2026-05-28, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Var det inte snack om att svt skulle flytta dit då?

Hahaha har för mig att SD föreslagit detta. Det hade förstås varit mycket lämpligt.

Svar på TS: Det blir ännu mer ghetto när Ericsson flyttar, ännu mer av no go-zone. Kör aldrig igenom Kista längre, känns för farligt. Kista känns dock typ tio ggr säkrare än Rinkeby, som jag senast körde igenom för säkert minst sex år sedan med huvudet nere och ett stadigt men darrande grepp om ratten. Rinkeby hade redan då passerat MENA-fasen, bara livsfarliga noggers. Så är det inte i Kista ... än.
Citera
2026-05-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Men man byggde dock arbetsområdet innan det blev ett utanförskapsområde.
Vet det eftersom jag växte upp några km därifrån och hade släkt och vänner i Kista med omnejd.
Har även själv jobbar på Ericsson för 25-30år sedan.
Det är som natt och dag nuförtiden.
Såsse satsning som gick snett som vanligt.
Citera
2026-05-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Kista har sedan många år varit en stor fritidsgård för småkriminella araber som bara hänger och stirrar efter svenska tjejer i alla åldrar istället för att gå i skolan...

Svenskarna flyr det uppenbara men fortsätter rösta vänster
Ja dom dom lever högt på fruntimmren som är av naturen känslomässigt hämtade på många sätt Ebba Bush undantaget.
Citera
2026-05-28, 12:34
Medlem
Bra förslag att SVT kan flytta dit ta med Tilde & TV4 + Maggan vore förträffligt!
Citera
2026-05-28, 13:03
Medlem
Intressant läsning: https://samnytt.se/friskis-svettis-flydde-kista-fore-ericsson-kvinnor-vagade-inte-ga-till-gymmet
Senast redigerad av .Para.Bellum. 2026-05-28 kl. 13:05.
Citera
2026-05-28, 13:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRINGO104
Bra förslag att SVT kan flytta dit ta med Tilde & TV4 + Maggan vore förträffligt!
Sossarna kan gott flytta sitt HK från Sveavägen till Kista, för att föregå med gott exempel!
Citera
2026-05-28, 14:07
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
SVT/SR kan ta över byggnaderna. Sen kan man riva teve och radiohusen på Östermalm och bygga billiga hyresrätter för nyanlända. Barnen kan få förtur till Carlssons och Östra Real

Ja, marken vid TV och Radiohuset är värdefull.

SIDA lämnade ju Valhallavägen 2021 för flytt till Rissne ( granne med Rinkeby )
Citera
2026-05-28, 14:33
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Det finns ju ett bostadsområde precis bredvid som också heter Kista.

Det är inte byhålefolket som säger att det är otryggt; det är ju de som jobbar där som säger det och därmed vill flytta därifrån?

Märkligt att någon med fasces som profilbild är en Bagdad Bob för Kista.

Som sagt ni verkar inte ens varit där. Bara för att jag är nazist tänker jag inte sitta och hitta på.
Citera
2026-05-28, 15:28
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRINGO104
Såsse satsning som gick snett som vanligt.
Byggandet av miljonprogrammet var med stöd av samtliga politiska partier.
Citera
2026-05-28, 15:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Ni som skriver här verkar aldrig ens varit i Kista. Inga bor där det är bara företag/myndigheter och högskola. Det är inte otryggt på kvällar bara tomt. Om Ericsson flyttar blir det jävligt tomt. Det är i Husby folk bor men de strosar knappast runt i Kista.

Tror det skulle bli en succé om SVT och SR flyttade dit. Seriöst.

Att säga att Kista är otryggt är som att säga att er lokala byhåleindustriområde är otryggt på kvällarna.

Men Ericsson tanterna vandrar ner för Kistagången - in i Kista centrum - genom hela centrumhuset
för att till sist komma till T-banan eller till busstorget.

Samt, det BOR 15.000 personer i Kista. Majoriteten bor i HSB husen från 1978.
Citera
2026-05-28, 15:51
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men Ericsson tanterna vandrar ner för Kistagången - in i Kista centrum - genom hela centrumhuset
för att till sist komma till T-banan eller till busstorget.

Samt, det BOR 15.000 personer i Kista. Majoriteten bor i HSB husen från 1978.

De husen vid husby? De är ju jättelångt från själva kista och dess företag. Att gå till tunnelbanan gör du genom centrumet som trots vad bönderna här tror är oerhört modernt och säkert. Alltså jag försvarar inte områden eller orcer men Kista är tomt på vanligt folk, knappast otryggt. Bara långt ifrån centrala delar och dyrt när det går att ha centrala och mindre ställen.
Citera
2026-05-28, 15:58
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
De husen vid husby? De är ju jättelångt från själva kista och dess företag. Att gå till tunnelbanan gör du genom centrumet som trots vad bönderna här tror är oerhört modernt och säkert. Alltså jag försvarar inte områden eller orcer men Kista är tomt på vanligt folk, knappast otryggt. Bara långt ifrån centrala delar och dyrt när det går att ha centrala och mindre ställen.

Nej, nej Direkt ut på torget och förbi Kyrkan. Där börjar Kista ( bostadsdelen )
Dom stora gatorna: Helsingörsgatan, Sorögatan, Lollandsgatan , Langelandsgatan osv
Ute mot järvafältet börjar radhusen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in