2026-05-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Jag håller med. Redan för två år fick jag fightas med folk som ansåg Norge vara ett tokdött blåbär. Men jag såg att norsk hockey var på frammarsch, sen så sker ju inte saker bara på en dag förstås. Jag tycker bara det är kul, Norge är ju ett sådant land som man ändå tycker borde vara bra på hockey. Likt Sverige & Finland har man ju helt rätt klimat för detta. Framgångarna får förstås inte ske på Sveriges bekostnad bara

Här är mina spekulationer för några år sedan som jag tycker börjar besannas så smått:
(FB) Blåbärens framtid?
(FB) Blåbärens framtid?

Men jag vill också påstå att norrmännen än så länge är beroende av bra utbildning i Sverige för att ta nästa steg. Är väl därför de med ambitioner kommer hit redan i tonåren.

Jag sålde hockeyutrustning till en norrman boendes i Sverige i år så de håller på och invaderar oss dessutom. Kan inte lita på norrmännen!
Citera
2026-05-28, 15:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Jag håller med. Redan för två år fick jag fightas med folk som ansåg Norge vara ett tokdött blåbär. Men jag såg att norsk hockey var på frammarsch, sen så sker ju inte saker bara på en dag förstås. Jag tycker bara det är kul, Norge är ju ett sådant land som man ändå tycker borde vara bra på hockey. Likt Sverige & Finland har man ju helt rätt klimat för detta. Framgångarna får förstås inte ske på Sveriges bekostnad bara

Här är mina spekulationer för några år sedan som jag tycker börjar besannas så smått:
(FB) Blåbärens framtid?
(FB) Blåbärens framtid?

Men jag vill också påstå att norrmännen än så länge är beroende av bra utbildning i Sverige för att ta nästa steg. Är väl därför de med ambitioner kommer hit redan i tonåren.

Samtidigt, nio spelare i laget spelar i Norge. Det är nog rekord, åtminstone de senaste 20 åren.

Klimatførändringar/kortare varmare vintrar gør hockeyn mer relevant. Gäller bara att få till fler hallar, framgångarna nu kan vara till hjälp før att få till detta.
Citera
2026-05-28, 16:51
Medlem
Snubchurps avatar
Jag hoppas på att Norge går långt och att Sverige rycker upp sig ordentligt.
Senast redigerad av Snubchurp 2026-05-28 kl. 16:54.
Citera
2026-05-28, 16:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Hur resonerar de egentligen i Kanada när de sätter en 19-åring som lagkapten?
Citera
2026-05-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur resonerar de egentligen i Kanada när de sätter en 19-åring som lagkapten?

Typ som de gjorde med Sid the kid en gång i tiden.
Många lag och coacher som anser att de bästa spelarna är även de bästa lagkaptenerna, de anser att de klarar pressen bäst.
Just den här gången var det för att det var ovisst om Sidney skulle komma eller ej.
Om de visste att Sidney skulle komma så hade Sidney varit lagkapten!
Citera
2026-05-28, 17:36
Medlem
Snubchurps avatar
Tror dessvärre Sverige inte har en chans ikväll.
Citera
2026-05-28, 17:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Typ som de gjorde med Sid the kid en gång i tiden.
Många lag och coacher som anser att de bästa spelarna är även de bästa lagkaptenerna, de anser att de klarar pressen bäst.
Just den här gången var det för att det var ovisst om Sidney skulle komma eller ej.
Om de visste att Sidney skulle komma så hade Sidney varit lagkapten!

En lagkapten bör vara det moraliska ankaret, inte en primadonna, och bör framför allt vara en spelare med lång erfarenhet. En VM-turnering är kort och temporär så där saknar det egentligen betydelse vem som är lagkapten. I klubblaget får han nöja sig med ett A. Hur som helst C borde ha sin stomme i »consolidate«, inte »career«.

Lasse Bylund var kapten i Brynäs när de dominerade på 60-talet för hans egenskaper att leda, trots att Brynäs hade spelare som var mycket bättre som produktionsfaktorer.

När det gäller Crosbys inträde så har det ju förr varit så att de bytt lagkapten om någon mer erfaren kommit senare. Nu vet jag inte om reglerna från IIHF ändrat den möjligheten. Vissa lag i NHL har ju stundtals varit utan någon med C och haft flera med A i stället. I amerikansk kontext betyder A alternativ, inte assisterande, kapten.
Senast redigerad av HerrGickhan 2026-05-28 kl. 17:51.
Citera
2026-05-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En lagkapten bör vara det moraliska ankaret, inte en primadonna, och bör framför allt vara en spelare med lång erfarenhet. En VM-turnering är kort och temporär så där saknar det egentligen betydelse vem som är lagkapten. I klubblaget får han nöja sig med ett A. Hur som helst C borde ha sin stomme i »consolidate«, inte »career«.

Lasse Bylund var kapten i Brynäs när de dominerade på 60-talet för hans egenskaper att leda, trots att Brynäs hade spelare som var mycket bättre som produktionsfaktorer.

När det gäller Crosbys inträde så har det ju förr varit så att de bytt lagkapten om någon mer erfaren kommit senare. Nu vet jag inte om reglerna från IIHF ändrat den möjligheten. Vissa lag i NHL har ju stundtals varit utan någon med C och haft flera med A i stället. I amerikansk kontext betyder A alternativ, inte assisterande, kapten.

Jag säger inte emot dig.
Jag håller med dig
Men det är många som anser att den bästa spelaren också ska vara kapten.
Citera
2026-05-28, 18:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Jag säger inte emot dig.
Jag håller med dig
Men det är många som anser att den bästa spelaren också ska vara kapten.

Ja, men det blir ju något skevt och urvattnat med den inställningen. Vem som är bäst syns ju i målprotokollet och lönekuvertet. Fotbollen har för övrigt inte varit bättre när det gäller att stjärnan ska vara lagkapten. Dock har jag svårt att komma på någon 19-årig som varit lagkapten i ett VM för en större nation.

Bra att vi är överens.
Citera
2026-05-28, 18:10
Medlem
Ezzelinos avatar
Ofta jämna matcher mellan Lettland och Norge under de senaste åren, med en viss övervikt för balterna.
Två träningsmatcher en dryg vecka före VM gick till övertid, där Lettland avgjorde. Får hoppas Norge går segrande ur kvällens match, de har gjort en livaktig turnering hitintills.
Citera
2026-05-28, 18:11
Medlem
Duvlorts avatar
Var är grafiken på Viaplay?
Citera
2026-05-28, 18:14
Medlem
Fittan Tkachuk är from ett som lamm nu när inte brorsan är med och backar upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in