2026-05-28, 15:07
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Flyttbenägenheten är för liten.
Är väl inte så konstigt att man inte vill riva upp hela sitt liv för ett skitjobb i en stad man aldrig ens satt sin fot i.
Citera
2026-05-28, 15:19
Medlem
Från Platsbanken:
Citat:
Alla: 47 679 annonser med 98 710 jobb
Yrken utan krav på utbildning: 4 155 annonser med 9 071 jobb
Utan att ha gjort en mer detaljerad analys än så, så kan vi konstatera att brist på relevant utbildning definitivt är en faktor. Lägg till aspekter som bostadsort, arbetstider och personlighet, så begränsas det hela ytterligare. För att inte tala om intresse. Kan tyckas att den som är arbetslös bör ta första bästa jobb, men vi kan inte blunda för att långt ifrån alla gör det. Bland många akademiker finns dessutom fler arbetslösa än vad det finns arbeten.
Citera
2026-05-28, 15:21
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

Det ser olika ut i olika branscher och det är ofta väldigt specifika kvalifikationer man måste ha för jobben.

Sen har vissa familj och svårt att flytta för arbete även om jobb finns på andra orter.

Luckor på CV:t gör att folk faller bort trots att de egentligen är kvalificerade.

Diskriminering mot äldre är utbrett också.

Många invandrare saknar språk, kontakter och sociala koder som krävs för att komma in på arbetsmarknaden här.

Det finns många förklaringar.

"Spökjobb" är dessutom ett fenomen. Företag lägger ibland ut annonser utan att faktiskt anställa någon eller för att samla CV:n. Googla.

Och givetvis är den egentliga arbetslösheten högre än de officiella, friserade siffrorna eftersom många hamnar utanför statistiken på olika sätt.
Citera
2026-05-28, 15:22
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:

En direkt konsekvens av en misslyckad bostadspolitik.
Citera
2026-05-28, 15:27
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Från Platsbanken:

Utan att ha gjort en mer detaljerad analys än så, så kan vi konstatera att brist på relevant utbildning definitivt är en faktor. Lägg till aspekter som bostadsort, arbetstider och personlighet, så begränsas det hela ytterligare. För att inte tala om intresse. Kan tyckas att den som är arbetslös bör ta första bästa jobb, men vi kan inte blunda för att långt ifrån alla gör det. Bland många akademiker finns dessutom fler arbetslösa än vad det finns arbeten.

Vi har ett stort överskott av lågkvalificerad arbetskraft i Sverige -- det finns många som är villig att ta "första bästa jobb".
Citera
2026-05-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Vi har ett stort överskott av lågkvalificerad arbetskraft i Sverige -- det finns många som är villig att ta "första bästa jobb".
Absolut, säger inget annat om det. Dock finns både en och två akademiker som inte avser ta något annat arbete än det dom utbildat sig till. Och för den sakens skull även outbildade som ratar diverse branscher.
Citera
2026-05-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.
Gigekonomin ökar längden på perioderna som arbetssökande är inskrivna och får någon ersättning. Det saknas samlad forskning kring arbetslöshet och efterfrågan när anställningsformerna förändras. Lägg då till att svenska högskolor har längre ledtider inom vissa fakulteter samt att yrkesutbildningar inte har det hundraprocentiga resultat som det borde ha.

Som ett exempel har en äldre bekant varit inskriven närmare ett decennium men arbetar nära heltid. Dock aldrig som tillsvidareanställd. Vet inte hur det räknas i arbetsmarknadsstatistiken - men det borde väl vara en till arbetssökande?

Kommer att ta några år att förstå ekvationen.
Citera
2026-05-28, 16:37
Medlem
Citat:

Instämmer, framförallt från de som är 30+ och äldre. Själv flyttade jag långt (bra jobb sen många år)bara för att min partner skulle bli etablerad på arbetsmarknaden. Ja vi hade barn före skolåldern.
Visst, vi hade bra med pengar efter sålt bostaden och jag hade ett bristyrke. Men tycker man bör stötta sin partner oavsett.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-05-28 kl. 16:57.
Citera
2026-05-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ge sken av att det går bra för företaget. Tyvärr vanligare och vanligare idag att jobb läggs ut som egentligen inte finns eller att dom bara testar och ser vilka som skickar in en ansökan för framtiden eventuellt..

men visst här är ett exempel då, en restaurang söker tydligen allt möjligt, flertalet tjänster inom det mesta... rimligt ? knappast

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=malmborgen
Länken du bifogade gav sju olika träffar, varav 3 i restaurangbranschen. Dessa såg ganska rimliga och seriösa ut i mina ögon, men jag kanske missar något. Jag förstår dock fortfarande inte varför det skulle vara bra PR att annonsera efter tex. en servitris på platsbanken (särskilt inte i sommartid då det är standard att anställa extrapersonal)? Annonserna kommer ju främst ses av människor som söker jobb. Hur ökar det omsättningen att en massa arbetslösa hör av sig och vill söka en anställning som inte finns?
Citera
2026-05-28, 16:44
Medlem
Folk utbildar sig till fel yrken eller att dom inte utbildar sig alls. Många är lata tyvärr.
Citera
2026-05-28, 17:14
Medlem
Bara som ett exempel..
Tex LKAB, SSAB, Boliden mfl och deras underentreprenörer har under rätt många år haft problem att få tag i folk, även om de redan dränerat skola, vård och omsorg på personal. Men även om det finns de som är beredd att flytta typ 100 mil norrut och får löner på över 700.000 per år med bara gymnasie å körkort, så råder även bostadsbrist. Så många av de som vill går bort för de hittar inget boende. Finns en del där uppe som flyttat ut till sommarstugan och hyr ut huset i stan för över 30.000 i månaden till företag som har veckopendlande arbetskraft. Malmfälten börjar utvecklas till "fly in, fly out" samhällen i stil med Australisk gruvindustri och norges oljeindustri.
Citera
2026-05-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Man sätter för lite press på arb lösa
Snarare HR som sätter en för högribba på vissa jobb. Det behövs inte 8 olika tester för att paketera fryst kyckling på ett lager.

HR gör allt för att motivera sin egen tjänst och det slår över ibland tyvärr. Många bra kandidater som åker ut pga skitsaker och aldrig får chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in