Citat:
Ursprungligen postat av
Stunkyn
Alltså eftersom att barnen verkar varit tillräckligt bekväma att rappa om att gasa judar osv framför personal och att personal verkar hjälpt till att skrivit ut bild på en av GMs mamma (och eve snackat om eller varit text om att dom borde utvisas) inför roasten gör stämningen ganska obvious. Att konstant driva om någons ursprung eller att någon ska bli utvisad baserat på dens etnicitet är ju rasism, eller vad menar du? ”Svennefitta” är knappast jämförbart enligt mig då det verkat handlat om mer än skällsord här och där. Dessutom kan jag knappast tänka mig att svennefitta ens används eller tas som skällsord på Lundsberg. Inte för att jag tror att gärningmännen direkt varit några änglar själva, men det ena utesluter inte det andra. Det är ju skolans agerande som är mest konstigt, rasism eller ej, skrattretande att de verkar ha 1 personal närvarande (?) på 50 elever efter skoldagar om skolan så gärna vill undvika kränkande beteende
Jag är helt övertygad om att de är vidriga saker som sagts åt höger och vänster på det här hemmet. Vad gäller roasten och det som sas om judar m m så klart fruktansvärt men om man sätter det i kontexten att det är 15-åringar som blir trackade/misshandlade som tarmar och nu ska ge igen verbalt - är det renodlad rasism eller barn utan konsekventtänk i en utsatt situation? Plus kulturen som von Platens son är den som pratar mest om under rättegången där man vill göra något som alla mins och det snackas om i framtiden. Känns som 9

rna tänkte på exakt samma sätt d v s att de skulle skriva in sig själv i historien.
Sen kan det vara så att min uppfattning efter att ha sett alla tre avsnitt färgas av SVTs grepp och vad som tas upp i dokumentären. Rasismen som sonen har utsatts för enligt föräldrarna ska förklara varför händelsen han döms för sker men son han då är helt oskyldig till. Alla vittnesmål om hur sonen varit mobbad och utsatt för rasism, som inte kommer från familjen von Platen, är från de andra tilltalade i ljudupptagning från rättegången. Att de vill framställa det så är ju inte konstigt, SVT borde ha skaffat fler vittnesmål om det. Det hade ju pågått i flera år och det hade också varit väldigt intressant att höra om von Platens dotters upplevelse - varför frågade man inte Gunilla om det?
Ansvaret för haveriet ligger hos SVT, det kunde säkert ha blivit en intressant dokumentär om de fimpade von Platens. De kunde ha jämfört kulturen med bland killarna med den hos jämnåriga i orten och hur grupptryck och tillhörighet påverkar. Upplever att det är samma sak bara att det utspelar sig i olika miljöer. Nu blev det 21% det och 79 % GvP vars stora problem verkar vara att det är orättvist att just hennes son blev dömd för ett brott, då ska alla andra bakåt i tiden också dömas. Fastän sonen är oskyldig.