
2026-05-30, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Släpp handtaget om kommunismen.
Någon äger ju företagen. Eller ska det vara staten tycker du? Istället för Wallenberg.
Då är allt bra.
Eller hur menar du?

Förklara istället vad som är bra att skänka bort skattepengar till andra länder.
Citera
2026-05-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Förklara istället vad som är bra att skänka bort skattepengar till andra länder.
Om det gynnar oss är det bra. Tex har en miljon ryska invandrare avlägsnats på ett mycket prisvärt sätt.
Citera
2026-05-30, 10:29
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Det är härligt att läsa om alla svenska vapen som lyckas i världen. Och alla köp Sverige beslutat om.

17 Gripen E/F till Colombia för 34 miljarder kr (2 miljarder kr/st)
16 Gripen C/D skänkes. Levereras 2027.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen
20 Gripen E/F till Ukraina för 27 miljarder kr. Levereras från 2030.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen_E/F
Grattis Zelensky! 😀✌️

2 GlobalEye till Frankrike
3 till Sverige
NATO vill köpa 10-12 st
Kanada vill köpa 6 st
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_GlobalEye

Sveriges köp
4 st Embraer C-390 transportplan. Klarar 26 ton. De gamla Herculesplanen från 1980 klarar 20 ton.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Embraer_C-390_Millennium
4 st fregatter från Frankrike
https://sv.wikipedia.org/wiki/Admiral_Ronarc%27h-klass

Och CV90, Archer, Carl-Gustaf..........

Har tittat lite på Youtube och internationella flygforum och det är kul hur mycket som diskuteras om svenska vapensystem just nu. Mycket om den här Gripen affären till Ukraina.
Men ännu roligare med kanadensare och Amerikaner som diskuterar Global Eye affären till Kanada.
Många Amerikaner verkar rejält förnedrade över att Svenska företag går och vinner affärer framför Amerikanska.

Inte utan att jag blir lite stolt vad Sverige kan bygga även om jag själv har haft noll påverkan.
Citera
2026-05-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Exakt....Gripen är inte "svår" i meningen att piloten sitter och brottas med kärran. Det är ju tvärtom en av poängerna med Gripen. Sen ser jag en del folk som blandar ihop lättflugen med lätt att bli bra i strid vilket inte är samma sak.

Kollat på Saabs öppna utbildningsupplägg som säger att det tar ungefär fem månader för en redan utbildad stridspilot att bli stridsduglig på Gripen. Först typinflygning, sedan combat readiness...dvs. att de kan börja använda planet på enklare nivå.

Sedan kan de nog få till rote-flygning ganska snabbt på användbar nivå, särskilt om uppgiften är smal. Luftförsvar, patrull, robot och drönarjakt, skjuta på mål som leds in via markradar eller ASC 890. Där räcker det långt att piloten kan systemet, håller disciplinen och inte gör dumheter.

Men fyrgrupp är mycket svårare. Då ska fyra plan dela roller, sensorbild, avstånd, vapenläge och reträttväg utan att trampa på varandra eller bli inmålade av ryskt luftvärn. Där pratar vi nog snarare minst ett halvår till ett år innan det fungerar vettigt i enklare uppdrag...men upp till 5 år för att komma upp på elit-nivå.

Men men...mot glidbomberna behöver Gripen heller inte skjuta ner allt som flyger utan det räcker långt om ryssens Su 34 och Su 35 inte längre vågar gå fram lika ostört till fällningsläge...tvinga dem längre bak, få dem att släppa sämre, störa rytmen, kräva mer eskort. Skjuter man ner några ibland är det bonus. Men redan hotet gör stor nytta.
Och där passar ASC 890 in eftersom den ger luftbild och stridsledning på långt håll. Gripen kan ligga mer passivt, få målbild utifrån och dyka upp där ryssen helst inte vill att den ska dyka upp vilket är hela grejen.

Så ja, ukrainska piloter kan nog bli användbara ganska fort. Men ett riktigt vasst Gripenförband med rote, fyrgrupp, taktik, tekniker, baspersonal och ASC 890 i ryggen bygger man inte på en långhelg...det lär ta några år innan de kan nyttja detta fullt ut.

Erfarenhet är ju något man får med tiden. Typutbildning i Sverige på JAS är ju kring 2 år och den sker ju det första året på F7 för att sista året ske ute på förbandet. Men då måste man komma ihåg att första året är då man lär sig hantera planet och grunderna i taktiken. utbildningen på förbandet är där man får djupare kunskaper.

Hur fort det går för Ukraina att utbilda bra piloter för Gripen beror mycket på vilken erfarenhet som de har när utbildning startar. Om de är erfarna piloter så kommer det gå fortare än två år.

Men det är ju betydligt mer än piloter som ska utbildas. Man måste komma ihåg att ett flygplan som Gripen kräver en hel del underhåll. En grupp av värnpliktiga under ledning av en erfaren tekniker kan klargöra Gripen. Men det är inte samma sak som att utföra ett mer långsiktigt underhåll på systemet. Att utbilda tekniker och bygga upp en underhålls organisation kommer att ta tid. Bara det lär ta minst 2 år om inte längre.
Citera
2026-05-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag förstår att man för lönerna man betalar ut köper saker som genererar moms.

Som jag ser det är det en fantastik affär för alla.

Dessutom erhåller Saab och försvaret oerhörd viktig o utbildande information om stridseefarenheterna,både för flyg som piloterna och att ukrainska piloter till slut t.o.m. börjar utbilda våra svenska o framförallt nya potentiella kunders för JAS

I princip Saabs internationella genombrott på riktigt och en jämbördig konkurrent mot marknadsledarna.
Citera
2026-05-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Som jag ser det är det en fantastik affär för alla.

Dessutom erhåller Saab och försvaret oerhörd viktig o utbildande information om stridseefarenheterna,både för flyg som piloterna och att ukrainska piloter till slut t.o.m. börjar utbilda våra svenska o framförallt nya potentiella kunders för JAS

I princip Saabs internationella genombrott på riktigt och en jämbördig konkurrent mot marknadsledarna.
Fantastisk affär för Wallenberg och Vanguard menar du väl?
För de svenska skattebetalarna är det enbart en utgift som vi inte kan dra nytta av.
Hade varit bättre om vi behåller dessa plan inom det svenska försvaret istället.
Risken eller chansen finns att det kan bli så om ett år när planen väl är färdiga för leverans.
Citera
2026-05-30, 11:45
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vilket jävla gnällande på er rysshoror när det anfallna landet får hjälp med att förstärka sitt egna försvar. Personligen njuter jag av att se er gråta över detta ✈️✈️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in