2026-05-28, 17:40
  #1
Medlem
rex144s avatar
https://www.alexjoneslive.com/2026/05/28/zelensky-names-commando-unit-after-wwii-nazi-collaborators/
"Enligt ett dekret undertecknat på tisdagen kommer Special Operations Center North att bära den hedersamma titeln 'UPA:s hjältar', med hänvisning till den ukrainska upprorsarmén (UPA), den militära grenen av Organisationen för ukrainska nationalister (OUN). Förändringen speglar 'återupplivandet av de historiska traditionerna hos den nationella armén', enligt dokumentet,"

Zelensky envisas med att hylla en mördarsekt och vill samtidigt vara med i EU...
Hade UPA haft makten då hade halvjuden Zelensky inte levt idag.

Det finns många andra hjältar i Ukraina som man kan hylla istället för dessa. De är om som Tyskland skulle kalla ett förband "SS hjältar"

Förändringen speglar 'återupplivandet av de historiska traditionerna hos den nationella armén', enligt dokumentet,"
Vilka är de historiska traditionerna? Jo, det är massmord på civilbefolkningen.

Vad tycker ni om det?
__________________
Senast redigerad av rex144 2026-05-28 kl. 18:06.
Citera
2026-05-28, 18:36
  #2
Medlem
Det mest absurda är hur svårt det blivit att ens diskutera Ukrainas historiesyn utan att stämplas. Nu är det inte bara “ryska bottar” som reagerar, utan även Polen, Nato-landet som faktiskt fick sina civila slaktade av UPA i Volyn. När till och med Leszek Miller varnar för glorifieringen av UPA blir det tydligt hur selektiv vår västerlandska moral blivit. Det här är obekvämt att prata om.
Citera
2026-05-28, 19:09
  #3
Medlem
Ännu en folihattstråd.

Slutade läsa efter Citat : Ukraine’s Jewish Dictator Vladimir Zelensky renamed an elite commando unit"


googlade på Alex jones

"prominent conspiracy theorist"

"He is the founder of Infowars and Banned.Video, websites that promote conspiracy theories and fake news.[8][9][10]
Citera
2026-05-28, 21:13
  #4
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ännu en folihattstråd.

Slutade läsa efter Citat : Ukraine’s Jewish Dictator Vladimir Zelensky renamed an elite commando unit"


googlade på Alex jones

"prominent conspiracy theorist"

"He is the founder of Infowars and Banned.Video, websites that promote conspiracy theories and fake news.[8][9][10]

Då kanske du tror mer på Aftonbladet... som visar att hyllandet av UPA är inte något nytt i Ukraina.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/G15azB/folkmordarna-blir-lagens-hjaltar

Här får en nazistisk kollaboratör en statsbegravning i närvaro av Zelensky.
https://www.jpost.com/diaspora/antisemitism/article-897400

Här får du förstadandsuppgifter från den ukrainske presidentens hemsida.
https://www.president.gov.ua/en/news/prezident-privitav-voyiniv-sil-specialnih-operacij-iz-10-yu-104621

