Igår, 10:01
Medlem
Ratads avatar
Situationen är självförvållad. SR har ju tagit in Wold som någon sorts allvetade skräphög (trots att tanten satt sig emot detta). Många lyssnare vet inte var forskaren, den intresserade och privatpersonen tar slut eller börjar. Eller så är det så att de vill ha allt och då får de ju även tåla att hon även kommer med privata åsikter.

Klart att hennes uttalande görs om till klickbete och tas ur sin kontext men hennes privata kritik av transutredningar och psykvården var liksom inte direkt okänd.
Citera
Igår, 10:16
Medlem
heliotrops avatar
De värsta är ju att många tillmäter Garplind mer betydelse än Wold. Alltså man litar mer på en komiker än en forskare.

Tycker att Garplind ska få säga vad han vill och att AW får säga vad hon vill.

För 10 år sedan hade AW blivit cancellerad. Läget är som tur är annorlunda nu.
Men många i skrikmedia hörs fortfarande mest.
Citera
Igår, 10:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Han jobbar på radio. Det är hans jobb att prata. Varför Wolds åsikter om något annat än hennes eget expertområde ges något utrymme är en bättre fråga.

Nej det är inte vad sändningstillståndet säger. Han skall vara opartiskt. Wold som inbjuden gäst kan däremot ha egna åsikter.
Citera
Igår, 10:25
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Vetenskap sysslar inte med hänsynstagande osanningar.

Transkvinnor är män som lever som kvinnor med hjälp av medicinering. Det är helt och hållet tillåtet och ska verkligen inte hållas dem till last, men kvinnor ska heller inte behöva få sitt redan begränsade utrymme ytterligare begränsat pga den patientgruppen.

Inte heller ska barn utsättas för experimentverksamhet där konsekvenserna inte är ordentligt utredda.

Klara man av att hålla sig till sanningen så långt i debatten så kanske den kan ta sig någonstans, vad tror du?

Jag håller i mångt och mycket med dig. Särskilt när det gället hormonmedicinering av barn.

Sen tycker jag att Wold uttrycker sig lite väl klumpigt i en debatt präglad av rädsla, vidskepelse hat mot transpersoner, något jag inte anklagar dig för att uttryka i det citerade inlägget.

Kanske är Wold´s "gammaldags tant med skinn på näsan"-persona nödvändig i debatten, men med tanke på hur mycket skit som drabbar transpersoner så är det i min mening viktigt att välja sina ord väl.
Citera
Igår, 10:31
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
Hur vet du att han inte är seriös på något plan? Att han är för någon slags negativ konsekvens är i alla fall tydligt. Man uttrycker sig inte så om man inte menar det, då är han mer än lovligt klumpig.

Ahem. Borde väl använt Citera+ själv...

Vet inte om det gör så stor skillnad vad han tycker, brukar du lyssna på em i P3?

Jag tror att det mest är tänkt som lite slö underhållning med målgruppen unga upp till 30-års åldern. Hellquist och Garplind verkar lösa av varandra med att häva ut sig lite klumpiga men underhållande påståenden om allt och alla. Det är väl lite det som är charmen med de båda. Jag betvivlar starkt att de har mycket till politisk makt och byter man kanal till t.ex. P1 så finns program som riktar sig mot lite äldre, och dessa program har även en mer proper och avskalad ton för att passa den målgruppen. Inklusive Wolds program...

Tycker inte att SR är överdrivet politiskt färgade med tanke på det breda utbudet.
Citera
Igår, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Jag håller i mångt och mycket med dig. Särskilt när det gället hormonmedicinering av barn.

Sen tycker jag att Wold uttrycker sig lite väl klumpigt i en debatt präglad av rädsla, vidskepelse hat mot transpersoner, något jag inte anklagar dig för att uttryka i det citerade inlägget.

Kanske är Wold´s "gammaldags tant med skinn på näsan"-persona nödvändig i debatten, men med tanke på hur mycket skit som drabbar transpersoner så är det i min mening viktigt att välja sina ord väl.

Äh. Är man man enough to be a woman så får man inte vara så känslig.

Speciellt inte när kvinnor säger sin mening. Det finns transor som Vilma.

Det finns väldigt väl anpassade transor med, men det är ju just det, ingen applåderar när nån beter sig normalt.

