2026-05-22, 18:52
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Jag funderar på gå utbildningen men pallar inte om de ska ersättas av en jävla robot snart.
Det kommer inte hända på bra länge, men som sagt arbetsmarknaden ser väl inte så ljus ut just för tillfället
Citera
2026-05-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Jag funderar på gå utbildningen men pallar inte om de ska ersättas av en jävla robot snart.

Kommer inte att hända på väldigt, väldigt länge, om det ens händer. Men det finns däremot väldigt få lediga jobb just nu, men det kan ändras ganska fort, det har det gjort förut.
Man får vara beredd att söka jobb i hela landet och flytta till jobb där de finns.
Citera
2026-05-25, 10:26
Medlem
Robot och självkörande tåg har tagits upp här då och då så det finns lite att läsa om det. Slutsatsen är att det inte finns några som helst indikationer på att det är på gång över väldigt lång tid.

Man kan t.ex. titta på Trafikverkets budget och verksamhetsplaner för kommande år och då inse att det inte finns någonting avsatt för detta.

Är man lokförarelev så bör första perioden ute på LIA får vem som helst att inse att självkörande tåg i svenska järnvägsnätet är en utopi för decennier framöver. Vi pratar ett järnvägsnät med i bästa fall teknik från 80-talet som redan det är väldigt eftersatt.
Citera
2026-05-27, 17:02
Medlem
Då har jag gjort sista delen i rekryteringen för Fordonsoperatör (växlare i depå) för SJ som var hälsokontroll med sköterska och läkare vilket gick bra fick jag till mig, så nu är alla steg klara och jag inväntar bara återkoppling.

Fick till mig att de var flera tjänster som skulle tillsättas så jag vill tro att chansen är stor att jag blir erbjuden en tjänst, men visst, allt kan hända.

Någon här som arbetat som just växlare och skulle vilja dela med sig av erfarenheter? Eller kanske börjat som just växlare för att sedan avancera till fullfjädrad lokförare?

Någon som har koll om SJ erbjuder lokförarutbildning internt om man jobbat som växlare hos de ett tag och visat att man vill utvecklas vidare?

Kan givetvis fråga detta själv när jag väl är i kontakt med de nästa gång, men kanske någon här har tidigare erfarenhet.
Citera
2026-05-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jompan91
Då har jag gjort sista delen i rekryteringen för Fordonsoperatör (växlare i depå) för SJ som var hälsokontroll med sköterska och läkare vilket gick bra fick jag till mig, så nu är alla steg klara och jag inväntar bara återkoppling.

Fick till mig att de var flera tjänster som skulle tillsättas så jag vill tro att chansen är stor att jag blir erbjuden en tjänst, men visst, allt kan hända.

Någon här som arbetat som just växlare och skulle vilja dela med sig av erfarenheter? Eller kanske börjat som just växlare för att sedan avancera till fullfjädrad lokförare?

Någon som har koll om SJ erbjuder lokförarutbildning internt om man jobbat som växlare hos de ett tag och visat att man vill utvecklas vidare?

Kan givetvis fråga detta själv när jag väl är i kontakt med de nästa gång, men kanske någon här har tidigare erfarenhet.

Jag har inte själv jobbat som växlare men när jag jobbade på Green Cargo så var det vanligt förekommande att växlare fortbildade sig för att bli förare. Jag har fått intrycket att det är en väg som erbjuds även hos SJ.
Citera
2026-05-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Ny slutlön (efter 2 år med egna turer) på Öresundstågen är 47 481kr

Tack för informationen, känns som att Skåne ligger bra till med både Öresund och Påga högt upp.

