2026-05-28, 09:47
  #1
Medlem
Pbird900s avatar
Jag undrar hur människor har råd att under en livstid få ihop pengar till ett hus, utan att bryta mot några regler?

Något jag tycker att bilägare, husägare osv ska tänka på är, vad kostar det där huset, bilen, diamantringen eller guldhalsbandet i mänskligt lidande under tiden du levt? Har det kostat människoliv? Koppla det till din ålder också, jag menar, har du puttrat runt med bilen och varit glad i nittio år? Samtidigt som det krigas lite varstans i världen? Det är snudd på äckligt. Men det är lite därför vi andra finns här för dig, så att du själv kan få vara lyckligast i hela världen, för det vill vi unna dig!

Det viktiga är att du mår bra och tar dina värdesaker för givet. Jag tycker alla gemensamt ska åka kommunalt nu när busskorten går ner i pris.

Om Scatman kunde göra det så kan du också!
__________________
Senast redigerad av Pbird900 2026-05-28 kl. 10:00.
Citera
2026-05-28, 10:12
  #2
Medlem
Riksreptilens avatar
Så länge inte en av de personliga reglerna är att det skall vara ett bra hus med högstatusläge i någon av Sveriges 10 största städer bör det ordna sig.


795 000 kr i Horn, södra Östergötland. https://www.boneo.se/bostad/id-3574020-villa-8400m2-horn-stangagatan-23

Lite mer tak att underhålla p g a 300 kvadrat men även mer tomt på samma ort. 4 500 000 kr
https://www.boneo.se/bostad/id-3631003-villa-8rum-horn-stangagatan-6
Citera
2026-05-28, 10:14
  #3
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pbird900
Jag undrar hur människor har råd att under en livstid få ihop pengar till ett hus, utan att bryta mot några regler?

Något jag tycker att bilägare, husägare osv ska tänka på är, vad kostar det där huset, bilen, diamantringen eller guldhalsbandet i mänskligt lidande under tiden du levt? Har det kostat människoliv? Koppla det till din ålder också, jag menar, har du puttrat runt med bilen och varit glad i nittio år? Samtidigt som det krigas lite varstans i världen? Det är snudd på äckligt. Men det är lite därför vi andra finns här för dig, så att du själv kan få vara lyckligast i hela världen, för det vill vi unna dig!

Det viktiga är att du mår bra och tar dina värdesaker för givet. Jag tycker alla gemensamt ska åka kommunalt nu när busskorten går ner i pris.

Om Scatman kunde göra det så kan du också!

Jag förstår inte frågan. Ingen har dött under bygget av något av husen jag ägt. Och det fetade, lokaltrafiken runt om i landet är redan oroliga för hur de ska klara tillströmningen av resenärer, hur skulle det då gå om ALLA plötsligt skulle fattighjona sig på nån jävla pandemispridande äckelbuss?
Citera
2026-05-28, 10:15
  #4
Medlem
Pbird900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Så länge inte en av de personliga reglerna är att det skall vara ett bra hus med högstatusläge i någon av Sveriges 10 största städer bör det ordna sig.


795 000 kr i Horn, södra Östergötland. https://www.boneo.se/bostad/id-3574020-villa-8400m2-horn-stangagatan-23

Lite mer tak att underhålla p g a 300 kvadrat men även mer tomt på samma ort. 4 500 000 kr
https://www.boneo.se/bostad/id-3631003-villa-8rum-horn-stangagatan-6

790.000 kr och samtidigt få ihop det där eländiga livspusslet? Måste nog finnas olika knep, sälja olagligheter och annat i skymundan och hoppas på att man inte blir tagen. Om man använder sig av andra eller tredje part som står i skuld till en själv, är det ju såklart bättre.
__________________
Senast redigerad av Pbird900 2026-05-28 kl. 10:30.
Citera
2026-05-28, 10:18
  #5
Medlem
Pbird900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag förstår inte frågan. Ingen har dött under bygget av något av husen jag ägt. Och det fetade, lokaltrafiken runt om i landet är redan oroliga för hur de ska klara tillströmningen av resenärer, hur skulle det då gå om ALLA plötsligt skulle fattighjona sig på nån jävla pandemispridande äckelbuss?

Tänk mer långsiktigt. De kanske inte dog på plats, men materialet måste komma till, någon kanske krockade med bilen, ambulans fick rycka ut osv. Finns oändligt många överraskningar att hålla reda på. Det här är sånt du måste tänka på innan du skaffar hus, långtidsplanering. Annars saknar du respekt för hela systemet.