Att däremot försöka göra politik av en i grunden psykiatrisk diagnos, ha flaggor och börja slåss, hur utvecklingsstörd är man då?

Alla borde chilla och fundera på sin skärmtid typ.
Citera
Igår, 10:50
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Äh. Är man man enough to be a woman så får man inte vara så känslig.

Speciellt inte när kvinnor säger sin mening. Det finns transor som Vilma.

Det finns väldigt väl anpassade transor med, men det är ju just det, ingen applåderar när nån beter sig normalt.

Att däremot försöka göra politik av en i grunden psykiatrisk diagnos, ha flaggor och börja slåss, hur utvecklingsstörd är man då?

Alla borde chilla och fundera på sin skärmtid typ.

Och där... gick våra åsikter isär.

Varför får man inte vara känslig som transperson. Det är inte något man väljer. Tycker inte heller man behöver kalla transpersoner för "transa", vad kallar du svarta personer?

Jag tycker inte det är utvecklingsstört på något sätt att transpersoner, och andra inom HBTQ rörelsen för den delen, går samman, har flaggor och till och med slåss för sina rättigheter. Det är en grupp som mötts av mycket hån, hat och våld i alla tider och då är det väl inte mer än rätt att de går samman för att skydda sina rättigheter och sin rätt att behandlas väl i samhället.

Jag kan hålla med om att folk borde "chilla", men det gäller även TS i den här tråden och alla som reagerar negativt mot Garplind, inte bara de som reagerar mot Wold.
Citera
Igår, 10:53
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Christoffer Garplind skriver:

”Skäms ihjäl av att bli avlönad av samma företag som betalar den dåren”.

Till Expressen säger han: ”Mygga av kärringen. Det är oetiskt av Sveriges Radio att ge henne tillgång till en mikrofon”.

Det är bra att han skäms ihjäl, då kan han ju avgå.
Dvs. om han har nån stake, eller har han opererat bort den?

Citera
Igår, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Och där... gick våra åsikter isär.

Buhu

Därför att du kan inte begära att en fettogubbe gift med en rysshora och en gammal kärring ska vara känsliga mot dig.

De tar ut sina misslyckanden och sin bitterhet på andra längre ner på den sociala stegen och så kommer världen alltid se ut.

Sluta vara en snowflake, nigger.

Hit the books and the gym. Ingen kommer åt dig där.
Senast redigerad av VivaLaMusica Igår kl. 11:38.
Citera
Igår, 11:44
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det är inte vad sändningstillståndet säger. Han skall vara opartiskt. Wold som inbjuden gäst kan däremot ha egna åsikter.
Japp, och jag är rätt säker på att om de ville ha färska vetenskapliga så skulle nog Wold säga att de främst borde fråga någon aktiv forskare i ämnet - hon sitter och tycker till som pensionerad forskare och privatperson. Om lyssnarna (eller ännu värre SR) inte begriper det så ligger problemet hos dem.

Det står naturligtvis Garplind fritt att tycka till, jag skulle även vilja höra vad han tycker om vår bristfälliga psykvård och de många och dåliga utredningar som ger folk feldiagnoser. Inte för att vara dryg utan för att det skulle vara intressant att veta mer än att han tycker att tanten är bedrövlig.

Det är accepterat att könsdysfori inte kommer ensamt utan personer med detta har ofta en hel provkarta med issues. Då är det skitviktigt att gå långsamt och metodiskt fram - där håller jag personligen med Wold.
Citera
Igår, 11:48
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p3-chefen-det-ar-tydligt-att-garplind-skamtar

Christoffer Garplind skriver:

”Skäms ihjäl av att bli avlönad av samma företag som betalar den dåren”. Till Expressen säger han: ”Mygga av kärringen. Det är oetiskt av Sveriges Radio att ge henne tillgång till en mikrofon”.

Tanten ska låsas in. Hon är psykopat. Hon ska inte få tillgång till en mikrofon. Är det lite trångt i korridorerna på Sveriges Radio? Får man inte tycka olika där?

Mygga av Garplind! Statlig media kan inte ha folk anställda som är emot yttrandefrihet, det är oetiskt att ge dem tillgång till en mikrofon.
Citera
Igår, 12:20
Medlem
Kul att alla som säger sig vara emot cancelkultur nu är så himla taggade på att cancla Garplind.
Låt folk uttrycka sig, det var ju inte i tjänst. Tagga ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in