2026-05-29, 13:09
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Skulle jag alltså ha gått trottoaren rakt fram tills jag var i jämnhöjd med ingången och där svängt 90 grader och gått rakt fram mot dörren. Jag fick inte svänga in successivt mot dörren sista biten för någon kärring kunde gå på mig bakifrån och skrika HUR GÅR NI EGENTLIGEN?

Döda vinkeln kan även appliceras när man promenerar.

Inse det, du är gångtrafikanters motsvarighet till A-traktor.
Citera
2026-05-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
I vägen för vad, oerhört viktiga du?
När man stannar precis efter att ha kommit upp i rulltrappan för att fundera på vart man ska gå, då är man i vägen. Det har inget att göra med att någon är viktigare än någon annan.
Citera
2026-05-29, 13:52
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Jag rör mig mycket ute på stan och undrar varför alla ska sno sig före, vare sig det är på bussar, i T-banan, i rulltrappor, genom dörrar eller t.o.m. på gatan när man är ute och går. Tjejer i 20-årsåldern är värst. Ska jag gå genom spärren i T-banan kommer alltid någon som snabbt som ögat ska igenom före mig. Ska jag gå in genom dörren till ett varuhus kommer alltid någon som en raket och ska in först. Folk småspringer förbi mig för att komma före till rulltrappan, men sedan står de där ändå stilla, så mer bråttom hade de tydligen inte. Ja ni fattar. Vad beror det på? Så var det ju inte förr väl? Förr höll man upp dörrar åt andra. Förekommer knappast. Vad har hänt med folkvettet?

Jo, jag har egentligen alltid upplevt detta fenomen - beror på lite var man befinner sig oxå.

Men min expert-åsikt (dvs "expert på ingenting å allting samtidigt") är att det handlar om en generell brist på "lägesuppfattning/situationsvarsamhet” (engelska: situation awareness eller situational awareness).
Citera
2026-05-29, 14:22
Medlem
Mestadels unga tjejer som måste förbi
Citera
2026-05-29, 16:34
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Hade han hatt på sig när han körde? Gubben alltså.

Ingen aning. Sedan tror jag också att det förekommer skillnader i mentalitet beroende på var man är bosatt eller kommer ifrån. Kommer själv från norra Sverige och är numera bosatt i Göteborg. Tycker att det känns vanligare med omkörningar i norra Sverige än i Göteborg. Min känsla är att bilen nästan ses som.en del av ens personlighet i norra Sverige, medan den ses mer som ett verktyg i Göteborg.

Jag tror att det är vanligare att man använder bilen för att höja sin status med bl.a. idiotiska omkörningar om man ser bilen som en del av sig själv. Till en viss del tror jag att detta beror på hur pass beroende man är av bil om man bor utanför en tätort. Att vara utan bil på landet är typ samma sak som att vara handikappad. Att risken att åka på böter är högre i en tätort leder nog också till att färre försöker sig på idiotiska omkörningar.
Citera
2026-05-29, 16:44
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Bra där. Då ska du inte lyssna på dem som går till vänster heller, för du redan vet att du gör rätt..

"HUR GÅR NI EGENTLIGEN?"

Hur fan går du själv din jävla spåkärring? Du vet väl att du är i Sverige just nu, din glasögonbeströdda extrema jävla hippiefitta... och vi kör högerregel?

Vi har inga regler för detta. Föredrar själv att hålla mitt avstånd från motorfordon, så jag brukar gå på den sida av trottoaren som inte är närmast vägen. Om man går längs en väg känns det också obehagligt att ha en massa bilar i ryggen, så då blir det alltid att gå på vänster sida.
Citera
2026-05-29, 16:54
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Vi har inga regler för detta. Föredrar själv att hålla mitt avstånd från motorfordon, så jag brukar gå på den sida av trottoaren som inte är närmast vägen. Om man går längs en väg känns det också obehagligt att ha en massa bilar i ryggen, så då blir det alltid att gå på vänster sida.

Inte på papper kanske men alla vet det...

Närmast vägen har du cykelvägen så den ska du inte gå på iöht. Men om du håller vänster på en gångväg så möter du inte cykelvägen, vilket gör att de som du kommer tvinga ut på fel sida sen inte har någon ögonkontakt med några cyklister, så de kommer att hoppa till sedan om någon drar förbi er..

