2026-05-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Från omni:

Sveriges självförsörjning av livsmedel måste öka, enligt Sverigedemokraterna.

– Vi behöver producera mer av det vi äter i Sverige själva, säger partiledaren Jimmie Åkesson på en pressträff.

Totalt går SD fram med 37 förslag om hur landsbygden ska förbättras. Partiet vill bland annat införa statligt stöd för nya bönder och se att fler utbildar sig till lantbrukare.

Jag är ingen SD-anhängare, men detta är faktiskt riktigt bra politik dvs om det blir verklighet av utspelet. Vi såg att mjölet gick upp som en raket i pris när ukrainakriget startade då de står för en stor del utav världens spannmål. Genom att bli självförsörjande så står sverige starkare vid nya kriser. Om vi även kan lösa inhemsk produktion av bränsle till vår fordonsflotta så skulle det bli ännu bättre eftersom vi importerat in inflation när det stormat i världen. Kanske kan kombinera dessa två och skapa rapsfält och sedan göra bilar som går på rapsolja?

Vad tycker ni andra? Är öronmärkta pengar för lantbrukare rätt väg att gå, eller bör vi fortsätta låta marknaden styra sig självt som den gjort innan?

Den stora nedsidan med att låta marknaden styra själv är ju att kvaliteten sjunker samtidigt som företagen fyller våran mat med skit och gifter som inte ska vara där.

Har aldrig förstått varför vi skulle behöva 20 sorters frukostflingor där EN sort är utan socker, och i stort sett allihopa är rent jävla skräp.
Den matematiken gäller för väldigt många produkter.

Klart vi behöver lokalpeoducerad mat.
Citera
2026-05-29, 20:01
Medlem
Svensk mat är helt enkelt inte gott!
Citera
2026-05-29, 20:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gp12
Svensk mat är helt enkelt inte gott!

Så du menar att sockerärtor från Zimbabwe är godare än svenska, liksom spanska tomater och nötkött från Sydamerika?
Hur mycket godare är polska purjolökar än svenska?
Citera
2026-05-29, 20:29
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Undrar om det blir någon sorts start-up bidrag för mindre lantbruk. Då kanske man kan köpa sig en liten gården och äntligen kan bli månskensbonde?
Det vore intressant.

Jag har frågat runt om man måste ärva den rollen men då blir varenda bonde närmast förnärmad. Det är ju inte bara att köpa mark och kor.

Jag har annars själv sneglat på dexterkor som verkar vara små behändiga rackare
Citera
2026-05-29, 20:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
– Vi behöver producera mer av det vi äter i Sverige själva, säger partiledaren Jimmie Åkesson på en pressträff.
Valfläsk är väl ett norskt livsmedel, inte ett svenskt.
Citera
2026-05-29, 21:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Lysande förslag, jag är för. En liten fråga bara; Hur? Och spela inte dumma, jag förstår så klart att man behöver odla mer, hålla med fler kreatur och så där. Men det är hårt arbete som färre och färre vill göra.

Teknikutveckling ligger närmast till hands. Det görs redan försök med att markberedning utförs med GPS- och AI-styrda obemannade maskiner. Automatiska mjölkmaskiner finns sedan länge. Allt kommer så klart inte att kunna automatiseras, men sedan flera hundra år pågår en stark teknisk utveckling där allt färre människor producerar allt mera mat.

Ett problem har varit att tekniken också blivit dyrare, vilket bidragit till att vi fått allt färre och allt större brukningsenheter. Emellertid kan ny teknik framöver även i vissa avseenden bli billigare, t ex om maskinerna inte behöver konstruerar för att bära människor.

Fördelen med dessa maskiner är också att de ofta kan göras eldrivna, vilket gör det enklare att få ner drivmedelsbehovet i livsmedelsproduktionen, som idag är starkt beroende av importerad petroleum.

Så, om lantbruket verkligen vill, så kan säkerligen Sverige bli betydligt mera självförsörjande än idag, även om vi knappast kan vara helt självförsörjande givet brukningsbar jordyta mm.
Citera
2026-05-29, 21:02
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Sd:s valfläsk stinker, de har inte lagt ett vettigt förslag på snart 4 år, de tror inte på klimatrapporter och vill inte ha bättre miljö, tror de bönder går på det är de bra korkade!
Citera
2026-05-29, 22:10
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Blir svårt att bli självförsörjande sålänge vi är med i EU. Större lantbruk utomlands med billigare/sämre djurskydd kan producera kött för en mindre peng samtidigt som EU förbjuder oss att ge ekonomiska fördelar till inhemskt producerad livsmedel.
Citera
2026-05-30, 01:34
Medlem
Vad glada barnen ska bli över pölsa, lappskojs och isterband.
Citera
2026-05-30, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Så länge traktorerna är beroende av importerat diesel o. dyl., så tror jag att det kvittar om själva jordbruket är "självförsörjande".
De kan köra på rapsolja.
Citera
2026-05-30, 02:07
Medlem
Ska vi ha råd med svensk mat måste vi verkligen tömma landet på främmande folk. Svensk mat är i huvudsak väldigt dyr med lite undantag. Men eftersom man hittar på nya skäl hela tiden att inte utvisa så har vi inte råd. Vi var självförsörjande för inte så länge sen men det avvecklade man.
Citera
2026-05-30, 04:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tror att alla partier vill att den svenska självförsörjningen ska öka, men undrar hur ni menar att förslagen är bra utan att veta vad det i praktiken är som SD föreslår?
Vilka är de 37 förslagen?

Jag vet inte exakt. Min kommentar gällde att jag tycker det är bra om graden av självförsörjning ökar. Ja alla partier tycker nog det, men jag har inte hört någon nämna det på väldigt länge så det är uppenbarligen åtminstone inget de driver.

Men de skriver bl.a. att de vill ge finansiellt stöd och införa statliga lån och kreditgarantier för unga lantbrukare liksom sänka arbetsgivaravgifter och energiskatter t.ex sänkt skatt på jordbruksdiesel.

En snabb sökning fann jag https://www.sd.se/kristinehamn/svenskt-jordbruk-tillats-inte-utnyttja-sin-fantastiska-potential/ där de skriver lite mer om det. Ett kort utdrag från texten:

Citat:
Vi Sverigedemokrater vill minska bränsle- och energiskatter och arbetsgivaravgifter och verka för att svenska jordbrukare ska få kompensation för vissa svenska särkrav. Vi vill tillskjuta en miljard till stödfinansieringen för att förverkliga livsmedelsstrategins intentioner. Vi vill rensa bland politiska mål och krångliga regler. Tillståndsprövning och tillsyn ska göras mer förutsägbar och verklighetsförankringen säkras. Frihetsgraderna för lantbrukaren ska öka.

Men som synes verkar de inte ha skrivit ihop några färdiga motioner så det är fortfarande lite luddigt i detaljerna och mer en ambition om en riktning de aver jobba mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in