2026-05-29, 19:20
  #25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Bensinen är idag rekordbillig, knappa 19 kronor.
Nej - här är prisjämförelser enligt nyheter 24 utbyggt med några extra år av chatGPT:

År. Pris. Motsvarar idag
1950. 0,74 kr/l. ~13,6 kr/l
1960. 0,73 kr/l. ~8,6 kr/l
1970. 0,84 kr/l. ~6,6 kr/l
1980. 2,88 kr/l. ~9,4 kr/l
1985. ~4,40 kr/l. ~11–12 kr/l
1990. 6,29 kr/l. ~9,9 kr/l
1995. ~7,50 kr/l. ~12 kr/l
2000. 9,56 kr/l. ~12,0 kr/l
2005. ~10,80 kr/l. ~14 kr/l
2010. 12,97 kr/l. ~13,9 kr/l
2015. ~13,20 kr/l. ~15–16 kr/l
2020. 13,39 kr/l. ~15–16 kr/l
2021. 17,84 kr/l. ~20–21 kr/l
2022. 20,50 kr/l. ~28 kr/l
2023. ~20–21 kr/l. ungefär samma
2026. ~18–20 kr/l. dagens nivå


Citat:
Samma som en Piggelinglass. När jag var barn låg priset på bensin på runt 4,5 kr, det vill säga 25% mer än en Piggelin.

Idag kostar en piggelin 4,35:- om du som jag köper flerpack på Konsum: https://www.coop.se/handla/varor/frys/glass/flerpack-glass/glass-piggelin-10-pack-8711327549265/

Var kan man köpa flerpack bensin för 5 kr litern?


Citat:
Bilarna på 80-talet drog även närmare det dubbla jämfört med idag.

pris vid pump per körd km har halverats på 40 år!
Dumheter. Bilarna idag kostar avsevärt mer - även inflationsjusterat.. Sen tillkommer bilskatt, vägtullar och annat som också gör det avsevärt dyrare att köra bil.
Bensin, eller mjölk, eller vadsomhelst, blir inte billigare per liter för att du köper färre liter…
Citera
2026-05-29, 19:20
  #26
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Den var billig under 60-talet, under en krona, den period jag avser är när dåvarande regering höjde skatten för priserna gått ner (marknaden) så dom skulle bli liknande tidigare, när priserna sedan gick upp så låg den kvar och ytterligare höjningar samt reduktionsplikt.

Puckstång, en klassisk 60-talsglass från GB i det billigare och barnvänligare segmentet, kostade 50 öre. Så det var samma ratio mellan billig glass och en liter bensin under 1960-talet som 1980-talet, men med skillnaden att en Cadillac DeVille drog upp mot 2,5 liter per mil (en VW Bubbla 1 liter). Per körd kilometer var bensinen dyrare på 1960-talet jämfört med både 1980-talet och idag, även om den låg under kronan.
Citera
2026-05-29, 19:28
  #27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Puckstång, en klassisk 60-talsglass från GB i det billigare och barnvänligare segmentet, kostade 50 öre. Så det var samma ratio mellan billig glass och en liter bensin under 1960-talet som 1980-talet, men med skillnaden att en Cadillac DeVille drog upp mot 2,5 liter per mil (en VW Bubbla 1 liter). Per körd kilometer var bensinen dyrare på 1960-talet jämfört med både 1980-talet och idag, även om den låg under kronan.

En VW Bubbla Cabriolet (de vanliga modellerna fanns inte kvar) kostade 24 800 kr år 1980. Det motsvarar ca 100 000 kronor idag. Vad får du för bil för det idag?

Så inte nog med att bensinen blivit dyrare, bilarna har blivit avsevärt mycket dyrare och sen alla andra nya pålagor på det.

Sluta fantisera om att det skulle vara billigt att köra bil i historisk kontext.
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-05-29 kl. 19:31.
Citera
2026-05-29, 19:31
  #28
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej - här är prisjämförelser enligt nyheter 24 utbyggt med några extra år av chatGPT:

År. Pris. Motsvarar idag
1950. 0,74 kr/l. ~13,6 kr/l
1960. 0,73 kr/l. ~8,6 kr/l
1970. 0,84 kr/l. ~6,6 kr/l
1980. 2,88 kr/l. ~9,4 kr/l
1985. ~4,40 kr/l. ~11–12 kr/l
1990. 6,29 kr/l. ~9,9 kr/l
1995. ~7,50 kr/l. ~12 kr/l
2000. 9,56 kr/l. ~12,0 kr/l
2005. ~10,80 kr/l. ~14 kr/l
2010. 12,97 kr/l. ~13,9 kr/l
2015. ~13,20 kr/l. ~15–16 kr/l
2020. 13,39 kr/l. ~15–16 kr/l
2021. 17,84 kr/l. ~20–21 kr/l
2022. 20,50 kr/l. ~28 kr/l
2023. ~20–21 kr/l. ungefär samma
2026. ~18–20 kr/l. dagens nivå




Idag kostar en piggelin 4,35:- om du som jag köper flerpack på Konsum: https://www.coop.se/handla/varor/frys/glass/flerpack-glass/glass-piggelin-10-pack-8711327549265/

Var kan man köpa flerpack bensin för 5 kr litern?



