2026-05-29, 15:48
Medlem
Citat:
Men kvinnans förbrukning var exceptionell. Enligt stämningen gjorde hon av med 224 kubikmeter kallvatten under juli månad förra året. Det blir 7,2 kubikmeter per dygn, motsvarande 48 badkar med 150 liter. Enligt hyresavtalet ingår 64 kubikmeter kallvatten per år i hyran. Det betyder att det gick åt närmare fyra års vatten på en månad.
https://www.vvsforum.se/hyresgast-stamd-gjorde-av-med-48-badkar-vatten-om-dagen/

Hur är det någonsin möjligt att en toalett kan göra av med dessa enorma mängder vatten på en dag? Hon gjorde alltså av med vatten motsvarande två stycken badkar i timman.
Anser ni att hyresgästen borde stå för kostnaderna?
Senast redigerad av kastenhof 2026-05-29 kl. 16:16.
Citera
2026-05-29, 15:51
Medlem
karlgunnars avatar
Psykiskt sjuk och lät alla kranar rinna konstant, eller egen vattenkyld AC. Det senare faller lite pga "kvinna".
Citera
2026-05-29, 15:59
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Lite fakta här.

https://hemfixarna.se/2025/10/17/hur-mycket-vatten-spolning/

Citat:
En rinnande toalett kan slösa bort så mycket som 1 900 liter vatten per dygn. Det motsvarar mer än 150 fulla badkar på bara en vecka
Citera
2026-05-29, 16:03
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
lät alla kranar rinna konstant,
Den måste det ju vara, 7,2 m3 på ett dygn ger 300 liter i timman, en normal köksblandare ger ungefär 8 liter/min medans en badrumsblandare 5-7 liter/min - så förbrukningen är ganska exakt att badrumskranen står och rinner på max - oavbrutet - dygnet runt, alla dagar i veckan.

Edit - läste artikeln
Citat:
När vattenmätaren i bostaden visade att något inte stod rätt till så åkte en tekniker till lägenheten för att kolla upp saken. Där upptäcktes att toaletten stod och rann. Felet åtgärdades och sedan sjönk förbrukningen till normala nivåer enligt hyresvärden.
Lämpligen uppdatera trådstarten
Senast redigerad av frange 2026-05-29 kl. 16:05.
Citera
2026-05-29, 16:03
Medlem
Jordgubbes avatar
... eller här https://www.hemhyra.se/nyheter/lackande-toalett-ami-kravs-pa-15-000-kronor-for-gigantisk-vattenforbrukning/ (dit trådstartsartikeln hänvisar).
Citera
2026-05-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Den måste det ju vara, 7,2 m3 på ett dygn ger 300 liter i timman, en normal köksblandare ger ungefär 8 liter/min medans en badrumsblandare 5-7 liter/min - så förbrukningen är ganska exakt att badrumskranen står och rinner på max - oavbrutet - dygnet runt, alla dagar i veckan.
Vattnet kanske kyler en hembränningsapparat?
Citera
2026-05-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Lite fakta här.

https://hemfixarna.se/2025/10/17/hur-mycket-vatten-spolning/

Ja, artikeln antyder att hon gjorde slut på mer än 7000liter om dagen, pga en läckande toalett

Artikeln du länkar till menar att en läckande toalett gör slut på uppskattningsvis 250liter om dagen
Senast redigerad av kastenhof 2026-05-29 kl. 16:13.
Citera
2026-05-29, 16:12
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Vattnet kanske kyler en hembränningsapparat?
Nä, orsaken stod ju klart och tydligt i artikeln TS länkar - men denne utelämnade det i trådstarten... Se mitt uppdaterade inlägg du citerade.
Citera
2026-05-29, 16:14
Medlem
sommarlovs avatar
Dags att mäta vattenförbrukningen per tappställe!
Citera
2026-05-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nä, orsaken stod ju klart och tydligt i artikeln TS länkar - men denne utelämnade det i trådstarten... Se mitt uppdaterade inlägg du citerade.

Ja, om man faktiskt tror att en toalett kan göra slut på 7000liter om dagen. Frågar du mig är det helt orimliga siffror
Citera
2026-05-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Ja, artikeln antyder att hon gjorde slut på mer än 7000liter om dagen, pga en läckande toalett

Artikeln du länkar till menar att en läckande toalett gör slut på uppskattningsvis 250liter om dagen
Men herregud, ta och uppdatera trådstarten istället för att köra någon jäkla clickbait. Redigera startinlägget och klistra in det här:

Citat:
När vattenmätaren i bostaden visade att något inte stod rätt till så åkte en tekniker till lägenheten för att kolla upp saken. Där upptäcktes att toaletten stod och rann. Felet åtgärdades och sedan sjönk förbrukningen till normala nivåer enligt hyresvärden.

...

Fastighetsägaren tycker att kvinnan ska betala trots att det var en brist i lägenheten, den felande toaletten, som var orsak till att det gick åt så mycket vatten. De menar att det forsade vatten och att kvinnan borde ha felanmält det vilket hon inte gjort.

Som svar på din fråga så motsvarar 7000 liter per dygn ca fem liter per minut. Testa att fyll något som rymmer fem liter med kranen på fullt spjäll så inser du att det inte är så märkligt.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-29 kl. 16:17.
Citera
2026-05-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Men herregud, ta och uppdatera trådstarten istället för att köra någon jäkla clickbait. Redigera startinlägget och klistra in det här:

Så. Den är uppdaterad nu.
Frågar du mig blev rubriken än mer intressant efter redigeringen, eller än mer clickbait-vänlig. Tack för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in