2026-05-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Skulle du själv kunna gå ner i lön för att en arbetslös skulle kunna få arbete på din arbetsplats?

Nä men man kan göra en insats i utbyte mot det bidrag man får.
Citera
2026-05-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Vi är bland de 3 länderna i Europa med högst arb löshet. Högre än Rumänien. Visst är det sjukt?
Antar att man hellre sitter hemma o gejmar, leker influencer el är kriminell.
Arbetslösheten är inte så hög som statistiken. Där räknas alla in som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. Alla med tillfälliga jobb och inte fast anställda. Alla som studerar som söker ett extraknäck. Alla som har ett heltid men söker ett extraknäck.
Citera
2026-05-28, 23:13
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

För väldigt många av de arbetslösa är för fina för att ta alla jobb som finns. De lever hellre på bidrag och a-kassa än skura toaletter.
Citera
2026-05-28, 23:31
Medlem
De "enkla" jobben har oftast flera hundra sökande.
Om t.ex. Willys lägger ut annons att de söker butikspersonal så får de in ganska många ansökningar.
Så att folk på något sätt är lata är inte sant.
Visst finns det många lata, men de flesta arbetslösa vill faktiskt ha ett jobb.
Sedan får man nog granska de lediga jobben lite mer ingående innan man uttalar sig.
Finns mängder av jobb inom sälj, men alla är verkligen passade för den typen av jobb.
Vidare är det många jobb som kräver en viss specialkomptens, massa erfarenhet eller någon legitimation av något slag.
Alla är heller inte beredda att flytta 100 mil för att få ett jobb, något jag har full förståelse för.

Retoriken att arbetslösa är lata ska vi nog vara försiktiga med.
Det är något som M har kört med i alla år, detta för att skuldbelägga arbetslösa och sjukskrivna med avsikt att skapa opinion så de med folkets stöd kan dra in fler bidrag.

Nä, sådant samhälle vill nog ingen ha om man tänker efter.

Sedan behöver vi även titta på lönerna inom många yrken.
Att jobba 40 timmars veckor och få ut 25 tusen brutto är fan slaveri.
Citera
2026-05-28, 23:34
Medlem
Citat:
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

För att de annonser du ser är 90% spök annonser som företagen måste publicera (men anställer såklart ingen). Ser du sådana så ska man anmäla till arbetsförmedlingen fick jag information om.
Citera
2026-05-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
De "lediga tjänsterna" du ser på Platsbanken går till folk som redan har jobb. Det är alltså folk som byter jobb med varandra.

Men även OM de tjänsterna skulle tillsättas av arbetslösa, skulle du ändå ha 450'000 arbetslösa kvar som det inte finns något jobb till. Det är alltså en ekvation som inte går ihop.

För att komma åt arbetslösheten behöver vi dels en bättre tillväxtpolitik och sen måste nedskärningarna i offentlig sektor upphöra. Vi behöver en regering som satsar på att reparera samhället igen, istället för att stoppa skattepengar i egna fickor. Då kommer varenda människa med två armar och två ben att behövas i arbete.

Varför har då inte tidigare regeringar redan fixat detta? Jag tror inte du vet vad du snackar om.
Citera
2026-05-28, 23:48
Medlem
talcsofts avatar
Ofta finns jobben och kompetensen på fel ställen. Eller inte alls. Matchningsproblematiken kan läsas om här https://tillvaxtverket.se/tillvaxtverket/statistikochanalys/trenderochanalyser/trenderochanalyser2026/matchningsproblematikenpaarbetsmarknadennyrapport. 12100.html

Jag flyttade 60 mil från hemorten för att få fast jobb inom min utbildning, och har idag en hög lön tack vare det. Det finns ett eget ansvar att hitta ett jobb. Jag kontaktade kommunen jag var på väg att flytta till, då de har förtur för personer som fått jobb i staden. De svarade inte på 1 vecka, så gick på visning och köpte lägenhet istället.
Citera
2026-05-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja då vill du inte jobba alltså? Bara slappa för bidrag? El ha jobb du inte kan få?

Vem har sagt att jag går på bidrag? Är du 60 år och stolt löneslav?
Citera
2026-05-29, 00:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Det gäller ju att ha rätt utbildning, rätt erfarenhet mm. Kontakter är bra också. Har du fel ålder diskrimineras du kraftigt i dagens Sverige. Är du 40+ blir det svårare att få arbete. Är du 50+ blir det mycket svårare. Är du 60 får du nog räkna med att vara arbetslös tyvärr. Så ser Sverige ut idag.

Även inom bristyrken är det svårt att få arbete trots kompetens och erfarenhet.

På en enda underskötersketjänst kan det vara över 300 sökande (en akutmottagning på ett större sjukhus hade över 300 sökande för en usk-tjänst tidigare i år).

Det krävs ingen högskoleexamen, inga högskolepoäng eller kurser på universitetet för ett sånt arbete. Bara avklarad uskutbildning med socialstyrelsens intyg och helst erfarenhet. Men vill du arbeta på sjukhus, mottagning, vårdcentral, närakut etc så har du stor konkurrens. Uskorna slåss om de jobben för alternativen är kommunal eller privat äldreomsorg, hemtjänst eller byta yrke.
Citera
2026-05-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Arbetslösheten är inte så hög som statistiken. Där räknas alla in som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. Alla med tillfälliga jobb och inte fast anställda. Alla som studerar som söker ett extraknäck. Alla som har ett heltid men söker ett extraknäck.

Räknas dom som aktiva arb sökanden? Räknar alla länder likadant?
Citera
2026-05-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Vem har sagt att jag går på bidrag? Är du 60 år och stolt löneslav?

Stolt för att jag hjälper till att hålla samhället uppe ja. Å kan bidra t sjukhus och skolor. Men inte för atr betala för slashasar. 6+6-60. Du nånstans 18-30?
Citera
2026-05-29, 00:59
Medlem
Värt att påminna är att Sverige har EUs högsta sysselsättningsgrad, det kommer inte gå att minska arbetslösheten något nämnvärt såvida man inte gör någon radikal förändring som t.ex 6 timmars arbetsdag eller sänkt pensionsålder till 60 år eller något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in