Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Som jämförelse skulle de slantarna räcka till att drifta ytterligare ett storsjukhus som SÖS under 3 års tid med 5000 anställda. Med tanke på hur vårdköer och den allmänna överbelastningen ser ut hade det varit ett enkelt val. Mer pengar till vården!
Det är att jämföra äpplen och päron.
Storsjukhus tar tid att bygga och att utbilda 5000 anställda likaså. Om det vore alternativet är väl förstärkning av befintliga sjukhus effektivare, främst med mer utrustning och resurser som är trånga sektorer.
Stabilitet i regionen med t ex lägre kostnader för drivmedel är en bättre analys att göra - om det gick att mäta hur mycket flygplanen bidrar till fred. Men den kalkylen kan bara göras i efterhand.