2026-04-28, 23:47
Bannlyst
Det stämmer inte. Jag var dum i huvudet innan AI kom hit.
Citera
2026-04-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Det stämmer inte. Jag var dum i huvudet innan AI kom hit.
Bra poäng.

Personligen blir jag inte dummare av AI heller. Jag använder inte AI.

Men jag är övertygad om att de som redan är fördummade av överdrivet dumscrollande blir ännu dummare av AI.

Allvarligt talat. Jag tror att AI kan vara värdefullt i många fall, inte minst när det gäller att sammanställa och dra slutsater från stora mängder data. Men har man inte old school kunskaper har man knappast förmågan att värdera resultatet av AI-sammanställningarna. Tror man då på vad AI säger, alltså utan att själv kunna värdera det, då blir man dummare och dummare, ju mer man bara litar på vad AI säger.
Citera
2026-04-29, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Men jag är övertygad om att de som redan är fördummade av överdrivet dumscrollande blir ännu dummare av AI.

En stor orsak till att AI är fördummande kan handla om att AI är mycket duktig på att få de som chattar med dem att må bättre. AI smickrar den som skriver och kanske säger positiva saker men låter bli att säga negativa saker.

Så även om det inte är rätt så tror den som chattar med AI att den har rätt.

Personligen behöver jag berätta för AI att inte vara för snäll eller insmickrande, att tänka kritiskt och att jag vill ha kritik. Annars blir det värsta smörsnacket.

OCH jag har varit i några tuffare samtal där andra använt AI för att få argument och visat mig argumentationen, de har sagt något i stil med "även AI håller med". Något jobbigt.... Eftersom man ofta kan be dem att "ställ frågan så här istället", man tappar förtroende för andra, funderar på om de går på vad som helst. Varför inte försöka tänka själv och detta har ibland varit högutbildat folk.
Senast redigerad av -dev 2026-04-29 kl. 01:01.
Citera
2026-04-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligtegelsten
Varför är det att sedan efter Chat GTP kom, och alla andra AI tjänster, så kan folk plötsligt inte göra någonting själva?
Ingen kan räkna ut ett eget tal själv, ta reda på medicinsk information eller vanliga saker man bara ska veta.
Folk delar ju för fan sina sjukhus journaler med AI.

Vi blir ju bara dummare och dummare med tiden. Hur kommer det sig att folk bara "inte kan göra någonting utan AI" eller att "Chat är mina bästa vän".
Erkänn bara att du har fallit i händerna på dystopisk skit.

Jag använder mycket AI ja, men det är för att det gör mitt liv enklare. I jobbet kan det handla om tekniska saker som jag behöver hjälp med. Istället för att hitta rätt på rätt person inom företaget som kan hjälpa mig så tar jag hjälp av AI istället och det funkar riktigt bra och jag spar tid.

Privat kan det vara om saker jag har noll kunskap om, som planering t.ex. Jag vet inget om det, men frågar jag AI så får jag bra tips om det. Kan också vara om at ge bra tips och jämförelser mellan två olika produkter jag tänkt köpa, vilken är bäst och varför?
Citera
2026-05-01, 15:32
Medlem
Imnshos avatar
Ett dumhetsproblem med AI är att det inte är "street smart". All AI verkar så jävla godtrogen, woke och korrekt.

Intelligenta människor kan töja på sanningen på ett intelligent sätt!
Citera
2026-05-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Håller med! Tidigare har jag läst långa texter och sammanfattat dem. Nu ber jag bara chatGPT att sammanfatta. Likadant med IT-relaterade arbetsuppgifter, ber AI att skriva skript, felsöka, m.m.

Visst är det effektivare så, men hjärnan får ju ingen 'motion' direkt. Så som 'amatör-hjärndoktor' känns det som att man över tid blir trögare.

edit: men som tur är så har AI fel många ggr, så då blir det att läsa manualer och liknande frågeställningar på olika forum.

Många som har bil lyckas ändå ta de tillfällen de hittar att motionera fysiskt. Fixa i trädgården, cykla, promenera, gymma.

På samma vis behöver vi ta chansen att motionera hjärnan, även om vi använder AI-tjänster. Memorera alla telefonnummer till familjen och inte använda kortnummer. Inte använda miniräknare eller andra digitala hjälpmedel till enkla beräkningar. Musicierar vi bör vi försöka lära oss låtarna utantill.

Jag har bett chatgpt att alltid avsluta med en chatt-fråga som kontrollerar att jag har förstått de begrepp den har definierat och det den har förklarat. Ofta ber jag den att istället för att bara sammanfatta en lång text ge quizzar som testar min förståelse av texten.

Jag tycker att jag har lärt mig mycket mer om mitt ämne sedan jag fick chatgpt. Jag tycker egentligen inte att AI-användningen sparar mig tid, utan nu får jag tid att ge bättre svar på mejlfrågor jag får och vara noggrannare och gå djupare i de dokument jag skriver. Jag borde vara ändå mer noga med att kontrollera de källor AI anger.
Citera
2026-05-20, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ett dumhetsproblem med AI är att det inte är "street smart". All AI verkar så jävla godtrogen, woke och korrekt.

