2026-05-28, 00:28
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Såhär kan vi väl inte ha det?

https://www.e55.se/pension/efter-75-kommer-pensionssmallen-manga-kvinnor-far-bara-hela-hushallet-sjalva/

Jag tycker att regeringen borde rycka in och lagstifta om saken!
Antingen
- att gifta män inte får dö tidigare än sin fru
eller
- att kvinnor måste gifta sig med män som är flera / många år yngre än dom själva, för att minska risken att bli ensam.

Eller kan det helt enkelt så att Woke inte är död än, att kvinnor alltid hittar nya vinklar som befäster offer-rollen, eller att denna typ av rubriker skapar klick hos giriga eller svagsinga feminister?

Vad tror ni andra?
Tar feministtanterna hit horder med anafabetnegrer från afrikas djungel och muslimska getherdar som ska gå på bidrag och gratis välfärd och föda en massa kriminella ungar, får tanterna helt enkelt själva avstå pension och välfärd när de behöver det.

De visste precis vad de gjorde
Senast redigerad av mlon.eusk 2026-05-28 kl. 00:30.
Citera
2026-05-28, 00:44
Medlem
Så vad händer med ensamma män? Är inte dom också utsatta?
Citera
2026-05-28, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Du klagar dig fint? Skaffa inte barn om du inte har råd. Bo inte dyrt om du inte har råd. Handla inte mycket mat om du inte har råd.

Man kan ha matkostnader på 200kr i veckan. Jag är ett levande exempel.
Eftersom du inte kunde tänka så långt att klagar var autocorrect och skulle stå klarar tänker jag vi inte behöver diskutera mer. Lampan är tänd men ingen är hemma förstår jag
Citera
2026-05-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Inte mina släktingar iallafall.
Folk är olika: Mina föräldrar höll igång och reste en hel del fram till 80.
Sen började farsans hälsa krångla, men de hittar fortfarande på saker men i lite lägre skala. Men morsan reser en del utomlands fortfarande med sin yngre syster. Nu är morsan 85 och farsan 90.
Men de flesta i min bekantskapskrets har varit aktiva i alla fram till 80. Sen finns vissa undantag.
Morsans faster som var aktiv med pensionärs resor till hon fyllde 93 och farsans mormor som hjälpte till som volontär på ett ålderdomshem tills hon var 97: Hon hade sina 2 äldsta döttrar där då.
Sen får man prioritera hur man vill, har man släkt som knoppat av vid 70 kanske man skall prioritera annorlunda jämfört med de vars släktingar blivit 90+
Citera
2026-05-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Så vad händer med ensamma män? Är inte dom också utsatta?
I något mindre grad, nu börjar de tunna ut men fram tills 60talet var det rätt vanligt att mannen jobbade och hade inkomst(Samt samlade pension), och kvinnorna var hemmafru.
Så hos många äldre så har kvinnan lägre pension jämfört med mannen.
Men givetvis är det även kännbart för män som blivit ensamma, då bostad etc. tar en betydligt större del av pensionen.
Vi kommer nog se det rätt snart: Tittar man på 50 och 60talister jobbar en betydligt större del av kvinnorna heltid 50talisterna är de som blir 75 nu. Så om 10år kommer det nog vara ganska jämnställt även i det fallet.
Citera
2026-05-28, 10:54
Medlem
Citat:
https://www.e55.se/pension/efter-75-kommer-pensionssmallen-manga-kvinnor-far-bara-hela-hushallet-sjalva/
Låter som evidens på att kvinnor parasiterar på männen även under pensionen.
Citera
2026-05-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Problemet ligger ju mycket i att man får bättre pension de första åren av pensionen pga av det tillskott tjänstepension med mera tillför. Att man får det skralt sen kan ju till viss mån lösas genom att höja pensionsåldern. Om man sätter den till 70 så har man ju tjänstepension mm tills man är 80 osv.
All tjänstepension kan du ta ut livslångt om du vill.

