2026-05-29, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Värt att påminna är att Sverige har EUs högsta sysselsättningsgrad, det kommer inte gå att minska arbetslösheten något nämnvärt såvida man inte gör någon radikal förändring som t.ex 6 timmars arbetsdag eller sänkt pensionsålder till 60 år eller något.

Nu fabulerar du. Så har det varit, men så är det inte längre. Sedan massinvandringen är Sverige underlägset på alla plan. Från att ha varit bäst i klassen i de flesta ämnen. Och kurvan pekar neråt, neråt, neråt.
Senast redigerad av KallaKarar 2026-05-29 kl. 01:27.
Citera
2026-05-29, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Nu fabulerar du. Så har det varit, men så är det inte längre. Sedan massinvandringen är Sverige underlägset på alla plan. Från att ha varit bäst i klassen i de flesta ämnen. Och kurvan pekar neråt, neråt, neråt.

Nej, Sverige har fortfarande få hemmafruar jämfört med många andra länder i EU.
Citera
2026-05-29, 03:08
Medlem
FuckSwedens avatar
Har sett många annonser från oseriösa företag vars hemsida består av enbart reklam och affiliatelänkar för resor, underkläder och annat.

"Jobben" är enligt rubrik av den lättare typen för att driva så mycket trafik till hemsidan som möjligt.
Citera
2026-05-29, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Räknas dom som aktiva arb sökanden? Räknar alla länder likadant?
Sverige räknar så och därav har de högre tal än andra. Man jämför päron och äpple.
Citera
2026-05-29, 07:46
Medlem
Folk har inte rätt utbildning till jobben.
Citera
2026-05-29, 07:49
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

Frågan är berättigad då det är runt 650000 till 850000 Eu arbetare som verkar i Sverige. Varför tar inte de arbetslösa dessa jobb?
Bekväma? Lata? Sjuka? Ja varför måste ftg importera EU arbetare. Varför, med denna arbetslöshet.
Citera
2026-05-29, 07:50
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Värt att påminna är att Sverige har EUs högsta sysselsättningsgrad, det kommer inte gå att minska arbetslösheten något nämnvärt såvida man inte gör någon radikal förändring som t.ex 6 timmars arbetsdag eller sänkt pensionsålder till 60 år eller något.
LOL, nej,,,nej,,,nej.
Citera
2026-05-29, 08:45
Medlem
Sheepahederns avatar
Håller helt med att en av de uppenbara faktorerna är att det sätts för lite press och krav på arbetsgivare att anställa.

Att piska på arbetslösa som redan söker jobb med ljus och lykta genom ekonomiska nedskärningar gör inte att arbetsgivare anställer fler. Vem sätter sig i den cirkusteorin och tror den är sann? Nej, arbetsgivare bär ansvaret för arbetstillfällen och anställningsmöjligheterna, punkt.
Senast redigerad av Sheepahedern 2026-05-29 kl. 08:48.
Citera
2026-05-29, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan tänka mig kriminalitet på Cv´t är en orsak? Andra orsaker kan vara språkproblem, lathet, bor på fel ställe, deltider som inte går att leva ett normalt liv på lönen.

Läste i någon annan tråd att väldigt många jobb som utannonserades var personlig assistent. Där går ju direkt kriminalitet och språkproblem direkt bort på Cv´t . Samma med hemtjänsten. Skall man jobba med människor måste man var helt grön.

Stämmer sådär skulle jag säga.

Det finns många brukare som väljer helt själv vem dom vill anställa utan att blanda in sitt assistansbolaget vid rekrytering.
Assistansbolaget accepterar det sedermera utan frågor!

Här handlar det mest om personkemi och inte så mycket vad du har på ditt CV.

Sen beror det ju också såklart helt på vad du är dömd för och om brukaren öht ber om ett belastning register vid intervju.

Mvh
Citera
2026-05-29, 09:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jadu? Det kan hända att dom lediga jobben tillsätts och så kommer det upp nya tjänster vartefter? Samtidigt som att en del arbetslösa får jobb medan det fylls på med nya arbetslösa?

Det kan hända att det är så, att arbetsmarknaden lever och inte är statisk?

Är du nån form av kommunist då du inte begriper detta?
Citera
2026-05-29, 09:22
Medlem
I USA är man inte rädd för att anställa, eftersom man kan kicka någon på dagen utan problem eller kostnad.

I Sverige är man jätterädd för att anställa någon då det kan ta väldigt lång tid att bli av med vederbörande och medför stora kostnader. Jag har sett folk på kontor på storföretag som inte gjort ett skit och som cheferna velat bli av med, tog 10 år p.g.a. facket mm. Sänkte dessutom moral och arbetsinsatsen på hela arbetsgruppen eftersom dom såg att han inte gjorde något trots högre lön än de flesta på gruppen. Har också sett helt värdelösa personer prata väl för sig på arbetsintervjun och skrävla och sedan upptäcktes det på första dagen att den här killen går ju inte att ta med ut på jobb (elektriker i detta fallet) => Får sitta av de 6 mån provanställning på kontoret, firman får betala lön ändå.
Citera
2026-05-29, 09:54
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Det troliga är att det finns lediga jobb på samma sätt som det finns lediga jobb i alla länder -dvs det finns alltid potentiellt sett fler jobb eftersom marknaden potentiellt sett kan växa i all oändlighet. Det finns inget sådant som för mycket mänsklig produktion.

Men detta är inte detsamma som att det är brist på arbetskraft, hur mycket Svenskt Näringsliv än blandar bort korten genom att hävda det.

Jag har i andra trådar tidigare tjatat om hur dysfunktionell arbetsmarknaden är inom vården, så jag ska inte dra det igen. Men min erfarenhet från vården är i alla fall "jaha, här finns egentligen ett överskott av arbetskraft, men man ljuger och hävdar motsatsen". Samtidigt som man dessutom medvetet försöker pressa ned antalet människor som vill jobba inom branschen.

Tänker mig att liknande dysfunktionalitet och fulspel existerar inom andra branscher.
Med andra ord - när intressen hävdar arbetskraftsbrist, lyssnar jag inte ens längre.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-05-29 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in