2026-05-27, 21:51
Medlem
Nån i tråden skrev bor i lärksatan m bästa skolan i närheten! Stämmer ! Varför Lundsberg ?! för man redan provat den bästa skolan Carlssons skola !
Hur var det där !
Synlig familj
Citera
2026-05-27, 21:53
Medlem
Eckiumbums avatar
De måste på något sätt vara säkra att ingenting fälls i granskningsnämnden innan de går ut med en så uppenbart vinklad produktion. Antar att svt sett till att inga besvärliga negativa personer hamnat på dessa poster.

Dokumentärens budskap blir ganska mörkt, en tingrättsdom kan viftas bort om man hittar några gamla videos med helt andra ungdomar som gör lite vidriga saker. Förövare förvandlas till offer. Men bara då om mamma har rätt kontakter i tv-huset.
Citera
2026-05-27, 22:03
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholms-snubbe
Du är en snobbunge som internaliserat kulturen. Allt dedär om att vara den som inte höll god min tillhör inte ”det lilla Stockholm”. Det tillhör din sjukt smala och snobbiga del av samhället. Resten klarar sig, de hade aldrig chans att bli VD på något stort bolag ändå.
Jag är medveten om problemen men såna här elitistiska och inavlade miljöer. Det var inte mitt val att gå där.

Men vill också att debatten ska vara baserad på verkliga fakta, inte sensationalism eller jante-sosseri.

Fakta:
1. Själva utbildningen på de här skolorna är på svensk toppnivå.

Vårt land behöver människor med bra utbildning.

ALLA svenska skolor borde hålla samma standard som internatskolorna och Stockholms nya och gamla elitskolor.

Till stor del består framgången på internatskolorna av disciplin och respekt för lärare.

På elevhem är det lite si och så med läxläsningen och motivationen - som varierar rejält. Men - man kommer långt med bara respekt och disicplin i klassrummet! Lärare förtjänar respekt!

2. Den stora majoriteten av f.d. elever på såna här skolor är nöjda eller neutrala beträffande sin skolgång.

I mitt fall fanns inget bättre alternativ pga utlandssvensk strulig familjesituation - inte ett överflöd av pengar. Jag är inte VD.

Det har sina baksidor att spendera tonåren på en institution. "Internatstörd" är uttrycket som används och det innefattar en del karaktärsdrag som är bra och andra som inte är optimala.
Senast redigerad av gullfia 2026-05-27 kl. 22:37.
Citera
2026-05-27, 22:09
Medlem
Baserat på ditt uttryckssätt verkar inte ämnet svenska vara i "toppnivå" på dessa skolor iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jsg är medveten om problemen men såna här elitistiska och inavlade miljöer. Det var inte mitt val att gå där.

Men vill också att debatten ska vara baserad på verkliga fakta, inte sensationalism eller jante-sosseri.

Fakta:

ALLA svenska skolor borde hålla samma standard som internatskolorna och Stockholms nya och gamla elitskolor.

Till stor del består framgången på internatskolorna av disciplin och respekt för lärare.

På elevhem är det lite si och så med läxläsningen och motivationen - som varierar rejält. Men - man kommer långt med bara respekt och disicplin i klassrummet! Lärare förtjänar respekt!

2. Den stora majoriteten av f.d. elever på såna här skolor är nöjda eller neutrala beträffande sin skolgång.

I mitt fall fanns inget bättre alternativ pga utlandssvensk strulig familjesituation - inte ett överflöd av pengar. Jag är inte VD.

Det har sina baksidor att spendera tonåren på en institution. "Internatstörd" är uttrycket som används och det innefattar en del karaktärsdrag som är bra och andra som inte är optimala.
Citera
2026-05-27, 22:10
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Allt sedan kamrat Janne Giljotin hetsade i sin pekoralroman "0ndskan" har vänstern haft som mål att få samtliga internatskolor stängda i Sverige. Inte för några gruppfostrade telningars väl utan av ideologiska skäl.

Det skulle vara en käftsmäll på uppkomlingspäron i övre medel och i den lilla högsta målkassen.

Rödaktionen för Dock'ment innifån har gjort en propagandarulle som får oss minnas slemprinten "Der Stürmer" av tyskt sent 30-tal.
Peka ut Den Onde, skuldbelägg, demonisera och hetsa, hetsa, hetsa. Dreva, dreva, dreva.

Svenska folket som fostrats under (s) att blint tro på JÄM LIK HET utan eftertanke förfäras, röstar rött och kräver internatens stängning.

Målet uppnås när De Röda får makten.
Citera
2026-05-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jsg är medveten om problemen men såna här elitistiska och inavlade miljöer. Det var inte mitt val att gå där.

