Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Har märkt att människor som har svårt att uttrycka sig i skrift blir väldigt förtjusta i AI.
Förvånandsvärt många svensson verkar ha svårt för det nämligen. Det vill säga,. svårt komma på hur de ska uttrycka sig, även i en kort halvformell text. De är alltså inte analfabeter. Men anta om det är en arbetsplats, och Gunilla har ansvar för att skicka ut ett utskick för en "after work"-aktivitet där de ansällda skall gå ut och äta och spela bowling. Då känner Gunilla ett sådant motstånd mot att skriva ihop en simpel inbjudan att hon väljer AI för att göra det.
Jag som inte har några problem alls att få ihop enkla brukstexter skulle känna det var mer besvär att prompta en Ai att skriva detta än att göra det själv.
Det är säkert bra för den som har dyslexi, och av nån orsak snabbt måste få fram en text man inte har nån som kan korr-läsa. Att av slöhet låta AI skriva åt mig bara för att jag har bråttom skulle jag inte göra. Hjärnan är som alla andra kroppsdelar, den mår bra av att träna på de färdigheter jag vill behålla! Men t o m tidningarna sparkar ju ut sina journalister och låter AI skriva texter utifrån ett par inmatade stödmeningar. Så blir det också fel...
Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
Mitt allmänna intryck efter nåt års användande av grok och gemini är att det verkar fördummande såtillvida att det är frestande att inte slå upp saker utan bara fråga om allt. Google har dessutom börjat låta ain ta över sökningarna helt så att det inte längre går att googla som tidigare. Jag har flera gånger googlat på saker som inte är PK, tex. världens sämsta kvinnliga filmregissörer varpå jag fick en tillrättavisning om att de minsann är lika bra och en lista på kathryn bigelow och hon campion osv. Rena satiren alltså.
Det där måste man förhålla sig till genom att skriva -ai, byta sökmotor och att sluta fråga om sånt som går att slå upp snabbt om man inte har väldigt bråttom.
Däremot går det ju att diskutera oerhört precisa saker med AI om du talar om varför du frågar, vad du är orolig för etc. anger lite premisser för din fråga och sen frågar om specifika saker. Ibland bör man ställa frågorna öppet som en journalist oxå för att säkerställa att den inte bara smörar för dig. Jag kan inte se att det skulle vara fördummande utan snarare att man har ett intresse av att använda det för att sätta sig in i exakt de frågor man behöver kunskap om för att lösa problem IRL. Sen om vi får en utveckling där arbetsgivare tillhandahåller AI så ökar det trycket rejält och de som bara säger att det där bara är nymodigheter kommer att få det jobbigt.
Ja, man måste vara exakt, och veta
hur man ska fråga! Och du har rätt i att den smörar, det är nåt jag inte alls gillar. Frågar jag om t ex en speciell målarfärg, så svarar den att "Det var en bra idé, det kommer att fungera si eller så!" Om det råkar finnas nåt bättre så säger den inte det, vilket jag kanske skulle hitta om jag söker själv.
Men man får ändå ta det den svarar med ett par kilo salt, för svaren blir uppåt väggarna ibland.