2026-05-28, 07:14
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Då räknar du inte Sentio som ett institut, ens? Eller?

De använder väl också självrekryterade webbpaneler och får kritik för att det ger en dålig tillförlitlighet.
Citera
2026-05-28, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
O spånhuvuden aka Sosseväljare, som inte använder hjärnan överhuvudtaget, utan det enda som cirkulerar där är "SD äR oNdA". Tror på fullaste allvar att en regering med S, MP, VÄNSTERPARTIET o C skulle vara ett bättre alternativ.

Säger allt om hur slut ni är.

Du tror intr att kan tror mer på S om man röstar på S? Ditt sätt att argumentera är ju uppåt väggarna och du upprepar bara något du hört som du inte ifrågasätter. Typisk IQ fiskmås SD väljare.
Citera
2026-05-28, 08:44
Medlem
Citat:
Och Ipsos mätning, publicerad i DN, finns en tydlig tendens mot sjunkande pessimism och ökande optimism i väljarkåren. Antalet tillfrågade som anser att Sverige är på väg åt fel håll minskar.

Den utvecklingen kommer förr eller senare att börja avspegla sig i opinionsmätningarna.

Samma undersökning ger vid handen att antalet som vill ha ett regeringsskifte för första gången denna mandatperiod är färre än 50 procent.

Hur går detta ihop?

Mindre än 50% vill byta regering - ändå leder oppositionen med 10% i undersökningarna?

Jag får inte alls ihop det?

Hur kan man säga att man ska rösta på sossarna men att man inte vill dom ska styra?
Citera
2026-05-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hur går detta ihop?

Mindre än 50% vill byta regering - ändå leder oppositionen med 10% i undersökningarna?

Hur kan man säga att man ska rösta på sossarna men att man inte vill dom ska styra?
Underförstått, så nu måste vi göra om viktningen...
Blir det successiv förändring i siffrorna mot valet?
Citera
2026-05-28, 09:36
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
fakta > känslor. du gillar inte faktabaserade opinionsundersökningar.

Fakta?

Tycker det är väldigt intressant att dessa undersökningar ger dessa svar.

Själv var jag med i ett X antal undersökningar tidigare.

Men tydligen får jag ej vara med i dessa mera.

Undrar varför

Dock är jag med i samtliga andra som tidigare dock de med vad jag ska rösta på.

Nope dessa verkar inte mina svar vara intressanta längre.
Citera
2026-05-28, 09:51
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hur går detta ihop?

Jag tror du behöver zooma ut lite för att förstå. Sossarna är Sveriges största parti och har varit de senaste 100 åren, eftersom flest svenskar uppskattar deras politik och samhällsvision. Även nu i opposition har de fler mandat i riksdagen än hela regeringen tillsammans. Det råder alltså ingen tvekan om vilket parti de flesta svenskar vill ska styra.
Citera
2026-05-28, 10:46
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Skolval är välkända för att vara ett skämt. Varje väljarbarometer visar att ungdomar röstar mindre på SD än alla andra.

Självklart är du socialt hämmad och hade förmodligen inga vänner i skolan, så du skulle inte veta det.
Skolvalen som faktiskt är bevis på hur folk faktiskt röstar är alltså ett skämt. Men dina påhittade väljarbarometrar är alltså mer pålitligt att gå efter

Som sagt. Medicinen.
Citera
2026-05-28, 10:48
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du tror intr att kan tror mer på S om man röstar på S? Ditt sätt att argumentera är ju uppåt väggarna och du upprepar bara något du hört som du inte ifrågasätter. Typisk IQ fiskmås SD väljare.

Därför jag frågar.

HUR kan man tro att en regering med S, V, MP o C skulle göra ett bättre jobb? Eftersom du uppenbarligen är vänsterliberal/vänster så kan väl du svara på detta.
Citera
2026-05-28, 10:53
Medlem
Citat:
O som vanligt visar ni vänsterblivna att ni aldrig är pålästa. Eftersom verkligheten ser ut precis tvärtom.
SD och M är störst i skolvalen. Bland ungdomar. Från senaste skolval som hölls EU 2024: https://www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/demokrati/okat-valdeltagande-i-skolorna-sd-storst/

Ta din medicin nu o sluta sprida din låga IQ överallt.

Citat:
Skolval är välkända för att vara ett skämt. Varje väljarbarometer visar att ungdomar röstar mindre på SD än alla andra.

Självklart är du socialt hämmad och hade förmodligen inga vänner i skolan, så du skulle inte veta det.

Ni båda hamnar i fel slutsatser:
Ja skolval är komiskt irrelevant att bry sig om. Dock ska man betänka att SD är relativt låga hos unga eftersom hos dessa är MED, AfS och Örebropartiet desto större. Så det går i princip jämnt ut.
Citera
2026-05-28, 13:04
Medlem
Citat:
Därför jag frågar.

HUR kan man tro att en regering med S, V, MP o C skulle göra ett bättre jobb? Eftersom du uppenbarligen är vänsterliberal/vänster så kan väl du svara på detta.

Du röstar ju på ett parti och inte på en parti-bildning som du lyfter fram som målet med att rösta.
Det är kanske därför så många röstar på SD? Alla SD väljare tänker som du och röstar på ett parti som egentligen ingen vill ha ?

Vet att du trollar och det räckte att äga upp dig. Därför man är här typ. Du gör ju självmål på dig själv =)
Senast redigerad av JohnWicks 2026-05-28 kl. 13:13.
Citera
2026-05-28, 14:00
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Själv tror jag att orsaken till att KD går fram är att folk börjar luta åt att Tidö inte vinner valet , och med en röst på KD så stärkts ett eventuellt mittensamarbete. Att V får inflytande över politiken vore förödande
Citera
2026-05-28, 14:43
Medlem
Grevelesevis avatar
Ser inte IPSOS/DN i tråden. Skiljer bara 6 % i denna.
Ipsos 26 maj.
Vänsterpartiet: 8 (9)

Socialdemokraterna: 32 (31)

Miljöpartiet: 6 (7)

Centerpartiet: 6 (6)

Liberalerna: 2 (2)

Moderaterna: 19 (19)

Kristdemokraterna: 5 (5)

Sverigedemokraterna: 20 (19)

Och så detta:
Mätningen visar dock andra tendenser som kan påverka valrörelsen. Väljarna blir alltmer optimistiska – i februari i fjol ansåg två av tre att Sverige är på väg åt fel håll, men i dag är det färre än hälften.

Tidöpartierna börjar få upp ångan, vilket kan visa sig i kommande mätningar, säger Ipsos opinionsanalytiker Nicklas Källebring.

– Stämningsläget bland väljarna blir allt ljusare. Ju närmare valet vi kommer, desto viktigare är det för regeringen att det finns en ”feelgood-känsla”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in