2026-05-27, 06:40
Medlem
Mailmanss avatar
Klart du får duscha när du vill, men kanske ska försöka undvika det så gott det går
Citera
2026-05-27, 06:48
Medlem
Det är svårt för oss här att svara på om det är okej att duscha eller inte.
De lagar o regler som finns säger att du inte får störa dina grannar.
Är huset lyhört och du har griniga grannar så nej, då får du inte duscha regelbundet nattetid.
Att duscha en enstaka gång för att man spytt ner sig är något helt annat.

Är huset inte lyhört och/eller du har grannar som inte bryr sig så mycket så ja, då kan du duscha.

Är det någon som klagar o ringer en störningsjour o de konstaterar en störning så kostar det pengar och du kan i slutändan bli av med din hyresrätt.
Citera
2026-05-27, 08:32
Medlem
67arigGubbes avatar
Duschs på du. Men bli inte förvånad om du nu bor i ett lyhört hus att grannen din kommer o kör upp duschslangen i stjärthålet på dig tillslut.
Citera
2026-05-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Bor i lägenhet och känner just nu att det vore skönt med en dusch. Kommer inte att duscha nu för att inte störa grannarna men undrar om det ens är tillåtet att duscha mitt i natten? Tänk om man blir magsjuk och behöver duscha?

Eller om man jobbar skift och är snuskig när man kommer hem från jobbet?

Det är tillåtet att göra mer eller mindre vad du vill sålänge du inte stör dina grannar. Om det stör beror ju rätt mycket på hur lyhört det är där du bor.

Värt att tänka på är att ljudet från duschning kan komma från anorstädes än från din lägenhet - till skillad från många andra aktiviteter i lägenheten.

Sen är det som sagt måhända så att man kanske inte vaknar pga att någon duschar, men samtidigt kan det vara störigt ifall någon duschar och man försöker somna. Hur länge du duschar kan ju också ha betydelse.

Sen är ju en bra fråga vems ansvar det är om det är lyhört egentligen. Någonstans måste man ju få leva i sin lägenhet.
Citera
2026-05-27, 09:12
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är svårt för oss här att svara på om det är okej att duscha eller inte.
De lagar o regler som finns säger att du inte får störa dina grannar.
Är huset lyhört och du har griniga grannar så nej, då får du inte duscha regelbundet nattetid.
Att duscha en enstaka gång för att man spytt ner sig är något helt annat.

Är huset inte lyhört och/eller du har grannar som inte bryr sig så mycket så ja, då kan du duscha.

Är det någon som klagar o ringer en störningsjour o de konstaterar en störning så kostar det pengar och du kan i slutändan bli av med din hyresrätt.

Är väl ändå rätt långsökt att personen fortfarande duschar när Störningsjouren är framme, om de ens åker ut på en sådan sak.
Citera
2026-05-27, 09:22
Medlem
TjackOhejs avatar
Det är asgött att ta sig en nattadusch då och då!
Citera
2026-05-27, 09:32
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Bor i lägenhet och känner just nu att det vore skönt med en dusch. Kommer inte att duscha nu för att inte störa grannarna men undrar om det ens är tillåtet att duscha mitt i natten? Tänk om man blir magsjuk och behöver duscha?

Fast det är väl OK? Beror på hur lyhört det är? Om jag jobbat sent och kommer hem på natten så måste jag ju duscha och jag bor lägenhet
Citera
2026-05-27, 10:02
Medlem
ansluts avatar
Citat:

Då använder du inte toan heller på natten, även om du behöver pissa? Tror en spolning låter mer än duschen.
Citera
2026-05-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Då använder du inte toan heller på natten, även om du behöver pissa? Tror en spolning låter mer än duschen.
Det är som sagts innan olika hur lyhört det är och hur fräscha rören är. Jag hör inga toalettspolningar men när badkaret fylls ovanpå min lägenhet är det som om en tsunami kommer i mitt sovrum . Detta sker , efter påpekan, numera sällan efter 23.00.
Citera
2026-05-27, 10:40
Medlem
Öh.. Vågar du inte duscha mitt i natten?

Hur gör du när du har knullat och är helt geggig och svettig? Sover du kvar i kroppsvätskorna?

Klart du kan ta en snabbdusch kompis. Du är väl ingen gris och har rätt att leva ett normalt liv.

Tänk på alla som jobbar natt. Poliser, strippor, brandmän och vårdpersonal t.ex. De måste duscha på natten.
Citera
2026-05-27, 11:08
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Fattar inte hur folk kan störa sig på att grannar duschar. Det är ju mest bara ljud av vatten som hörs. Så länge den som duschar inte drar på fullt ös med strålen i ett badkar (låter mer) och inte tappar flaskor i golvet och inte sjunger i duschen är det väl ok. Är man skitig/svettig måste man ju få duscha. Likaså gäller ju annat "snusk" oavsett tid på dygnet man måste få duscha av. Exempelvis som någon i tråden nämnde om man är magsjuk. Eller bebis som spytt eller bajsat ner sig totalt. Eller någon som läckt urin eller mens. Finns många anledningar till att folk måste duscha mitt i natten och inte kan vänta med duschen. Det är bara att duscha på och göra det så tyst det går.
Citera
2026-05-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Öh.. Vågar du inte duscha mitt i natten?

Hur gör du när du har knullat och är helt geggig och svettig? Sover du kvar i kroppsvätskorna?

Klart du kan ta en snabbdusch kompis. Du är väl ingen gris och har rätt att leva ett normalt liv.

Tänk på alla som jobbar natt. Poliser, strippor, brandmän och vårdpersonal t.ex. De måste duscha på natten.

de som jobbar natt brukar sluta ca 07.00 så nog inget problem förutom för krog personalen kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in