Dock finns det tjänstepension som bara kan tas ut livslångt. Jag har 1-2 sådana.

---------------
Sedan ang trådstarten är det ju så att kvinnan ärver mannens tillgångar. Så hon hon fortsätter så att säga att parasitera på mannen tills arvet är förbrukat.

Just att hon ärver mannens tillgångar verkar dom ha tappat bort i artikeln.
Citera
2026-05-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Är det lika synd om män eller kvinnor som valt att leva ensamma hela livet?
De giriga (vilket är de flesta) brukar då säga "dom för skylla sig själva".
Citera
2026-05-28, 11:05
Medlem
Har läst åtskilliga artiklar om att kvinnor nuförtiden är högutbildade i långt större utsträckning än vad män är, så då kan de väl inte få problem med pengarna som pensionärer.

https://www.scb.se/pressmeddelande/kvinnor-drar-ifran-man-i-hogre-utbildning/
Citera
2026-05-28, 11:11
Medlem
Citat:
Såhär kan vi väl inte ha det?

Jag tycker att regeringen borde rycka in och lagstifta om saken!
Antingen
- att gifta män inte får dö tidigare än sin fru
eller
- att kvinnor måste gifta sig med män som är flera / många år yngre än dom själva, för att minska risken att bli ensam.

Eller kan det helt enkelt så att Woke inte är död än, att kvinnor alltid hittar nya vinklar som befäster offer-rollen, eller att denna typ av rubriker skapar klick hos giriga eller svagsinga feminister?

Vad tror ni andra?

I Norge, Nederländerna med flera ärver kvinnan mannens pension om man är gifta.

I Sverige så har feministerna grundlurat kvinnorna.
Citera
2026-05-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Har läst åtskilliga artiklar om att kvinnor nuförtiden är högutbildade i långt större utsträckning än vad män är, så då kan de väl inte få problem med pengarna som pensionärer.

https://www.scb.se/pressmeddelande/kvinnor-drar-ifran-man-i-hogre-utbildning/
De som går i pension nu kom ut i arbetslivet ca 1978. Och då var det givet att dom skulle arbeta och försörja sig.

Däremot hade kvinnorna då preferenser som kanske inte var de mest inkomstbringande.
Jag vill minnas att de som var duktigast i skolan gick frisörutbildning. Det var den som krävde högst betyg.
Sedan kom vårdlinjen högt. Dit gick de som var näst duktigast. Då blev man undersköterska. Och en del började jobba med att sälja kläder.

Och med löner som frisör och undersköterska så blir det iaf inget stort pensionskapital sparat.
Citera
2026-05-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
All tjänstepension kan du ta ut livslångt om du vill.

Dock finns det tjänstepension som bara kan tas ut livslångt. Jag har 1-2 sådana.

Jag avsåg att det är rätt vanligt med att en del av pensionen räcker 10 år. Det som triggade var kanske just åldern 75 vilket sammanfaller med just detta. Det blir ett avbräck.

Sen är det ju också så att en pensionsförsäkring som innebär livslång utbetalning kommer ju ge mindre ju mindre förväntad livslängd man har som pensionär. Även den allmänna pensionen får man räkna med följer den regeln. Det håller inte att propsa på att man visst skall gå i pension vid 65 och samtidigt förvänta sig guld och gröna skogar återstoden av sitt liv.

Citat:
---------------
Sedan ang trådstarten är det ju så att kvinnan ärver mannens tillgångar. Så hon hon fortsätter så att säga att parasitera på mannen tills arvet är förbrukat.

Just att hon ärver mannens tillgångar verkar dom ha tappat bort i artikeln.

Ja, men bland tillgångarna ingår inte pensionen, eller inte alltid iaf. Resonemanget håller förstås dåligt gällande ålderspensionen, men sånt som den avlidne faktiskt betalat in borde ju i någon mening kunna betraktas som giftemålsgods och/eller arvsgods. Sen är det klart en fråga hur det skall värderas när man gått i pension och de ligger som en livslång utbetalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in