Onrail 50365kr/mån (2026)
SJ Stockholmståg 49318kr/mån (2026)
Öresundstågen 47481kr/mån (2026)
Pågatågen 46218kr/mån (2025)
Snälltåget 46150kr/mån (2026)
Trainpool 44687kr/mån (2025)
Arlanda Express 44621kr/mån (2024)
SJ Götalandståg 44620kr/mån (2025)
Mälartåg 44598kr/mån (2026)
Pro Train 44340kr/mån (2025)
Lokförargruppen 43000kr/mån (2023 eller äldre)
Green Cargo 42940kr/mån (2026)
SJ 42570kr/mån (2026)
VR Snabbtåg 42126kr/mån (2025)
Tåg i Bergslagen 41750kr/mån (2025)
Hector Rail 41693kr/mån (2024)
Traindrivers 41269kr/mån (2023 eller äldre)
Vy Tåg 41159kr/mån (2025)
Railcare 40820kr/mån (2024)
Sandahls 40784kr/mån (2024)
TX Logistik 40200kr/mån (2023 eller äldre)
Östgötapendeln 40155kr/mån (2024)
Vy Nattåg 40192kr/mån med Norge-tillägg (2023 eller äldre)
SJ Norrlandståg 39365kr/mån (2023 eller äldre)
LKAB Malmtrafik 39215kr/mån (2025)
CFL Cargo 37903kr/mån (2023 eller äldre)
Tågab 35819kr/mån (2023 eller äldre)
Citera
2026-05-29, 17:15
Medlem
Summering av vad som hänt hittills;

Den 28 maj skickade VR Öresundståg ut ett mail till anställda, där det meddelades att det skulle varslas ett, för tillfället, okänt antal lokförare. Dagen efter på fredagen hade VR ett öppet möte i sista sekund, på uppmaning av högsta hönset för SEKO Öresundståg för dom som ville delta och lyssna, samt ställa frågor. Enligt kollegor som närvarade var det bara "svammel" där dom inte besvarade någon fråga, utan gav känslokalla politikersvar.
Citera
2026-05-29, 17:20
Medlem
Citat:
Summering av vad som hänt hittills;

Den 28 maj skickade VR Öresundståg ut ett mail till anställda, där det meddelades att det skulle varslas ett, för tillfället, okänt antal lokförare. Dagen efter på fredagen hade VR ett öppet möte i sista sekund, på uppmaning av högsta hönset för SEKO Öresundståg för dom som ville delta och lyssna, samt ställa frågor. Enligt kollegor som närvarade var det bara "svammel" där dom inte besvarade någon fråga, utan gav känslokalla politikersvar.

Så det var bara specifikt lokförare som nämndes? Inga andra yrkesgrupper?

Vilka deltog på mötet från VRs sida? Var det affärschef eller någon högre chef?
Citera
2026-05-29, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Så det var bara specifikt lokförare som nämndes? Inga andra yrkesgrupper?

Vilka deltog på mötet från VRs sida? Var det affärschef eller någon högre chef?

Tågvärdar också om jag tolkar mailet rätt. För 1-2 veckor sedan kom det ut att det söktes tågvärdar som frivilligt ville omstationera sig till Helsingborg, men det verkar vara varsel som är relevant nu. Men jag antar att dom vill varsla kontorspersonal också, men har ingen konkret information om det.

Jag var inte själv på mötet, men vi har fått en ny VD och skulle anta att han var med, samt affärschefen. Möjligtvis att snurrekablaj eller salmonellatv vet mer.
Citera
2026-05-29, 21:11
Medlem
Citat:
Tågvärdar också om jag tolkar mailet rätt. För 1-2 veckor sedan kom det ut att det söktes tågvärdar som frivilligt ville omstationera sig till Helsingborg, men det verkar vara varsel som är relevant nu. Men jag antar att dom vill varsla kontorspersonal också, men har ingen konkret information om det.

Jag var inte själv på mötet, men vi har fått en ny VD och skulle anta att han var med, samt affärschefen. Möjligtvis att snurrekablaj eller salmonellatv vet mer.

Jag var med på mötet. Det var bara rent svammel där de uttryckte sig otroligt dumt och målade upp fantasibilder av framtiden. De har ingen långsiktigt hållbar plan. De tror att de kan hyvla ner på personalen men samtidigt förvänta sig ännu mer leverans än nuvarande avtal.
Citera
2026-05-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Jag var med på mötet. Det var bara rent svammel där de uttryckte sig otroligt dumt och målade upp fantasibilder av framtiden. De har ingen långsiktigt hållbar plan. De tror att de kan hyvla ner på personalen men samtidigt förvänta sig ännu mer leverans än nuvarande avtal.

Låter som att det är ett VR-initiativ helt och hållet? Inget som drivs av själva Öresundståg pga av besparingar från deras sida?
Citera
2026-05-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Låter som att det är ett VR-initiativ helt och hållet? Inget som drivs av själva Öresundståg pga av besparingar från deras sida?

Tror som du säger - att Öresundståg AB inte alls har med det här att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in