2026-05-26, 15:45
  #1
Medlem
Såhär kan vi väl inte ha det?
Citat:
Många pensionärer har fått mer att leva på de senaste åren. Men för äldre kvinnor som blir ensamma sent i livet kan kalkylen snabbt förändras.
https://www.e55.se/pension/efter-75-kommer-pensionssmallen-manga-kvinnor-far-bara-hela-hushallet-sjalva/

Jag tycker att regeringen borde rycka in och lagstifta om saken!
Antingen
- att gifta män inte får dö tidigare än sin fru
eller
- att kvinnor måste gifta sig med män som är flera / många år yngre än dom själva, för att minska risken att bli ensam.

Eller kan det helt enkelt så att Woke inte är död än, att kvinnor alltid hittar nya vinklar som befäster offer-rollen, eller att denna typ av rubriker skapar klick hos giriga eller svagsinga feminister?

Vad tror ni andra?
Citera
2026-05-26, 15:46
  #2
Medlem
Varför ska man ha pengar efter 75 utöver mat och bostadskostnader? Mina äldre släktingar som passerat 75 orkar inget annat än att sitta i soffan och titta på TV iallafall.
Citera
2026-05-26, 15:49
  #3
Medlem
Det beror väl mindre på att mannen dör och mer på att de får en klimakteriekris i 40-årsåldern och lämnar sin man (som försörjt dem) i hopp om något bättre. Då förtjänar de att hamna på gatan.
Citera
2026-05-26, 15:52
  #4
Medlem
Jag "glömde" förstås att berätta i TS att tidigare fanns det något som kallades "änkepension" och som löste just detta problem.

Änkepensionen avskaffades 1988 av Ingvar Carlssons vänster-regering, delvis eftesom männen började envisas med att leva längre och längre, och att det därför inte längre var ett privilegium som gynnade kvinnor.
Citera
2026-05-26, 15:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Såhär kan vi väl inte ha det?

https://www.e55.se/pension/efter-75-kommer-pensionssmallen-manga-kvinnor-far-bara-hela-hushallet-sjalva/

Jag tycker att regeringen borde rycka in och lagstifta om saken!
Antingen
- att gifta män inte får dö tidigare än sin fru
eller
- att kvinnor måste gifta sig med män som är flera / många år yngre än dom själva, för att minska risken att bli ensam.

Eller kan det helt enkelt så att Woke inte är död än, att kvinnor alltid hittar nya vinklar som befäster offer-rollen, eller att denna typ av rubriker skapar klick hos giriga eller svagsinga feminister?

Vad tror ni andra?

Hur menar du då? Alla som dör innan sin fru skickas i fängelse, eller rent av avrättas? Man kan ju inte gärna ge dem böter eftersom det belastar dödsboet och ger mindre kvar i arv till änkan - det skulle ju förvärra problemet för änkan.

Problemet ligger ju mycket i att man får bättre pension de första åren av pensionen pga av det tillskott tjänstepension med mera tillför. Att man får det skralt sen kan ju till viss mån lösas genom att höja pensionsåldern. Om man sätter den till 70 så har man ju tjänstepension mm tills man är 80 osv.

Gällande just tjänstepension mm så kanske du far efter att det till viss mån skulle utgöra giftogods eller rent av arvsgods. Det är ju trots allt pengar som den avlidne har satt av för sin pension direkt eller indirekt och det är ju rimligt att det liksom andra av den avlidnes tillgångar tillfaller arvvingarna.

I övrigt är detta ju inte något som i grunden är en överraskning. Frågan är om det är att betrakta som mer rättvist om man ändrar reglerna när man kommer till pensionsåldern egentligen? Det känns inte som rätt att någon som slitigt och planerat, och bäddat för en god pension helt plötsligt möts av nya regler som kullkastar planen på livets höst (när det är för sent att justera planen efter nya omständigheter).
Citera
2026-05-26, 15:59
  #6
Medlem
Jobba då
Citera
2026-05-26, 16:01
  #7
Medlem
Varför skulle kvinnor få högre pension när gubben dör, de får ju redan högre då de blir singel? Singelmän och -kvinnor får inget mer än det de får och lever kanske hela sin pension så mot de som har ett rikare liv som gifta både före och när de går i pension. Har deras män valt efterlevnadsskydd så får de ju utdelning av sin mans pension om det finns något kvar. Därtill får kvinnan oftast ärva mannen då männen oftast dör först.
Citera
2026-05-26, 16:05
  #8
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Varför ska man ha pengar efter 75 utöver mat och bostadskostnader? Mina äldre släktingar som passerat 75 orkar inget annat än att sitta i soffan och titta på TV iallafall.
Både Rolling Stones och Electric Banana Band är en bit över 75, livet tar inte slut pga ett nummer.

Och ja, det är dyrare att vara singel än ett par, det är ingen nyhet. Man får fixa med efterlevandeskydd och då. Och problemet gäller även män vars partner dör. Karvig artikel.
__________________
Senast redigerad av mikaels 2026-05-26 kl. 16:08.
Citera
2026-05-26, 16:09
  #9
Medlem
Är det lika synd om män eller kvinnor som valt att leva ensamma hela livet?
Citera
2026-05-26, 16:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Det beror väl mindre på att mannen dör och mer på att de får en klimakteriekris i 40-årsåldern och lämnar sin man (som försörjt dem) i hopp om något bättre. Då förtjänar de att hamna på gatan.

Varför läser du inte artikeln?

"För den som är 75, 80 eller 85 år kan ekonomin påverkas av andra saker än den genomsnittliga pensionsutvecklingen: att en partner dör, att tjänstepensionen har betalats ut under en begränsad tid, att boendekostnaden ligger kvar eller att vård, tandvård och hjälp i hemmet blir vanligare utgifter...... Det är här åldern spelar roll. Många kvinnor lever längre än män och riskerar därför oftare att bli kvar ensamma i ett hushåll som tidigare bars av två....." Källa: artikeln.

Kvinnor har lägre penision än vad män har. Såhär står det om om orsakerna till detta i artikeln:

"Skillnaden beror inte på ett enda beslut vid pensioneringen. Den byggs upp under ett helt arbetsliv. Lägre lön, deltidsarbete, längre frånvaro från arbetsmarknaden och ansvar för obetalt omsorgsarbete påverkar pensionen långt senare." Källa: artikeln.

Obetalt ansvarsarbete är vad kvinnor gör när de tar hand om sina och makens barn. Kvinnor jobbar även deltid, för att ge mer tid till familjen.

.....

Läs artikeln och sudda bort dina fördomar.
Citera
2026-05-26, 16:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Är det lika synd om män eller kvinnor som valt att leva ensamma hela livet?

Ja, för även för dessa dras ju tjänstepensionen in efter ett par år som pensionär. Det kan ge skillnad på några tusenlappar per månad. Men de kan ju söka något liknade bostadsbidrag iaf.
Citera
2026-05-26, 16:28
  #12
Medlem
Funderat på att en 10 år yngre man skulle kunna vara ett alternativ nu när jag själv är 40 och med tanke på att män generellt dör tidigare än kvinnor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in