2026-05-28, 11:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligtegelsten
Varför är det att sedan efter Chat GTP kom, och alla andra AI tjänster, så kan folk plötsligt inte göra någonting själva?
Ingen kan räkna ut ett eget tal själv, ta reda på medicinsk information eller vanliga saker man bara ska veta.
Folk delar ju för fan sina sjukhus journaler med AI.

Vi blir ju bara dummare och dummare med tiden. Hur kommer det sig att folk bara "inte kan göra någonting utan AI" eller att "Chat är mina bästa vän".
Erkänn bara att du har fallit i händerna på dystopisk skit.
Det blir en perfekt storm om 5-10 år när ASI:n vill ta över. Då finns det inga smarta människor kvar som kan eller orkar göra något åt det. Dagens ungdomar orkar ju inte ens gå till affären för att köpa en Red Bull.

Fas 1: Fördumma, Fas 2: Förslava/utrota.

Jag säger inte att det är en medveten plan. Än. Men det lutar åt att det är så här det kommer att sluta.

Det kommer inte att krävas några terminators på gatorna. De flesta ger upp sin makt och kontroll frivilligt när det inte ser några bättre alternativ. Man har ju Red Bull på kran och behöver inte gå upp tidigt för att arbeta.

I bästa fall får vi kanske leva i ett zoo. Men det är förmodligen bara önsketänkande från min sida. Hoppet är ju det sista som lämnar människan.
Citera
2026-05-28, 12:57
Medlem
engammalfisks avatar
Ja och den vill ingen väl, har fel tjugo gånger i rad, från entusiastisk till sniken ton & genmäle.

Det behövs märkning på ai som det står "copyright" & trademark på så mycket, kan va brun symbol & stå "uses a.i.".

AI har inte gjort något bättre men mycket som blivit sämre, te.x nuvarande elektroniks komponent kris.

AI är större blåsfisk än 90 talets dotcom död.
Citera
2026-05-28, 13:34
Medlem
swimp78s avatar
Har märkt att människor som har svårt att uttrycka sig i skrift blir väldigt förtjusta i AI.

Förvånandsvärt många svensson verkar ha svårt för det nämligen. Det vill säga,. svårt komma på hur de ska uttrycka sig, även i en kort halvformell text. De är alltså inte analfabeter. Men anta om det är en arbetsplats, och Gunilla har ansvar för att skicka ut ett utskick för en "after work"-aktivitet där de ansällda skall gå ut och äta och spela bowling. Då känner Gunilla ett sådant motstånd mot att skriva ihop en simpel inbjudan att hon väljer AI för att göra det.

Jag som inte har några problem alls att få ihop enkla brukstexter skulle känna det var mer besvär att prompta en Ai att skriva detta än att göra det själv.
Citera
2026-05-28, 13:43
Medlem
Trolltestets avatar
När jag gör google-sök så har jag oftare och oftare fått börja lägga till -ai i söksträngen eftersom dess idiot-ai har fel alldeles för ofta.
Citera
2026-05-28, 13:56
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
När jag gör google-sök så har jag oftare och oftare fått börja lägga till -ai i söksträngen eftersom dess idiot-ai har fel alldeles för ofta.

Börja med duckducko vet jag. Om du söker på ett antal sökord och du vill ha med alla i sökningen får du det först och främst som resultat då. I google måste du krångla för att få detta. Och du måste som sagt medvetet markera att du ej vill ha ai
Citera
2026-05-28, 14:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Börja med duckducko vet jag.
Har prövat den av och till men går alltid tillbaks till google eftersom ankan suger ännu hårdare.
Citera
2026-05-28, 15:22
Medlem
smoerreboms avatar
Mitt allmänna intryck efter nåt års användande av grok och gemini är att det verkar fördummande såtillvida att det är frestande att inte slå upp saker utan bara fråga om allt. Google har dessutom börjat låta ain ta över sökningarna helt så att det inte längre går att googla som tidigare. Jag har flera gånger googlat på saker som inte är PK, tex. världens sämsta kvinnliga filmregissörer varpå jag fick en tillrättavisning om att de minsann är lika bra och en lista på kathryn bigelow och hon campion osv. Rena satiren alltså.

Det där måste man förhålla sig till genom att skriva -ai, byta sökmotor och att sluta fråga om sånt som går att slå upp snabbt om man inte har väldigt bråttom.

Däremot går det ju att diskutera oerhört precisa saker med AI om du talar om varför du frågar, vad du är orolig för etc. anger lite premisser för din fråga och sen frågar om specifika saker. Ibland bör man ställa frågorna öppet som en journalist oxå för att säkerställa att den inte bara smörar för dig. Jag kan inte se att det skulle vara fördummande utan snarare att man har ett intresse av att använda det för att sätta sig in i exakt de frågor man behöver kunskap om för att lösa problem IRL. Sen om vi får en utveckling där arbetsgivare tillhandahåller AI så ökar det trycket rejält och de som bara säger att det där bara är nymodigheter kommer att få det jobbigt.
Citera
2026-05-29, 02:21
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Varför är det att sedan efter Chat GTP kom, och alla andra AI tjänster, så kan folk plötsligt inte göra någonting själva?
Ingen kan räkna ut ett eget tal själv, ta reda på medicinsk information eller vanliga saker man bara ska veta.