Därför håller man till höger, och om alla gör det så möter alla upp trafiken...

Det är därför du på vänster sidan ser en massa vilsna själar.. Folk som undviker ögonkontakt, inte hittar någon plats, eller andra som försöker att se coola ut och ta mer plats än vad de har fog för och kör stirrtävlingar med alla längst med hela gatan för att de själva inte fattar att det är dem som håller till och spänner sig på wrong sida..

Håller man till höger på en trottoar, så kan man slänga ett öga på de som också håller höger och möter endast en massa glada blickar.
Senast redigerad av buhbye 2026-05-29 kl. 17:07.
Citera
2026-05-29, 17:09
Medlem
I Stockholm och speciellt tunnelbanan har det nog alltid varit så de senaste 40 åren eller så. Uppmärksammade detta redan på 80-talet vid besök i huvudkommunen. Det är märkligt att folk springer till tunnelbanetåget när det går ett nytt om 2-3 minuter. Det är ju skillnad mot en buss där nästa går om 1-2 timmar. Folk har bråttom, frågan är bara till vad?
Citera
2026-05-29, 17:19
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Jo, jag har egentligen alltid upplevt detta fenomen - beror på lite var man befinner sig oxå.

Men min expert-åsikt (dvs "expert på ingenting å allting samtidigt") är att det handlar om en generell brist på "lägesuppfattning/situationsvarsamhet” (engelska: situation awareness eller situational awareness).

Bra förklaring, men det finns nog flera andra också. Bl.a. tror jag att det smittar. När en del småspringer börjar andra göra det också.

Men om man står på bryggan i skärgården tillsammans med de andra sommargästerna så inte börjar folk knuffas för att komma före över landgången. Möjligen att dagturarna till Grinda gör det.

Och inte tränger sig middagsgästerna före i kön när de ska hälsa på kungaparet vid en slottsmiddag. Det skulle se ut det!
Senast redigerad av Comitium 2026-05-29 kl. 17:21.
Citera
2026-05-29, 17:24
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Inte på papper kanske men alla vet det...

Närmast vägen har du cykelvägen så den ska du inte gå på iöht. Men om du håller vänster på en gångväg så möter du inte cykelvägen, vilket gör att de som du kommer tvinga ut på fel sida sen inte har någon ögonkontakt med några cyklister, så de kommer att hoppa till sedan om någon drar förbi er..

Därför håller man till höger, och om alla gör det så möter alla upp trafiken...

Det är därför du på vänster sidan ser en massa vilsna själar.. Folk som undviker ögonkontakt, inte hittar någon plats, eller andra som försöker att se coola ut och ta mer plats än vad de har fog för och kör stirrtävlingar med alla längst med hela gatan för att de själva inte fattar att det är dem som håller till och spänner sig på wrong sida..

Håller man till höger på en trottoar, så kan man slänga ett öga på de som också håller höger och möter endast en massa glada blickar.

Alltid viktigt att vara alfahanne när man är ute på promenad . Och eftersom jag är en tvättäkta alfahanne promenerar jag på vilken sida jag vill - oavsett vad andra tycker .
Citera
2026-05-29, 17:26
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Alltid viktigt att vara alfahanne när man är ute på promenad . Och eftersom jag är en tvättäkta alfahanne promenerar jag på vilken sida jag vill - oavsett vad andra tycker .

Haha, det är därför ni alltid flyttar er när jag kommer gåendes till höger?

Och inte en tanke på när jag går förbi på hur du spände dig, eller hur konstigt du betett dig
Senast redigerad av buhbye 2026-05-29 kl. 17:28.
Citera
2026-05-29, 17:32
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Haha, det är därför ni alltid flyttar er när jag kommer gåendes till höger

Jag kan inte svara för andra, men jag viker mig aldrig . När jag är ute på promenad är det blodigt allvar och minsta antydan till uppstudsighet kan leda till handgemäng. Vem vet, en del av de som går på vänster sida kanske gör det för att visa att de röstar vänster eller vill visa sitt missnöje mot nuvarande regering på ett minst sagt kryptiskt sätt. Jag sällar mig inte till den skaran hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in