Citat:
Ursprungligen postat av
VMQATAR
Både du och en till svarar med att jag tänker fel men ingen förklarar varför. Enligt mig är det en bra plan men det verkar som det brister någonstans och är nyfiken på var
1. Dom tar ut Parham. 3 trogna kvar och Patrik tar över Parham makt att välja ut någon för att få reda på om dom är trogna eller förrädare.
2. Patrik väljer Anka med ”motiveringen” att man bör fokusera på de som inte varit på tal så mycket samt att hon betett sig lite överdrivet känsligt.
3. I rummet berättar Anka såklart att hon är trogen. Men när dom kommer ut väljer Patrik att ljuga och berätta att hon är förrädare. Patrik är enligt mig mer trovärdig och pålitlig än Anka och det bör resultera i att Anka röstas ut.
4. Nu återstår 2 trogna och 2 förrädare. Nu vet dom att Patrik är förrädare eftersom han ljög. Men nu behöver bara Patrik och Tjorbjörn hålla ihop och rösta på samma person hela tiden och dom är säkra.
Var någonstans tänker jag fel?
Ditt tänk behöver inte nödvändigtvis vara fel, det menade jag inte. Har bara lite svårt att förstå resonemanget, men nu har du vidareutvecklat så jag förstår hur du tänker.
Jag tänker att om de väljer att mörda Parham så tar ju Patrik över att få veta identitet på någon. Här är det mest kritiska momentet tänker jag, för det beror helt på vem han väljer och vad han sedan väljer att avslöja. Om detta scenario sker undrar jag om det inte vore smartare av honom att tala sanning och inte ljuga. Eller att välja Torbjörn och kasta honom under bussen (osäker på om Patrik klarar det dock).
Mördas Johan hänger det ju sedan helt och hållet på hur Parham väljer att göra. Det här är nog ändå det smartaste draget för åtminstone Patrik som förrädare.
Jag undrar dock om inte Mona är Patrik på spåren och kanske lyckas få ut honom om Mona övertalar Parham att välja Patrik.
Det finns otroligt många scenarion att ta hänsyn till och ja, ingenting är ju avgjort än. Men jag tänker att det vore ett korkat drag av Patrik att ev välja Anna och anklaga henne för att vara förrädare. Fast iofs, det är väl nu de inte längre avslöjar vad de är när de åker ut? I så fall kan ju ditt resonemang faktiskt hålla. Mona tror jag är den som kommer att avgöra det hela, hursom.
Att Patrik och Torbjörn skulle hålla ihop nu i endgame tror jag är dödsdömt för Patrik dock. Och det vet Patrik då så många VET att Torbjörn är förrädare. Han är bara sparad till endgame eftersom det blir lätt att kasta ut honom där.