2026-05-28, 17:22
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Absolut, säger inget annat om det. Dock finns både en och två akademiker som inte avser ta något annat arbete än det dom utbildat sig till. Och för den sakens skull även outbildade som ratar diverse branscher.

Jo, men min poäng är snarare att sådana individuella faktorer inte kan förklara den strukturellt höga arbetslöshet som Sverige haft sedan 90-talskrisen.

Det handlar om teknologisk utveckling och strukturomvandling i ekonomin där många tidigare enkla jobb rationaliserats bort eller fått högre krav på utbildning, språk och social kompetens än tidigare.
Citera
2026-05-28, 17:49
Medlem
Du får välja den värdsbilden som passar dig bäst, om du inte har egna åsikter.

'Importera arbetslöshet och bidragstagare kan givetvis aldrig få ner arbetslösheten eller rädda välfärden som påstås.

Ganska otrolig ändå politiker och media lyckas hjärntvätta majoriteten av befolkningen kämpa för sämre vilkor och på sikt sin egen undergång, starkt jobbat verkligen
Citera
2026-05-28, 17:52
Medlem
Att ALLA ska jobba är utopi
Citera
2026-05-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb.
När det finns 10 gånger fler arbetslösa än tjänster, då har arbetsgivarna ställt så höga krav att ingen av dem matchar.
Citera
2026-05-28, 17:53
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan tänka mig kriminalitet på Cv´t är en orsak? Andra orsaker kan vara språkproblem, lathet, bor på fel ställe, deltider som inte går att leva ett normalt liv på lönen.

Läste i någon annan tråd att väldigt många jobb som utannonserades var personlig assistent. Där går ju direkt kriminalitet och språkproblem direkt bort på Cv´t . Samma med hemtjänsten. Skall man jobba med människor måste man var helt grön.

Skämtar du nu eller försöker du vara ironisk? Det framkommer stött och stadigt om hur kriminella jobbar inom vården och hur gängkriminella äger bolag inom detta gebit, samt att språkproblem är det minsta av problemen. Finns analfabeter som inte kan många ord svenska alls inom vården - har tyvärr träffat slika som tar hand om min kära och arma mor...
Citera
2026-05-28, 18:03
Medlem
Gjuteriets avatar
En anledning kan vara att det är orimliga krav listade i många annonser. Även om det är ett enklare jobb som inte kräver någon speciell utbildning så listas en massa irrelevanta krav som gör att många gallras bort innan de ens fått chansen.

Jag har en släkting som exempel. En vanlig man i 40-årsåldern som fick sluta på sitt förra jobb pga. arbetsbrist. Bor i en medelstor stad och har gjort så hela sitt liv, och har inget körkort. Han har berättat att i princip alla jobb kräver att man har körkort, trots att det kan vara butiksbiträde, receptionist, arkivarie eller vad som helst som bara kräver att du befinner dig på en och samma plats hela dagen.

Trodde inte det var sant, men kollade Platsbanken i mitt egna område, och visst är det så. Körkort krävs nästan överallt. Nu kan man ju skaffa det om det behövs, men om detta listas som ett krav helt slentrianmässigt, så är väl risken stor att man gör samma sak med mycket annat.
Citera
2026-05-28, 18:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skämtar du nu eller försöker du vara ironisk? Det framkommer stött och stadigt om hur kriminella jobbar inom vården och hur gängkriminella äger bolag inom detta gebit, samt att språkproblem är det minsta av problemen. Finns analfabeter som inte kan många ord svenska alls inom vården - har tyvärr träffat slika som tar hand om min kära och arma mor...
Var faktiskt inte ironisk. Vill inte tro det är lika illa överallt faktiskt, ordinarie hemtjänst som tog hand om min mor var helt ok. Även om de kunde svenska förstod mamma dem inte ändå då de de pratar så fort och "liksom skäller ut orden" Vikarierna särskilt över sommaren var katastrof. De kunde komma vid 19.30 för att lägga henne när det stod i arbetsbeskrivningen att hon skulle gå i säng 21.15 efter toabesök. Hon skulle kissat ner sig varenda natt om hon gick i säng 19.30 och klev upp 08.00. Hon hade nattblöja men ville inte kissa ned sig eftersom hon var helt klar i huvudet. Duschhjälp av manliga vägrade hon, då sket hon i att duscha i stället, vilket hände rätt ofta. Hon gjorde en nödtvätt. Ansikte, armhålor och underliv. Fötterna nådde hon inte pga ryggproblem.

