Citat:
Ursprungligen postat av
hemligtegelsten
Varför är det att sedan efter Chat GTP kom, och alla andra AI tjänster, så kan folk plötsligt inte göra någonting själva?
Ingen kan räkna ut ett eget tal själv, ta reda på medicinsk information eller vanliga saker man bara ska veta.
Folk delar ju för fan sina sjukhus journaler med AI.
Vi blir ju bara dummare och dummare med tiden. Hur kommer det sig att folk bara "inte kan göra någonting utan AI" eller att "Chat är mina bästa vän".
Erkänn bara att du har fallit i händerna på dystopisk skit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reka
Håller med! Tidigare har jag läst långa texter och sammanfattat dem. Nu ber jag bara chatGPT att sammanfatta. Likadant med IT-relaterade arbetsuppgifter, ber AI att skriva skript, felsöka, m.m.
Visst är det effektivare så, men hjärnan får ju ingen 'motion' direkt. Så som 'amatör-hjärndoktor' känns det som att man över tid blir trögare.
edit: men som tur är så har AI fel många ggr, så då blir det att läsa manualer och liknande frågeställningar på olika forum.
När Sholes and Glidden Typewriter och andra tidiga skrivmaskiner började spridas under slutet av 1800-talet uppstod flera återkommande farhågor: att handstilen skulle försvagas eller bli opersonlig, och att människor skulle “mekanisera” sitt tänkande.
När miniräknaren kom ut på marknaden oroade sig folk för att barn inte längre skulle lära sig räkna ordentligt. När ordbehandlingsprogram började användas på datorer hette det att ingen längre skulle lära sig stava.
När GPS-enheterna var nya vrålade vissa att hela lastbilsbranschen skulle tas över av sämre förare utan lokalsinne — nu kunde ju vem som helst hitta vart som helst.
Och visst: när jag programmerar märker jag att det ibland tar lite längre tid när jag måste göra något helt själv. Men det betyder inte att jag blivit sämre. Jag måste fortfarande veta vad som ska göras, vad som kan göras och hur jag vill att det ska fungera. Jag måste förstå koden som GitHub Copilot eller ChatGPT spottar ur sig. Jag måste kunna analysera. Jag måste veta vad jag ska be AI:n att göra.
Om jag behöver en PHP-sida med ett formulär att fylla i kan jag inte bara skriva: “Gör ett formulär jag kan fylla i.” Jag måste fortfarande förstå problemet och veta vad jag faktiskt vill åstadkomma.
Ett ganska bra exempel på något AI inte kan ersätta åt dig är just målsättning och omdöme. AI kan hjälpa dig skriva kod, strukturera idéer och föreslå lösningar — men den kan inte avgöra varför du bygger något, om det är en bra idé, vilka kompromisser som är rimliga eller vad användaren egentligen behöver. Den delen kräver fortfarande mänsklig förståelse, prioritering och erfarenhet.