Det finns flera olika orsaker som brukar lyftas fram:
1. Nationellt oberoende från Ryssland
För många ukrainare symboliserar OUN och UPA kampen för ett självständigt Ukraina. De stred mot Sovjetunionen och ville skapa en egen ukrainsk stat. Efter Rysslands annektering av Krim 2014 och kriget i Donbass blev behovet av nationella symboler starkare. UPA sågs då av många som motståndskämpar mot Moskvas dominans.
Tror att dagens Ukraina ser våldet från Ryssland som ett skäl att lyfta fram detta.
2. Sovjetisk historieskrivning ifrågasattes
Under sovjettiden beskrevs Bandera och UPA nästan enbart som fascister och förrädare. Efter Ukrainas självständighet började många historiker och politiker omvärdera den sovjetiska berättelsen och framhålla deras roll i kampen för självständighet.
3. Regional identitet
I västra Ukraina har Bandera och UPA länge haft betydligt starkare stöd än i östra och södra Ukraina. Där har de ofta setts som lokala hjältar och symboler för motstånd mot både nazistisk och sovjetisk ockupation. Politiken har delvis påverkats av dessa regionala traditioner.
4. Krig och behov av nationella symboler
Länder i krig söker ofta historiska gestalter som kan fungera som samlande symboler. För många ukrainare blev UPA en symbol för väpnat motstånd, även om organisationens historia är djupt omstridd.
5. Politisk mobilisering
Nationalistiska partier och organisationer har under lång tid drivit på för ett officiellt erkännande av OUN och UPA. Kraven fanns långt före 2022 och ledde bland annat till lagar som gav dem status som frihetskämpar.
Redan 2014? Vad kan detta bero på? 🤔
Varför är detta kontroversiellt?
Samtidigt finns det omfattande historisk forskning som kopplar delar av OUN och UPA till etnisk rensning av polacker i Volynien och Galizien samt medverkan i förföljelser av judar under andra världskriget. Därför betraktas de i Polen, Israel och av många historiker som djupt komprometterade rörelser, medan andra ukrainare främst fokuserar på deras kamp för självständighet.
Kärnan i konflikten är alltså att samma historiska rörelse kan ses på två helt olika sätt:
* Som frihetskämpar mot sovjetiskt styre. Nu mot Ryssland.
* Som medskyldiga till etniska massakrer och krigsförbrytelser. Ja det är illa. Krigsbrott av Ryssland ser i nutid, varje dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
https://www.alexjoneslive.com/2026/05/28/zelensky-names-commando-unit-after-wwii-nazi-collaborators/
"Enligt ett dekret undertecknat på tisdagen kommer Special Operations Center North att bära den hedersamma titeln 'UPA:s hjältar', med hänvisning till den ukrainska upprorsarmén (UPA), den militära grenen av Organisationen för ukrainska nationalister (OUN). Förändringen speglar '
återupplivandet av de historiska traditionerna hos den nationella armén', enligt dokumentet,"
Zelensky envisas med att hylla en mördarsekt och vill samtidigt vara med i EU...
Hade UPA haft makten då hade halvjuden Zelensky inte levt idag.
Det finns många andra hjältar i Ukraina som man kan hylla istället för dessa. De är om som Tyskland skulle kalla ett förband "SS hjältar"
Förändringen speglar
'återupplivandet av de historiska traditionerna hos den nationella armén', enligt dokumentet,"
Vilka är de historiska traditionerna? Jo, det är massmord på civilbefolkningen.
Vad tycker ni om det?