2026-05-28, 08:19
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I dagens samhälle behöver ju inte så många jobba. AI och automatisering tar över allt mer. Resten flyttas till låglöneländer.

Är det inte på tiden att staten inför medborgarlön så kan vi alla bara sitta och chilla hela dagarna?
Är ju inte många som utför något produktivt ändå på sina låtsasjobb.
Mår människan bra av att göra ingenting tror du?
Citera
2026-05-28, 08:21
Medlem
MystEquals avatar
100% jobbar för att leva, jag gör mitt yttersta för att jobba så lite som möjligt. Håller mig omtyckt på jobbet genom att göra det jag ska och vara trevlig. Men jobbar inte en minut mer än vad som krävs och vägrar stressa för jobbets skull.

Jag är där för att de betalar mig och är fullkomligt ointresserad av allt annat än lönen. Det blir ju lite teater ibland för att bli uppskattad, vilket nu när jag tänker på det är att anstränga sig, fan också...
Citera
2026-05-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Har bara mig själv att försörja och lite utgifter så jag sa upp mig. Akassa till att börja med, sen glida så länge det går.

Gjorde kalkylen att jag inte ville jobba fram till runt 65 och hellre gör det jag vill på dagarna. Har inga problem med att bli parasit, har gott och väl chippat in i systemet. Nu är det dags för uttag.

Dagarna är räknade och jag tar hellre det chill än sliter för en låg lön. Dom som säger att dom inte vet vad dom skulle göra utan jobb saknar fantasi i min mening. Är man så hjärntvättad att man inte kan fylla sin tid på jorden utan arbete är det sorgligt.
Jag är inne på samma linje, 54 idag, har börjat dra ner, väljer att jobba ett år, blir berättigad a-kassa drar ut på den så länge det går jobba igen, tar a-kassa igen, kommer fortsätta tills jag går i pension.

Vi vet via Tesla strejk att fackförbundern har miljader i deras kassor, samt folket som strejkar uppmanas att fortsätta trots att man är snart på 3året, dvs man har ingen oro för strejkande inte jobbar.

Använder tiden till träning och intressen o ska bygga mitt sista lilla hus med a-kassan o genom det bo billigt, man har ingen fastighetsskatt 15 första åren. har insett att fler o fler börjat tackla av.
Citera
2026-05-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag är inne på samma linje, 54 idag, har börjat dra ner, väljer att jobba ett år, blir berättigad a-kassa drar ut på den så länge det går jobba igen, tar a-kassa igen, kommer fortsätta tills jag går i pension.

Vi vet via Tesla strejk att fackförbundern har miljader i deras kassor, samt folket som strejkar uppmanas att fortsätta trots att man är snart på 3året, dvs man har ingen oro för strejkande inte jobbar.

Använder tiden till träning och intressen o ska bygga mitt sista lilla hus med a-kassan o genom det bo billigt, man har ingen fastighetsskatt 15 första åren. har insett att fler o fler börjat tackla av.
Att vissa företag går bra är inte detsamma som att du ska ha medborgarlön. Företagen kan inte gå bra utan någon som arbetar där.
Citera
2026-05-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att vissa företag går bra är inte detsamma som att du ska ha medborgarlön. Företagen kan inte gå bra utan någon som arbetar där.
Nu gör jag det enkelt just för jag är enskild företagare, använder sjukpenning och a-kassa till max, iår har jag varit sjuk 3 av 5 månader, passa på o träna dubbla pass om dagen, fick lite problem med hälsan, ledde till lite övervikt, har använt tiden till träna på heltid, dvs två pass om dagen, har gått ner 10kg sedan mitten av mars, dvs 1 kg per vecka o känner formen kommer tillbaka, kroppen har muskelminne när man tränat förut.

Har förut använt a-kassan o byggt 1 och ett halvt hus, tänkte använda a-kassan o bygga mitt sista ett litet sådan så man bor billigt, 85kvm gärna med ett 40kvm attefalls hus o hyra ut som gör jag bor förhoppningsvis helt gratis.

Men vi är många som har bidragit till systemet under många år, man ska även passa på o kunna vara ledig medans man ännu är frisk, ser att en granne o en jag kände lite grann gick bort i förtid, han jag kände tränade o levde bra dog förra året 56år, grannen jobba fram till pension dog kort efter.

