2026-05-28, 18:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Vad har man för språkproblem om man skriver "Cv't" ?
Jag är inte småskollärare. Svensk och klarat mig rätt bra genom livet. Tror jag varit arbetslös sammanlagt tre månader efter jag gick ut gymnasiet, snart 50år sedan. Ändå har jag bytt arbete en del, när det blivit sämre eller för dåligt har jag bytt inriktning.
Citera
2026-05-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Såg det komma för länge sedan. Så länge sedan att många Flashbackare inte ens var födda då.
Varit sosse en gång för länge sedan, men det är ännu längre sedan.
man kan inte omvända sektister du röstar rött och där är problemet till allt ont vi har i landet idag.

Om du nu är så gammal och vis, hur ska du förklara för dina barnbarn du gick med på genomföra det här?
Citera
2026-05-28, 18:38
Medlem
Citat:
Jag är inte småskollärare. Svensk och klarat mig rätt bra genom livet. Tror jag varit arbetslös sammanlagt tre månader efter jag gick ut gymnasiet, snart 50år sedan. Ändå har jag bytt arbete en del, när det blivit sämre eller för dåligt har jag bytt inriktning.
Du är verkligen jätteduktig, men du kommer bli ihågkommen för den generationen som förstörde hela landet och gick med på det utan minsta motstånd
Citera
2026-05-28, 18:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
man kan inte omvända sektister du röstar rött och där är problemet till allt ont vi har i landet idag.

Om du nu är så gammal och vis, hur ska du förklara för dina barnbarn du gick med på genomföra det här?
Nästan 40 år sedan jag röstat rött. Har omvänt mig själv. Var du ens född för 40 år sedan?
Citera
2026-05-28, 18:44
Medlem
Det är ju ett jävla meck att flytta också. Hade underlättat om det alltid fanns billiga och enkla bostäder att hyra.
Citera
2026-05-28, 18:44
Medlem
Citat:
Nästan 40 år sedan jag röstat rött. Har omvänt mig själv. Var du ens född för 40 år sedan?
Jadu det var jag faktiskt är tidigt 80-talist, min generation har skapat betydligt mera än din, din generation grävde våran undergång bara, vi försöker rätta ut det men svårt då ni indokrinerat alla människor omkring er i så många generationer.

https://petterssonsblogg.se/2016/01/25/1975-aret-da-sveriges-vag-utfor-borjade/

du var en av dem som tog fram palme alltså och ändå förstår du inte ens vad jag talar om imponerande måste jag säga.
Citera
2026-05-28, 18:45
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.
1. Vi har haft en regering som varit historiskt dåliga på att skaka fram utbildningar.
2. Svenskt näringsliv verkar till stora delar vara dåliga på internutbildning och har dessutom en oerhörd förmåga att rabbla upp en massa saker i jobbannonser som i sig är enkla att behärska om man behärskar någon av de andra delarna i en jobbannons. Tydligen är det folk som aldrig fick lära sig mängdlära som bestämmer vad som ska stå i annonsen.
3. Sverige och dess regering ligger efter på AI-sidan vilket är beklagligt och en del av det ger konsekvenser i arbetslöshetsstatistiken.
4. Ovanligt stor andel rekryteringar läggs ner och man kör det igen eller så lägger man bara ner det. Naturligtvis är det inte gratis att hålla på så.
Citera
2026-05-28, 18:47
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Man sätter för lite press på arb lösa

På vilket sätt skapar det fler jobb?
Citera
2026-05-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TamPongWars
Vi ligger i absoluta bottenskiktet om man jämför med andra EU-länder då vi räknar arbetssökande heltidsstudenter som arbetslösa. Det är vi ensamma om att göra i EU? Med statistik kan man tänja på sanningen om man vill.
Du har ju ingen koll alla som går SFI och deltar i något arbetsmarknadspolitisk åtgärd som typ söka jobb kurs räknas inte som arbetslösa. Där är vi ensamma i värden om göra så, sedan bortser du helt ifrån alla låtsasjobb och lönebidrag med.
Citera
2026-05-28, 18:53
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Flyttbenägenheten är för liten.
Företag är misstänksamma mot att folk ska flytta för att hitta jobb.
Dessutom är det svårt att få tag på lägenheter/hus över hela Sverige åtminstone nära städerna.
Om folk kunde få 350 000 för att flytta inom Sverige hade kanske saker och ting förändrats men flyttbidrag finns inte längre.
Citera
2026-05-28, 18:53
Medlem
Jordgubbes avatar
Snarare

Ett ledigt jobb kan vara: anestesisjuksköterska i Gällivare, senior Javautvecklare, lastbilschaufför med YKB, CNC-operatör, lärare i matematik, svetsare, hemtjänstpersonal med körkort och svenska, eller säsongsjobb två månader i Åre.

Den arbetslöse: ung utan erfarenhet, äldre som blivit uppsagd, person med sjukdom eller funktionsnedsättning, akademiker från fel bransch, någon med knapp svenska, en som varit länge utanför arbetsmarknaden, tant som bara kan jobba deltid, etc.

Alltså en sån där barnlek där man skall banka ner klotsar i olika former - jättemånga träbitar, jättemånga hål, men nästan ingen passar.
Citera
2026-05-28, 18:56
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Man sätter för lite press på arb lösa
A-kassan har minskat drastiskt så det snacket har du inget för...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in