Fakta:

Upplevde du någon rasism eller liknande som utlandsfödd?

Du kanske klarade dig för att du kommer från en vit bakgrund
Citera
2026-05-27, 22:12
Medlem
Vid 6:55 in i 3dje avsnittet;

”När sommarlovet 2025 kommer slutar sonen på skolan, hans föräldrar berättar då om denna dokumentären och han är ok med att de medverkar”

Jaha.
Citera
2026-05-27, 22:16
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmen24
Nån i tråden skrev bor i lärksatan m bästa skolan i närheten! Stämmer ! Varför Lundsberg ?! för man redan provat den bästa skolan Carlssons skola !
Hur var det där !
Synlig familj
Ja det var jag som sa det. Vet inte om barnet gick i högstadiet eller gymnasiet, men familjen bor bokstavligen granne med Viktor Rydbergsgymnasiet Jarlaplan, och Norra Real. Promenadavstånd till både Carlssons, Enskilda, Östra m.fl !

Tydligen var barnet dyslexiskt, men det finns faktiskt hjälp för det i Stockholm, trot eller ej!!!

Ungen hade förmodligen förläst sig på Harry Potter, eller ville bort från föräldrarna för att de var jobbiga (den mamman!!! ) Eller så ville föräldrarna in i det sociala livet kring Lundsberg.

Hela grejen stinker. Ger man sig in i leken får man leken tåla! Ingen sa att en internatskola är en RÄTTVIS miljö. Han gjorde en dum grej och åkte dit. Då åker man ut! (relegering). Det finns andra skolor. Lägg ned, Gunilla!
Senast redigerad av gullfia 2026-05-27 kl. 22:38.
Citera
2026-05-27, 22:24
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abi
Ursäkta men jag har lite svårt att känna minsta engagemang med att de har problem i rikemansklubbarna. Den stora majoriteten i Sverige couldn't care less. Vari ligger nyhetsvärdet för den stora massan? De flesta av oss är inte i närheten av dessa skolor. Stackars rika barn.
Vi kan ju avsluta den här tråden med att pengar är inte allt.
Problemet är ju att Svt och Johannes Hallbom om och om igen låter von Platens, helt oemotsagda, få säga att deras son är offret. Sinnessjukt.
Citera
2026-05-27, 22:28
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappvandaren
Upplevde du någon rasism eller liknande som utlandsfödd?

Du kanske klarade dig för att du kommer från en vit bakgrund
Jag är etniskt svensk, så nej. Mina föräldrar bodde utomlands, låg i bitter skilsmässa och min mamma var sjuk. Vi var ej elit på något sätt.

Det var faktiskt en bra skolgång, i 6 år. Jag har ett mindre handikapp men blev inte retad för det. Visst snobberi fanns, men jag har sett värre på andra håll.

Jag gick på den andra internatskolan, men vi mötte Lundsbergare regelbundet.

De har bra sammanhållning, bra uppfostrade och disciplin. Det kommer man långt på. Lite klanmentalitet dock. Skolan jag gick på ligger närmre Stockholm, i ett större samhälle, inte mitt i skogen, som Lundsberg.

Långt ifrån alla som går där är rika. Över medel, ja, men att kalla alla där för elit, är missvisande.

En del föräldrar tror på den typen av utbildning och tar lån osv för att bekosta det.
Ofta betalar förälders arbetsgivare, farföräldrar eller nån tredjepart.
Citera
2026-05-27, 22:32
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Allt sedan kamrat Janne Giljotin hetsade i sin pekoralroman "0ndskan" har vänstern haft som mål att få samtliga internatskolor stängda i Sverige. Inte för några gruppfostrade telningars väl utan av ideologiska skäl.

Det skulle vara en käftsmäll på uppkomlingspäron i övre medel och i den lilla högsta målkassen.

Rödaktionen för Dock'ment innifån har gjort en propagandarulle som får oss minnas slemprinten "Der Stürmer" av tyskt sent 30-tal.
Peka ut Den Onde, skuldbelägg, demonisera och hetsa, hetsa, hetsa. Dreva, dreva, dreva.

Svenska folket som fostrats under (s) att blint tro på JÄM LIK HET utan eftertanke förfäras, röstar rött och kräver internatens stängning.

Målet uppnås när De Röda får makten.

Sigtuna har stängt högstadiet pga sånt här, så han har lyckats.

De orkar väl inte med att ha stort mediadrev vart tredje år, för att ett barn gjorde något det inte borde ha gjort...
Citera
2026-05-27, 22:33
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limplimp
Baserat på ditt uttryckssätt verkar inte ämnet svenska vara i "toppnivå" på dessa skolor iaf.
Jaså är det så illa? Erkänner att jag bott utomlands för länge och skriver på mobilen. Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in