Utgår från att alla tänker likadant.
__________________
Senast redigerad av Pbird900 2026-05-28 kl. 10:20.
Citera
2026-05-28, 10:19
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pbird900
Jag undrar hur människor har råd att under en livstid få ihop pengar till ett hus, utan att bryta mot några regler?

Något jag tycker att bilägare, husägare osv ska tänka på är, vad kostar det där huset, bilen, diamantringen eller guldhalsbandet i mänskligt lidande under tiden du levt? Har det kostat människoliv? Koppla det till din ålder också, jag menar, har du puttrat runt med bilen och varit glad i nittio år? Samtidigt som det krigas lite varstans i världen? Det är snudd på äckligt. Men det är lite därför vi andra finns här för dig, så att du själv kan få vara lyckligast i hela världen, för det vill vi unna dig!

Det viktiga är att du mår bra och tar dina värdesaker för givet. Jag tycker alla gemensamt ska åka kommunalt nu när busskorten går ner i pris.

Om Scatman kunde göra det så kan du också!

Lån kallas det. Folk är låne och löneslavar.
Citera
2026-05-28, 10:20
  #7
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Vad yrar du om? Vadå för regler och var kommer lidande och människoliv in i detta?

Sen tar det ingen livstid att skaffa hus eller få ihop pengar eller betala av på ett normalt lån...
Citera
2026-05-28, 10:20
  #8
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pbird900
Tänk mer långsiktigt. De kanske inte dog på plats, men materialet måste komma till, någon kanske krockade med bilen, ambulans fick rycka ut osv. Finns oändligt många överraskningar att hålla reda på. Det här är sånt du måste tänka på innan du skaffar hus. Utgår från att alla tänker likadant.

Sover du under bar himmel då eller? Gäller inte ditt tankesätt även för folk som hyr en lgh?
Citera
2026-05-28, 10:26
  #9
Medlem
Pbird900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Lån kallas det. Folk är låne och löneslavar.

Då kanske man inte ska printa upp oändligt med pengar och tro på den eviga tillväxten. Särskilt inte när fattiga blir fattigare och kanske dör av hunger eller depression över att inte riktigt kunna nå vad andra redan - till synes med enkelhet åtminstone - lyckats knipa åt för sig själva.

Vet ni, ibland undrar jag hur mycket man bör göra avkall på sitt egna liv för att stå till tjänst för andra på olika sätt.
Citera
2026-05-28, 10:26
  #10
Medlem
Pbird900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Sover du under bar himmel då eller? Gäller inte ditt tankesätt även för folk som hyr en lgh?

Det är det jag menar! Hyddor i Afrika kanske inte är så dumt ändå? Jag gör gärna fler avkall på mitt liv så att västvärlden kan få puttra runt i sina 1,4 miljarder bilar ingen frågat efter.
__________________
Senast redigerad av Pbird900 2026-05-28 kl. 10:29.
Citera
2026-05-28, 10:30
  #11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pbird900
Då kanske man inte ska printa upp oändligt med pengar och tro på den eviga tillväxten. Särskilt inte när fattiga blir fattigare och kanske dör av hunger eller depression över att inte riktigt kunna nå vad andra redan - till synes med enkelhet åtminstone - lyckats knipa åt för sig själva.

Vet ni, ibland undrar jag hur mycket man bör göra avkall på sitt egna liv för att stå till tjänst för andra på olika sätt.

Är du avundsjuk på folk som lever normala svenssonliv, eller vad är din poäng med allt detta? Det är inte svårt att skaffa sig ett hus, mitt första köpte jag som 25-årig bilmek i en kranskommun till Göteborg.
Citera
2026-05-28, 10:32
  #12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pbird900
Det är det jag menar! Hyddor i Afrika kanske inte är så dumt ändå? Jag gör gärna fler avkall på mitt liv så att västvärlden kan få puttra runt i sina 1,4 miljarder bilar ingen frågat efter.

Det är du som inte frågat efter dem, precis som jag inte frågar efter kollektivtrafik. Har inte åkt kollektivt sen skolåldern, och skulle aldrig göra det igen. Att andra vill utsätta sig för sådant självspäkande är inget jag har synpunkter på.
__________________
Senast redigerad av 2560p 2026-05-28 kl. 10:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in