Vi blir ju bara dummare och dummare med tiden. Hur kommer det sig att folk bara "inte kan göra någonting utan AI" eller att "Chat är mina bästa vän".

Ja, AI gör oss dummare och dummare.
Men å andra sidan gör vi samtidigt AI:arna dummare och dummare.
Så då blir vi ju kvitt.
Citera
2026-05-29, 02:57
Medlem
hm på vilket sätt delas folks sjukjournaler med ai? hur gör man då?
jag som mest sitter o slögooglar för att fördriva lite tid, brukar uppskatta ai-svaret när jag googlar, lite mer att läsa liksom. använder inte nån ai i annat läge alls
Citera
2026-05-29, 07:21
Medlem
Citat:

Samma sak ser vi i Sverige när människor röstar på SD och plötsligt börjar vår demokrati gradvis begränsas. Tillslut kan vi inte yttra oss utan ska följa myndigheterna och allt övervakas så vi gör det.

AI visar bara att många inte har den djupa förståelsen för AI. Precis likadant är det med att få här på forumet förstår det jag skrivit med vår demokrati.

Nu är jag såpass bildad att jag både förstår politik och AI. Och det vore ju bra om alla kunde bilda sig. Men vi vet så klart att många hellre gör annat på sin fritid än läser.
Citera
2026-05-29, 15:23
Medlem
smickras avatar
Citat:

Nja. Jag bad en AI prompt skapa en photoshop-klon, identisk med originalet för gratis användning och spridning. Det funkade inte alls av någon anledning. Skitsystem. Detta kommer bli som med NFT.
Citera
2026-05-29, 19:27
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Har märkt att människor som har svårt att uttrycka sig i skrift blir väldigt förtjusta i AI.

Förvånandsvärt många svensson verkar ha svårt för det nämligen. Det vill säga,. svårt komma på hur de ska uttrycka sig, även i en kort halvformell text. De är alltså inte analfabeter. Men anta om det är en arbetsplats, och Gunilla har ansvar för att skicka ut ett utskick för en "after work"-aktivitet där de ansällda skall gå ut och äta och spela bowling. Då känner Gunilla ett sådant motstånd mot att skriva ihop en simpel inbjudan att hon väljer AI för att göra det.

Jag som inte har några problem alls att få ihop enkla brukstexter skulle känna det var mer besvär att prompta en Ai att skriva detta än att göra det själv.
Det är säkert bra för den som har dyslexi, och av nån orsak snabbt måste få fram en text man inte har nån som kan korr-läsa. Att av slöhet låta AI skriva åt mig bara för att jag har bråttom skulle jag inte göra. Hjärnan är som alla andra kroppsdelar, den mår bra av att träna på de färdigheter jag vill behålla! Men t o m tidningarna sparkar ju ut sina journalister och låter AI skriva texter utifrån ett par inmatade stödmeningar. Så blir det också fel...

Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Mitt allmänna intryck efter nåt års användande av grok och gemini är att det verkar fördummande såtillvida att det är frestande att inte slå upp saker utan bara fråga om allt. Google har dessutom börjat låta ain ta över sökningarna helt så att det inte längre går att googla som tidigare. Jag har flera gånger googlat på saker som inte är PK, tex. världens sämsta kvinnliga filmregissörer varpå jag fick en tillrättavisning om att de minsann är lika bra och en lista på kathryn bigelow och hon campion osv. Rena satiren alltså.

Det där måste man förhålla sig till genom att skriva -ai, byta sökmotor och att sluta fråga om sånt som går att slå upp snabbt om man inte har väldigt bråttom.

Däremot går det ju att diskutera oerhört precisa saker med AI om du talar om varför du frågar, vad du är orolig för etc. anger lite premisser för din fråga och sen frågar om specifika saker. Ibland bör man ställa frågorna öppet som en journalist oxå för att säkerställa att den inte bara smörar för dig. Jag kan inte se att det skulle vara fördummande utan snarare att man har ett intresse av att använda det för att sätta sig in i exakt de frågor man behöver kunskap om för att lösa problem IRL. Sen om vi får en utveckling där arbetsgivare tillhandahåller AI så ökar det trycket rejält och de som bara säger att det där bara är nymodigheter kommer att få det jobbigt.
Ja, man måste vara exakt, och veta hur man ska fråga! Och du har rätt i att den smörar, det är nåt jag inte alls gillar. Frågar jag om t ex en speciell målarfärg, så svarar den att "Det var en bra idé, det kommer att fungera si eller så!" Om det råkar finnas nåt bättre så säger den inte det, vilket jag kanske skulle hitta om jag söker själv.

Men man får ändå ta det den svarar med ett par kilo salt, för svaren blir uppåt väggarna ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in