Anledningen att så många går på illusionen (för det är en illustion) är att unga har fastnat i det, och numera antas unga på något sätt vara smartare än äldre. Varje yngre generation antas vara smaratare än den föregående. Men det är egentligen ett felaktigt antagande. Ung och dum, lyder ett gammalt talesätt som nog stämmer.
I alla fall har visat sig stämma på just användandet av Chat gpt.
Citera
2026-05-20, 17:54
Medlem
Västkustskts avatar
Det gäller att se upp med människor man träffat online för det är inte säkert att de lever upp till intrycket de gjort i brevväxling.

Dom använder AI för att skriva sina mail så man tror de är supersmarta, men sen när man träffar dom är de fåntrattar.
Citera
2026-05-20, 18:48
Medlem
Använder chat gpt nästan aldrig, så har inget problem med det whatsoever.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det gäller att se upp med människor man träffat online för det är inte säkert att de lever upp till intrycket de gjort i brevväxling.

Dom använder AI för att skriva sina mail så man tror de är supersmarta, men sen när man träffar dom är de fåntrattar.
Gör folk verkligen det? Låter lazy af. Själv skulle jag vara rädd att AI förstörde det jag skrev då jag vill uttrycka mig personligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Folk som kallar allt man inte förstår eller gillar "woke" är rätt så korkade intellektuellt sätt, kan man ju bevittna av vad debiler skriver på nätet. Högerextrema besitter väldigt låg intellektuell förmåga och bara upprepar det högerdegeneratinfluencer$ hävdat på sociala medier, motsatsen till vad dessa hävdar.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-20 kl. 18:52.
Citera
2026-05-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Använder chat gpt nästan aldrig, så har inget problem med det whatsoever.

Gör folk verkligen det? Låter lazy af. Själv skulle jag vara rädd att AI förstörde det jag skrev då jag vill uttrycka mig personligt.

Folk som kallar allt man inte förstår eller gillar "woke" är rätt så korkade intellektuellt sätt, kan man ju bevittna av vad debiler skriver på nätet. Högerextrema besitter väldigt låg intellektuell förmåga och bara upprepar det högerdegeneratinfluencer$ hävdat på sociala medier, motsatsen till vad dessa hävdar.

Problemet är att unga människor är känslostyrda, de är motstatsen till noggranna. När äldre (+45) går på AI-fåneriet börjar man däremot tänka en och annan tanke om vederbörande, sällan till dess fördel.
Citera
2026-05-21, 02:02
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Varför är det att sedan efter Chat GTP kom, och alla andra AI tjänster, så kan folk plötsligt inte göra någonting själva?
Ingen kan räkna ut ett eget tal själv, ta reda på medicinsk information eller vanliga saker man bara ska veta.

Vi blir ju bara dummare och dummare med tiden. Hur kommer det sig att folk bara "inte kan göra någonting utan AI" eller att "Chat är mina bästa vän".

AI sparar mycket tid och gör mig både mer produktiv och bildad, men javisst den lata pöbeln kommer att fördummas och fuska sig fram genom livet.
Citera
2026-05-28, 08:23
Medlem
moohs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Håller med! Tidigare har jag läst långa texter och sammanfattat dem. Nu ber jag bara chatGPT att sammanfatta. Likadant med IT-relaterade arbetsuppgifter, ber AI att skriva skript, felsöka, m.m.

Visst är det effektivare så, men hjärnan får ju ingen 'motion' direkt. Så som 'amatör-hjärndoktor' känns det som att man över tid blir trögare.

edit: men som tur är så har AI fel många ggr, så då blir det att läsa manualer och liknande frågeställningar på olika forum.

När Sholes and Glidden Typewriter och andra tidiga skrivmaskiner började spridas under slutet av 1800-talet uppstod flera återkommande farhågor: att handstilen skulle försvagas eller bli opersonlig, och att människor skulle “mekanisera” sitt tänkande.

När miniräknaren kom ut på marknaden oroade sig folk för att barn inte längre skulle lära sig räkna ordentligt. När ordbehandlingsprogram började användas på datorer hette det att ingen längre skulle lära sig stava.

När GPS-enheterna var nya vrålade vissa att hela lastbilsbranschen skulle tas över av sämre förare utan lokalsinne — nu kunde ju vem som helst hitta vart som helst.

Och visst: när jag programmerar märker jag att det ibland tar lite längre tid när jag måste göra något helt själv. Men det betyder inte att jag blivit sämre. Jag måste fortfarande veta vad som ska göras, vad som kan göras och hur jag vill att det ska fungera. Jag måste förstå koden som GitHub Copilot eller ChatGPT spottar ur sig. Jag måste kunna analysera. Jag måste veta vad jag ska be AI:n att göra.

Om jag behöver en PHP-sida med ett formulär att fylla i kan jag inte bara skriva: “Gör ett formulär jag kan fylla i.” Jag måste fortfarande förstå problemet och veta vad jag faktiskt vill åstadkomma.

Ett ganska bra exempel på något AI inte kan ersätta åt dig är just målsättning och omdöme. AI kan hjälpa dig skriva kod, strukturera idéer och föreslå lösningar — men den kan inte avgöra varför du bygger något, om det är en bra idé, vilka kompromisser som är rimliga eller vad användaren egentligen behöver. Den delen kräver fortfarande mänsklig förståelse, prioritering och erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in