"Statschefen överlämnade också stridsflaggan till 144th Separate Special Operations Forces Center och tilldelade Separate Special Operations Center "North" hedersnamnet "Uppkallad efter UPA:s hjältar."
Citera
2026-05-28, 21:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Det mest absurda är hur svårt det blivit att ens diskutera Ukrainas historiesyn utan att stämplas. Nu är det inte bara “ryska bottar” som reagerar, utan även Polen, Nato-landet som faktiskt fick sina civila slaktade av UPA i Volyn. När till och med Leszek Miller varnar för glorifieringen av UPA blir det tydligt hur selektiv vår västerlandska moral blivit. Det här är obekvämt att prata om.
Japp, EU centralt - som normalt är oförsonliga när det gäller gullande med gammal pro-nazi-mytologi eller försök att urskulda aktivt samarbete med Hitler under kriget, överslätande av nazismens massakrer osv - har stadigt tittat åt andra hållet och låtsats som om det regnade medan Ukraina helt officiellt hyllade sin SS-legion "Galizia" från kriget som nationens hjältar och försökte framställa UPA som en del av de Allierade mot Hitler. Man har inte velat låtsas om stanken. Kommer de att börja få nog nu?
Citera
2026-05-28, 21:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Japp, EU centralt - som normalt är oförsonliga när det gäller gullande med gammal pro-nazi-mytologi eller försök att urskulda aktivt samarbete med Hitler under kriget, överslätande av nazismens massakrer osv - har stadigt tittat åt andra hållet och låtsats som om det regnade medan Ukraina helt officiellt hyllade sin SS-legion "Galizia" från kriget som nationens hjältar och försökte framställa UPA som en del av de Allierade mot Hitler. Man har inte velat låtsas om stanken. Kommer de att börja få nog nu?
Tveksamt. EU har investerat så mycket finansiellt, politiskt och moraliskt kapital i Ukraina att man konsekvent duckat sådant man aldrig hade tolererat i andra länder. Hade någon i Centraleuropa börjat rehabilitera lokala SS-förband eller etniska massmördare hade Bryssel exploderat direkt. Men när Polen själva börjar markera mot UPA-nostalgin blir det svårare att låtsas som ingenting.
Citera
2026-05-28, 22:18
  #7
Medlem
Skafferns avatar
Jag bryr mig inte alls för jag är inte woke.
Bryr mig inte så mycket om när Ryssland hissar gamla fanor med hammaren och skäran heller, hånskrattar bara eftersom de är så efterblivna. Hörde inga vidare protester från europeiska politiker om det heller, inte ens när det gullades och handlades med ryssen som mest.
Och Finland skippade väl hakkorset på sina flyg för bara ett par år sedan
Citera
2026-05-28, 23:45
  #8
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Tveksamt. EU har investerat så mycket finansiellt, politiskt och moraliskt kapital i Ukraina att man konsekvent duckat sådant man aldrig hade tolererat i andra länder. Hade någon i Centraleuropa börjat rehabilitera lokala SS-förband eller etniska massmördare hade Bryssel exploderat direkt. Men när Polen själva börjar markera mot UPA-nostalgin blir det svårare att låtsas som ingenting.

Man blir obehagligt berörd av Zelenskys beslut om att glorifiera UPA.

Att UPA var för ett självständigt Ukraina verkar ha vara det enda viktiga.

Läste i Kyiv independent om UPA. Där framhålls kraftigt att det som UPA kämpade för var ett självständig Ukraina. Det var det som var så bra med UPA och tycks enligt artikeln vara det enda som betyder något. Sant är att UPA kämpade mot alla ockupanter inklusive tyskarna, även om det är kampen mot ryssarna som understryks i artikel.

OUN, dit UPA som bildades 1942 hörde, samarbetade med tyskarna redan på 1930-talet fram till 1942.

Relationen med tyskarna sprack dock när OUN utropade Ukraina till en självständig stat 1941. Bandera fängslades och sattes i koncentrationsläger till 1944.

UPA stred under olika perioder mot både Nazi-Tyskland och Sovjetunionen. Under krigets senare skede från 1943 och framåt tycks UPA ha lierat sig med tyskarna för att gemensamt bekämpa de sovjetiska partisanerna.

De ukrainska nationalisternas värsta krigsbrott var massmorden i Volynien och Östra Galicien men också judeförföljelserna. Nationalister från OUN ingick i den tyska lokala hjälppolisen, Ukrainische Hilfspolizei, som var var direkt delaktiga i nazisternas massarkebuseringar av judar.

Det är med dessa fakta svårt att fatta hur Zelensky kan glorifiera UPA. Att de var för ett självständigt Ukraina kan inte få vara det enda avgörande.
Citera
2026-05-28, 23:56
  #9
Medlem
Comitiums avatar
När Putin beskyller ukrainarna för att vara nazister, varför häller Zelensky bensin på elden? Varför glorifierar Zelensky UPA när han själv är jude? Märkligt.
Citera
2026-05-29, 00:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Man blir obehagligt berörd av Zelenskys beslut om att glorifiera UPA.