Nu bodde hon i en småstad men jag kan tänka mig det även där fanns en uppsjö av arbetslösa, som inte var kriminella och kunde svenska. Vettefan vad alla arbetslösa gör, tror de alla att de bara kan ta jobb som ingenjör, datavetare osv? Bra att bidragen dras in lite så de kommer ut i verkliga livet.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-05-28 kl. 18:12.
Citera
2026-05-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
De "lediga tjänsterna" du ser på Platsbanken går till folk som redan har jobb. Det är alltså folk som byter jobb med varandra.

Men även OM de tjänsterna skulle tillsättas av arbetslösa, skulle du ändå ha 450'000 arbetslösa kvar som det inte finns något jobb till. Det är alltså en ekvation som inte går ihop.

För att komma åt arbetslösheten behöver vi dels en bättre tillväxtpolitik och sen måste nedskärningarna i offentlig sektor upphöra. Vi behöver en regering som satsar på att reparera samhället igen, istället för att stoppa skattepengar i egna fickor. Då kommer varenda människa med två armar och två ben att behövas i arbete.
Du är ganska rolig du, du menar det bara finns brist på yrken som ingen vill jobba som.

arbetsförmedlingen är en kontroll enhet som endast kontroller ar du gjort dina uppgifter för få bidrag, vill man ha jobb ska man ju inte vända sig till dem, snälla du du gav mig årets skratt
Citera
2026-05-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var faktiskt inte ironisk. Vill inte tro det är lika illa överallt faktiskt, ordinarie hemtjänst som tog hand om min mor var helt ok. Även om de kunde svenska förstod mamma dem inte ändå då de de pratar så fort och "liksom skäller ut orden" Vikarierna särskilt över sommaren var katastrof. De kunde komma vid 19.30 för att lägga henne när det stod i arbetsbeskrivningen att hon skulle gå i säng 21.15 efter toabesök. Hon skulle kissat ner sig varenda natt om hon gick i säng 19.30 och klev upp 08.00. Hon hade nattblöja men ville inte kissa ned sig eftersom hon var helt klar i huvudet. Duschhjälp av manliga vägrade hon, då sket hon i att duscha i stället, vilket hände rätt ofta. Hon gjorde en nödtvätt. Ansikte, armhålor och underliv. Fötterna nådde hon inte pga ryggproblem.

Nu bodde hon i en småstad men jag kan tänka mig det även där fanns en uppsjö av arbetslösa, som inte var kriminella och kunde svenska. Vettefan vad alla arbetslösa gör, tror de alla att de bara kan ta jobb som ingenjör, datavetare osv? Bra att bidragen dras in lite så de kommer ut i verkliga livet.
Låt mig gissa du såg det inte komma

Set finns alltså några stycken inbitna sossar kvar som inte förstår deras invandringspolitik håller på utplåna allt sverige en gång stod för
Citera
2026-05-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
En annan vanlig grej är att många annonser kan peka mot samma jobb. T ex om Sandvik har en annons ute för någon sorts ingenjör/tekniker. Då kan 4-5 rekryteringsföretag se den och i sin tur försöka hitta kandidater till rollen att presentera för Sandvik, vilket gör att nu finns det 6 annonser uppe men bara en person kommer anställas.

Exakt så. Många annonser som ligger ute handlar också om helt provisionsbaserade anställningar. Att sälja dammsugare för Kirby är tekniskt sett ett jobb men inte mycket värt ändå med en genomsnittlig månadslön på 0 kr. Ingen köer skitdammsugarna längre.
Citera
2026-05-28, 18:31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Låt mig gissa du såg det inte komma

Set finns alltså några stycken inbitna sossar kvar som inte förstår deras invandringspolitik håller på utplåna allt sverige en gång stod för
Såg det komma för länge sedan. Så länge sedan att många Flashbackare inte ens var födda då.
Varit sosse en gång för länge sedan, men det är ännu längre sedan.
Citera
2026-05-28, 18:32
Medlem
Vi ligger i absoluta bottenskiktet om man jämför med andra EU-länder då vi räknar arbetssökande heltidsstudenter som arbetslösa. Det är vi ensamma om att göra i EU? Med statistik kan man tänja på sanningen om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in