2026-05-28, 05:22
Medlem
Vad var det som gjorde Jacobs potatismos så fantastiskt? Mycket smör sa han själv, men mer?

Alla minns väl för övrigt Jan Stenbäcks mos, det sägs att det var en del av hans död. Potatis, massor smör, massor grädde och mängder med rysk kaviar.
Citera
2026-05-28, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att veta saker som frågorna de ställde har absolut med matlagning att göra.

Jag gillade quizen, men hade hellre sett den som en separat del, en tävling utanför tävlingen med deltagare från årets program och tidigare, och kända kockar.

Så du menar att man är en sämre kock för att man inte vet vem som vann Sveriges mästerkock 2007 och 2008?
Hugo är väl 18 år?
Han var alltså inte ens född 2007!
Varför ska han kunna vem som vann då?
Citera
2026-05-28, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Så du menar att man är en sämre kock för att man inte vet vem som vann Sveriges mästerkock 2007 och 2008?
Hugo är väl 18 år?
Näe, det menar jag inte. Vissa frågor handlade ju inte om mat eller matlagning.

Den frågan hade nog dock de flesta kunnat lista sig ut svaret till.

Citat:
De flesta har koll på saker som hänt även innan de föddes, som typ andra världskriget. Det är ju inte så att historien börjar när du föds.

Men jag håller med om att det var en dum fråga, tror den mest var där för att de skulle vara lite roliga.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-28 kl. 06:14.
Citera
2026-05-28, 06:49
Medlem
Citat:
Näe, det menar jag inte. Vissa frågor handlade ju inte om mat eller matlagning.

Den frågan hade nog dock de flesta kunnat lista sig ut svaret till.

De flesta har koll på saker som hänt även innan de föddes, som typ andra världskriget. Det är ju inte så att historien börjar när du föds.

Men jag håller med om att det var en dum fråga, tror den mest var där för att de skulle vara lite roliga.

Jag som inte följer Sveriges mästerkock slaviskt, jag har bara sett 3 senaste säsongerna hade absolut inte en aning vem som vann vare sig 2007 eller 2008!
Självklart ska man kunna lite historia även långt före man föddes.
Men Sveriges mästerkock tillhör definitvt inte allmänbildning!
Citera
2026-05-28, 06:52
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Jag som inte följer Sveriges mästerkock slaviskt, jag har bara sett 3 senaste säsongerna hade absolut inte en aning vem som vann vare sig 2007 eller 2008!
Självklart ska man kunna lite historia även långt före man föddes.
Men Sveriges mästerkock tillhör definitvt inte allmänbildning!

Väldigt roligt att du tror att frågorna handlade om vem som vann Sveriges Mästerkock och att både Tom Sjöstedt och Tommy Myllymäki är gamla deltagare. Gen Z?
Citera
2026-05-28, 06:52
Medlem
Citat:
Vad var det som gjorde Jacobs potatismos så fantastiskt? Mycket smör sa han själv, men mer?

Alla minns väl för övrigt Jan Stenbäcks mos, det sägs att det var en del av hans död. Potatis, massor smör, massor grädde och mängder med rysk kaviar.

Bara skitsnack han kunde serverat en klick med bajs så hade Tom utropat ”Ohhhhh vilken bajs perfekt sälta och perfekt karaktär på moset mmmmmm”

Är väl ganska uppenbart vid det här laget att Jacob fått fördelar andra inte fått.

Bara kolla på han äckliga hånflin hela tiden grabben vet/har vetat hela tiden att final platsen är hans

Kommer bli antingen Matilda vs Jacob/Hugo eller grabbarna mot varandra i finalen
Citera
2026-05-28, 06:55
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Och såg du inte hur Tommy slickade sig om munnen när han var framme vid Bea när hon skulle laga Wallenbergare?

Ja, det var minst sagt hett där också. Tommy ser konstant kåt ut. Någon av damerna vinner.
Citera
2026-05-28, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Väldigt roligt att du tror att frågorna handlade om vem som vann Sveriges Mästerkock och att både Tom Sjöstedt och Tommy Myllymäki är gamla deltagare. Gen Z?

Det var nån kocktävling iaf.
Spelar ingen roll, det är fortfarande inget som tillhör allmänbildningen!
Gen Z?
Det där med Gen X, Z Eller va de nu heter har jag ingen aning om och bryr mig inte heller!
Jag är född i mitten av 60-talet, du vet säkert vilken gen jag tillhör och jag kan knappt bärga mig innan du klargör det.
Citera
2026-05-28, 07:21
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Det var nån kocktävling iaf.
Spelar ingen roll, det är fortfarande inget som tillhör allmänbildningen!
Gen Z?
Det där med Gen X, Z Eller va de nu heter har jag ingen aning om och bryr mig inte heller!
Jag är född i mitten av 60-talet, du vet säkert vilken gen jag tillhör och jag kan knappt bärga mig innan du klargör det.

Vi säger så
Citera
2026-05-28, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
Bara skitsnack han kunde serverat en klick med bajs så hade Tom utropat ”Ohhhhh vilken bajs perfekt sälta och perfekt karaktär på moset mmmmmm”

Är väl ganska uppenbart vid det här laget att Jacob fått fördelar andra inte fått.

Bara kolla på han äckliga hånflin hela tiden grabben vet/har vetat hela tiden att final platsen är hans

Kommer bli antingen Matilda vs Jacob/Hugo eller grabbarna mot varandra i finalen
jag sätter en slant på bea och jacob i final.
Citera
2026-05-28, 08:23
Medlem
Kanske ointressant ståndpunkt men vad trist när varannat yttrande består av svordomar! Deltagarna (och i viss mån även juryn) svär ju som borstbindare och jag har aldrig tidigare hört folk prata så illa i tv. Det är ju: fan, fucking, fuck, jävla, jävligt, helvete etc i 95 % av dialogen. Fråntar upplevelsen av att titta, tycker jag.

Sen instämmer jag med vad andra har påpekat ang att fokus ofta ligger på saker utanför själva matlagningen, något som också sänker helhetsintrycket en del.

Annars kul säsong med i mitt tycke roliga och varierande tävlingsmoment, små överraskningar och oväntade vändningar. Det är kul med alla personporträtt som levandegör deltagarna. Gråtandet stör mig inte nämnvärt även om det kan vara lite väl långa utläggningar ibland.

Och ja, Tommy är helt sinnessjukt tänd på Matilda, vilket är ok men kanske inte borde få så där överdrivet mycket fokus som nu.

Ofattbart att Jacob endast är 18 år och redan så långt gången i sin matlagning – så pass att han t.o.m. har svängrum att experimentera sig fram emellanåt.
Citera
2026-05-28, 09:07
Medlem
Tydligen jobbade Jacob som kock på Solby Gård sedan långt innan programmet spelades in. Därav brännmärkerna på hans armar. Kollar man på Solby Gårds mat så är det exakt samma som Jacob lagar i programmet också. Verkar inte helt fair
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in