Att UPA var för ett självständigt Ukraina verkar ha vara det enda viktiga.

Läste i Kyiv independent om UPA. Där framhålls kraftigt att det som UPA kämpade för var ett självständig Ukraina. Det var det som var så bra med UPA och tycks enligt artikeln vara det enda som betyder något. Sant är att UPA kämpade mot alla ockupanter inklusive tyskarna, även om det är kampen mot ryssarna som understryks i artikel.

OUN, dit UPA som bildades 1942 hörde, samarbetade med tyskarna redan på 1930-talet fram till 1942.

Relationen med tyskarna sprack dock när OUN utropade Ukraina till en självständig stat 1941. Bandera fängslades och sattes i koncentrationsläger till 1944.

UPA stred under olika perioder mot både Nazi-Tyskland och Sovjetunionen. Under krigets senare skede från 1943 och framåt tycks UPA ha lierat sig med tyskarna för att gemensamt bekämpa de sovjetiska partisanerna.

De ukrainska nationalisternas värsta krigsbrott var massmorden i Volynien och Östra Galicien men också judeförföljelserna. Nationalister från OUN ingick i den tyska lokala hjälppolisen, Ukrainische Hilfspolizei, som var var direkt delaktiga i nazisternas massarkebuseringar av judar.

Det är med dessa fakta svårt att fatta hur Zelensky kan glorifiera UPA. Att de var för ett självständigt Ukraina kan inte få vara det enda avgörande.

UPA hade en snårig historia - dessutom har det funnits andra nationalistiska arméer/rörelser både under åren kring 1920 och under det kalla krtiget som också kalalde sig "Ukrainska Folkarmén" vilket bidrar till förvirringen - men ja, de var högernationalister (med antisemitisk anstrykning) och de kämpade både mot Röda armén, mot den tyska armén (tidvis i alla fall) och mot polackerna,

Det ska sägas att de aldrig var av någon större militär betydelse, som mest uppskattas de ha utgjort runt 25-30.000 man, men i Ukraina beskrivs det numera som att de utgjorde en stor folkarmé vilken samlade mängder med ukrainare och kämpade mot både Hitler och Stalin - men sedan sveks av västmakterna vid krigets slut. Det är rena fantasier, UPA var aldrig en accepterad partner till de (väst-)allierade under WW2 och de riktade det mesta av sin energi mot Sovjet.

UPA på Wikipedia (observera namnet på artikeln, "Ukrainan People's Army" går till en helt annan armé!):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Insurgent_Army
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2026-05-29 kl. 00:45.
Citera
2026-05-29, 00:39
  #11
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
UPA hade en snårig historia - dessutom har det funnits andra nationalistiska arméer/rörelser både under åren kring 1920 och under det kalla krtiget som också kalalde sig "Ukrainska Folkarmén" vilket bidrar till för virringen - men ja, de var jhögernationalister (med antisemitisk anstrykning) och de kämpade både mot Röda armén, mot den tyska armén (tidvis i alla fall) och mot polackerna,

Det ska sägas att de aldrig var av någon större militär betydelse, som mest uppskattas de ha utgjort runt 25-30.000 man, men i Ukraina beskrivs det numera som att de utgjorde en stor folkarmé vilka samlade mängder med ukrainare och kämpade mot både Hitler och Stalin - men sedan sveks av västmakterna vid krigets slut. Det är rena fantasier, UPA var aldrig en accepterad partner till de (väst-)allierade under WW2 och de riktade det mesta av sin energi mot Sovjet.

UPA på Wikipedia (observera namnet på artikeln, "Ukrainan People's Army" går till en helt annan armé!):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Insurgent_Army

Men varför ska Zelensky glorifiera UPA med sin Nazityska historia?
Citera
2026-05-29, 00:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men varför ska Zelensky glorifiera UPA med sin Nazityska historia?
Nej, jag håller med om att det är koko, men hans (och i än högre grad t ex Budanovs) syn på saken är nog att "de kämpade mot Ryssen, det gör vi också , därför är de våra krigshjältar!".

De svenskar som stred för Hitler på östfronten motiverade sin insats på exakt samma sätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in