Dumheter. Bilarna idag kostar avsevärt mer - även inflationsjusterat.. Sen tillkommer bilskatt, vägtullar och annat som också gör det avsevärt dyrare att köra bil.
Bensin, eller mjölk, eller vadsomhelst, blir inte billigare per liter för att du köper färre liter…

Pris per körd km är det intressanta, och att äga bil har alltid kostat, oftast varit hushållens största kapitalinvestering efter boendet. I debatten har det inte heller pratats om kostnaden att äga eller köra utan enbart att tanka, så då är det att tanka vi får diskutera.
Citera
2026-05-29, 19:32
  #29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Pris per körd km är det intressanta,
Jaha - är det det som är det intressanta nu? Varför skrev du inte det då istället för att ljuga om att bensinen skulle ha blivit billigare? Kostnaden för att tanka har givetvis ökat i samma takt som bensinpriset men nu var det tydligen km-priset som var intressant inte priset vid pumpen -eller hur ska du ha det?


Varsågod och bemöt mina inlägg om pris på piggelin (absurt argument), nybilspriser och andra avgifter.
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-05-29 kl. 19:35.
Citera
2026-05-29, 19:34
  #30
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Bensinen är idag rekordbillig, knappa 19 kronor. Samma som en Piggelinglass. När jag var barn låg priset på bensin på runt 4,5 kr, det vill säga 25% mer än en Piggelin. Bilarna på 80-talet drog även närmare det dubbla jämfört med idag.

pris vid pump per körd km har halverats på 40 år!

Utöver det har hushållens köpkraft ökat med knappt 70%, vilket ytterligare bidragit till att bensin i jämförelse är billigare idag än på 80-talet.

Så varför allt detta tjat om höga bensinpriser, dyrt för hushållen och massa subventioner? Kan någon förklara?

Självklart kan jag förklara.

År 2000 tankade vi diesel för straxt under 7 kronor/litern, vilket blir ungefär 11–12 kronor i dagens penningvärde.

Vi hade bland annat en Opel Corsa och en Toyota Starlet i familjen vid den tiden vilka låg runt 0,5L/milen.

Bränslet är INTE billigt, priset borde ligga runt 11-12 kronor/litern.
Citera
2026-05-29, 19:36
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Bensinen är idag rekordbillig, knappa 19 kronor. Samma som en Piggelinglass. När jag var barn låg priset på bensin på runt 4,5 kr, det vill säga 25% mer än en Piggelin. Bilarna på 80-talet drog även närmare det dubbla jämfört med idag.

pris vid pump per körd km har halverats på 40 år!

Utöver det har hushållens köpkraft ökat med knappt 70%, vilket ytterligare bidragit till att bensin i jämförelse är billigare idag än på 80-talet.

Så varför allt detta tjat om höga bensinpriser, dyrt för hushållen och massa subventioner? Kan någon förklara?
Du är fan hela jävla störd i skallen. 19kr/litern är varken billigt eller rekordbilligt.
Alla bilar från 80-talet drar inte heller det dubbla.
Citera
2026-05-29, 20:03
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Bensinen är idag rekordbillig, knappa 19 kronor. Samma som en Piggelinglass. När jag var barn låg priset på bensin på runt 4,5 kr, det vill säga 25% mer än en Piggelin. Bilarna på 80-talet drog även närmare det dubbla jämfört med idag.

pris vid pump per körd km har halverats på 40 år!

Utöver det har hushållens köpkraft ökat med knappt 70%, vilket ytterligare bidragit till att bensin i jämförelse är billigare idag än på 80-talet.

Så varför allt detta tjat om höga bensinpriser, dyrt för hushållen och massa subventioner? Kan någon förklara?
Därför att dumsvensken är en godhetsknarkande idiot som strör sina surt förvärvade skattepengar över världen vilken gjort dem fattiga!
Extrem enkel ekvation.
Citera
2026-05-29, 20:11
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du låter som Trump, Trump mena Usa har subvetionerat europa länge nog, det är därför han inför tullar från varor o bilar från europa, det är bara rika som som köper europeiska bilar. Trump har sluta subventionera dom rika i Usa genom att höja tullarna, dvs tull är en skatt.

🤣 ja vi rika i Usa lider!

Det är medelklassen som betalar mest skatt, de fattiga som lider mest nu med alla tullar!!!!!!
Citera
2026-05-29, 20:15
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man bör utgå att bensin kostar ca 10:80 litern att köpa in, sedan lägger man på skatter/moms o priset hamnar på det dubbla, tidö har bara sänkt skatten lite så vi betalar runt 19kr litern.

Det menas att inget subventioneras, det menas att staten ändå gör en fin vist per såld liter

Tänk vilken vinst staten kommer göra om vänstern vinner valet och bensinen hamnar på runt 50kr/l som utlovats.

Där snackar vi bra vinstmarginal på varje liter!
Citera
2026-05-29, 20:18
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Tänk vilken vinst staten kommer göra om vänstern vinner valet och bensinen hamnar på runt 50kr/l som utlovats.

Där snackar vi bra vinstmarginal på varje liter!
Utan insats eller värdeförädling...
Citera
2026-05-29, 20:29
  #36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
En VW Bubbla Cabriolet (de vanliga modellerna fanns inte kvar) kostade 24 800 kr år 1980. Det motsvarar ca 100 000 kronor idag. Vad får du för bil för det idag?

Så inte nog med att bensinen blivit dyrare, bilarna har blivit avsevärt mycket dyrare och sen alla andra nya pålagor på det.

Sluta fantisera om att det skulle vara billigt att köra bil i historisk kontext.

En Dacia Sandero ligger på knappa 190 000, justerat för ökad köpkraft tack vare reallöneökningar borde det motsvsra ungefär samma antal arbetade timmar för medianikomstagaren, sen var ju momsen bara 20% 1980 jämfört med 25% 2026
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in