2026-05-29, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Vad det tyder på är att jag vägrade att kliva ner i rännstenen för deras skull när de kunde ha gått åt sidan. Smågangsterns hotfulla och oförskämda beteende visar på en tarvlig personlighet.
Tänker att det kanske inte riktigt gick till som du beskriver det. Att du bara är en tjurgubbe som står ivägen.
Citera
2026-05-29, 09:23
Medlem
Mest tydligt tycker jag det blir när en ny kassa öppnar i matvarubutiken. Alla regler om köbildning lägga åt sidan och folk släpper sans och vett bara för att komma först.

Trafiken är ju med ett tydligt exempel på hur en del förhåller sig till andra människor.
Citera
2026-05-29, 09:24
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jo, det är stressigt på sina håll, och speciellt vissa tider i Sthlm det kan jag hålla med om. Nu kanske jag inte direkt kan säga varför, dock bara tala om hur jag har lagt upp det. Ska det göras något så tar jag i regel ett brejk på morgonen eller förmiddagen då jag upplever att det inte är så mycket folk i rörelse. Men då gäller det att man larvar sig i säng och inte sitter uppe hele nätterna och sover bort förmiddagarna.

Klokt. Men det är mindre trängsel också vid tvåtiden eller strax före på eftermiddagen. I vänthallen i T-banan ut mot plattan är ganska glest vid den tiden. Ett tips bara så att du kan få sova på förmiddagarna...
Citera
2026-05-29, 09:24
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Det jag talar om handlar om hur man tar sig fram i folkvimlet i Stockholms city. Hamngatan, Drottninggatan o.s.v. Jag har retat mig på att man oupphörligen ska behöva kryssa fram och tillbaka för att andra ska kunna gå obehindrat fram. Med min strategi som är väldigt enkel tar man sig fram mycket lättare. Det är det hela.

En annan intressant iakttagelse jag gjort är kvinnors dåliga spatiala förmåga.

Nu talar jag inte om att möta ett lämmeltåg på Drottninggatan, utan en enstaka kvinna som mn möter på gatan.

Jag ser kvinnan komma mig till mötes och för att inte stöta ihop viker jag lite till höger. Med andra män fungerar det alltid. Men det intressanta är att kvinnan parerar med att vika till vänster, vilket gör att vi förmodligen kommer att frontalkrocka.

Då justerar jag och viker av till vänster men då justerar också kvinnan och viker av till höger.

Så där kan man hålla på och zick-zacka. Jag har varit med om detta ett flertal gånger.

Har jag en slags magnetisk dragningskraft på kvinnor? Vad är det fråga om? Hur kan kvinnor anses vara så bra bilförare? Utan spatial förmåga är de ju livsfarliga i trafiken!

Den här väven är sällan första anblick. Har du observervat din urskiljning?
Citera
2026-05-29, 09:34
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänker att det kanske inte riktigt gick till som du beskriver det. Att du bara är en tjurgubbe som står ivägen.

Du har fårr noja på mig och vill bara vara dum. Du verkar projicera - är det någon hemsk geront som du råkat ut för och det är mot honom som du vill ge igen?
Citera
2026-05-29, 09:35
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Klokt. Men det är mindre trängsel också vid tvåtiden eller strax före på eftermiddagen. I vänthallen i T-banan ut mot plattan är ganska glest vid den tiden. Ett tips bara så att du kan få sova på förmiddagarna...

Men jag måste upp på morgonen, har ett jobb att sköta även om jag absolut då och då kan sitta och sprida min visdom här på Flashen på dagarna.
Citera
2026-05-29, 09:35
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Mest tydligt tycker jag det blir när en ny kassa öppnar i matvarubutiken. Alla regler om köbildning lägga åt sidan och folk släpper sans och vett bara för att komma först.

Trafiken är ju med ett tydligt exempel på hur en del förhåller sig till andra människor.
Ja men exakt. Bra exempel.
Citera
2026-05-29, 09:37
Medlem
Citat:
Du har fårr noja på mig och vill bara vara dum. Du verkar projicera - är det någon hemsk geront som du råkat ut för och det är mot honom som du vill ge igen?
Har bara inte varit med om det du beskriver.
Citera
2026-05-29, 09:38
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Den här väven är sällan första anblick. Har du observervat din urskiljning?

För kryptiskt. No entendio.
Citera
2026-05-29, 09:44
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Folk småspringer förbi mig för att komma före till rulltrappan, men sedan står de där ändå stilla, så mer bråttom hade de tydligen inte. Ja ni fattar. Vad beror det på?

För att du förmodligen är en sån som går och drar benen framför dig utan någon direkt satt riktning.

När man är ute och går bland folk så ofta det bara går ska man försöka hålla sig till höger. Men vissa är inne i sin egen lilla värld, och ligger och pendlar mellan vänster och höger fram och tillbaka och verkar inte listat ut någon direkt riktning..?

Totalt ovetandes om att det är någon bakom den som försöker gå förbi. De verkar inte veta att även fast någon går bakom den så att man inte ens kan "se" den, kan man fortfarande höra eller känna av närvaron på att någon är där, och vilken riktning de är påväg.

Att ligga bakom en sån som inte har bestämt vilket håll som den skall hålla åt, och kanske byter steg i sista stunden precis när man är på väg att gå förbi är bara riktigt irriterande, så då tar man första tillfället i akt att dra en omkörning.
Citera
2026-05-29, 09:45
Medlem
Roidberts avatar
Jag brukar inte märka detta beteende hos folk som promenerar, men tycker att det är mycket vanligt i biltrafiken. Folk vill köra om trots att fordonet man kör eller sitter i redan håller maxhastigheten. När de väl har kört om kör de inte snabbare än så ändå, d.v.s. omkörningen var helt meningslös. Verkar vara en korkad prestigesak. Man ser det som en liten seger att köra om någon helt enkelt.
Citera
2026-05-29, 09:45
Medlem
Comitiums avatar
Jag vill härmed klargöra att jag inte är en grinig gubbe och vill anföra följande bevis:

En dag i snabbköpet kom jag med min kundvagn och runt hörnet kom en annan kundvagn i hög fart som körde in i min. Det visade sig att det var en arbetskamrat på min arbetsplats och hon ursäktade sig och sa också att det var så trevligt att jag inte blev arg eller irriterad.

Sedan berättade hon på arbetsplatsen för alla hur trevligt jag hade betett mig och varit lugn och vänlig och inte det minsta irriterad. Sådan är jag! Lugn, harmonisk och fördragsam med andra människor, bara de hade vett att bete sig som folk på stan....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in