Genom detta kommer alltså valet, använd systemet till max fram till pension, jag jobba som tjänsteman ett tag, man fick flextid, jobba hemifrån osv. men man har ingen skyldighet o jobba igen denna flextid, man kan däremt göra ett ryck o jobba bort det som samlas på hög, dvs man har inga egentliga prestations krav, det är just genom detta jobb jag insåg att jag går tillbaka till egen o använder systemet likt man gör som statligt anställd, pengarna kommer från samma statliga skattekista.
Citera
2026-05-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede

14 000 kr är inte mycket, vad har du kvar efter hyra och räkningar?
Drygt 6 000 kr kvar. El/värme/ fria tv-kanaler 25 st./fritt internet ingår i hyran. Hyra 8 000 kr.
Var tionde vecka betalar jag 1 600 kr för eurojackpot (4 rader x 10 veckor). Budavgift 600 kr.
Jag har vant mig så jag klarar mig ganska bra. Många har det sämre.
Citera
2026-05-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nu gör jag det enkelt just för jag är enskild företagare, använder sjukpenning och a-kassa till max, iår har jag varit sjuk 3 av 5 månader, passa på o träna dubbla pass om dagen, fick lite problem med hälsan, ledde till lite övervikt, har använt tiden till träna på heltid, dvs två pass om dagen, har gått ner 10kg sedan mitten av mars, dvs 1 kg per vecka o känner formen kommer tillbaka, kroppen har muskelminne när man tränat förut.

Har förut använt a-kassan o byggt 1 och ett halvt hus, tänkte använda a-kassan o bygga mitt sista ett litet sådan så man bor billigt, 85kvm gärna med ett 40kvm attefalls hus o hyra ut som gör jag bor förhoppningsvis helt gratis.

Men vi är många som har bidragit till systemet under många år, man ska även passa på o kunna vara ledig medans man ännu är frisk, ser att en granne o en jag kände lite grann gick bort i förtid, han jag kände tränade o levde bra dog förra året 56år, grannen jobba fram till pension dog kort efter.

Genom detta kommer alltså valet, använd systemet till max fram till pension, jag jobba som tjänsteman ett tag, man fick flextid, jobba hemifrån osv. men man har ingen skyldighet o jobba igen denna flextid, man kan däremt göra ett ryck o jobba bort det som samlas på hög, dvs man har inga egentliga prestations krav, det är just genom detta jobb jag insåg att jag går tillbaka till egen o använder systemet likt man gör som statligt anställd, pengarna kommer från samma statliga skattekista.
Du verkar ju verkligen bidra genom att använda dig av a-kassa och sjukpenning och samtidigt bygga ditt hus.

Jag känner att jag kan klara mig betydligt bättre utan sådana som du. Du liksom behövs inte, du ger ingen nytta.
Citera
2026-05-28, 09:09
Medlem
Människor har alltid jobbat för att leva.
Leva för att jobba är samma sak.

Vi har alltid behövt varandra och vi har inte heller kunnat välja våra medmänniskor i det sammanhang vi levt i.

I tidernas begynnelse har vi själva fått jaga, fiska, plocka och odla vår egen brödföda. Vi har behövt bygga våra egna hus och få ihop våra egna kläder. Inte alltid kul, men nödvändigt.

Det är inte naturligt att livet ska vara roligt jämt, men man blir glad när man lyckas med något. Då kommer belöningen.

Man sår det man skördar. Tror till och med det står i bibeln.

Det är mänsklighetens natur och djurens.
Om du inte jobbar, fixar mat och kläder så dör du - snabbare än du skulle gjort annars.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-05-28 kl. 09:12.
Citera
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Förr jobbade jag för att leva, nu har jag jobbat och sett till att jag har det ganska bra ekonomiskt och kan idag jobba på relativt låg fart utan stress och leva komfortabelt. Precis så jag vill ha de.

Medborgarlön tror jag minskar utvecklingen i vårat land och risken att latheten tar över och viljan att utveckla försvinner. En åsikt helt utan faktagrund och mest en känsla.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
På vilket sätt gör inte Wallenberg någonting? Han är storägare i exempelvis Saab, som producerar försvarsmateriel och bygger Gripen. Är det att inte göra någonting i din trånga värld?

Kungen är lite speciell. Men ändå gör han något.

Tycker du att det är jobbigt att kapital producerar saker, som Gripen? Du förstår inte riktigt hur det fungerar med marknaden, eller?

Jag trodde det var ingenjörer och arbetare som producerade Gripen, men du menar att det är Wallenberg som står och skruvar på fabriksgolvet, eller sitter vid ritbordet?
Citera
2026-05-28, 09:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Mår människan bra av att göra ingenting tror du?

Nej, men kanske mår fler bra av att göra som de vill?
Citera
2026-05-28, 09:13
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, men kanske mår fler bra av att göra som de vill?
Du menar göra vad du vill när du vill? Samhället vi lever i är inte byggt så.

Borde väl gå att flytta ut till skogen och bygga något där. Där tror jag du kommer vara ifred från samhället.

Så enkelt, eller hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in