2026-05-27, 17:49
  #133
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Säkerligen fanns billigare alternativ, vad nu det har med saken att göra. Väldigt konstigt inställning.
Och nu är ju galaxen folkets hus, och det finns enkla föreningslokaler att boka dör, men de behöver ju hundratals platser och scen.
Jag antar att planen är att biljettintäkterna ska täcka omkostnaderna?
Citera
2026-05-27, 18:01
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Anledningen är värdegrund:




Arrangören säger att det kom som en chock:



https://www.100.se/artiklar/media-kultur/folkets-hus-stoppar-henrik-joensson-aron-flam-och-jan-emanuel

Det Fria Sverige la ut på Instagram att "lätthögern" nu får känna på hur nationalister har haft det i 50 år och hur viktigt det är att man har sina egna lokaler. Dags för lätthögern att börja köpa/bygga sina egna lokaler så att detta inte kan ske igen.

Tankar om allt detta?
Så brukar det fungera i vänsterkommuner
Citera
2026-05-27, 18:25
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
För det första: Folkets Hus. Vet du vad det är för något? Det är inte en allmän väg eller en parkbänk där vem som helst kan ställa sig och gapa. Folkets Hus byggdes upp av arbetarrörelsen. Det murades med tegelstenar som köptes för insamlade slantar av folk som slet på bruket tolv timmar om dygnet. Det gjordes för att organisationen skulle ha ett eget tak över huvudet, fritt från bruksägarnas och direktörernas kontroll. Tage Erlander visste exakt hur viktigt det var. Man äger sin egen lokal, för den som äger fastigheten bestämmer ordningsreglerna. Punkt.

Får Folkets Hus inga bidrag eller skattemedel?
Citera
2026-05-27, 19:04
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Visste inte att Flam står åtalad för brott?
(FB) Judiske aktivisten Aron Flam anmäld för nazipropaganda
- Han ville visa att Biografen Zita i Stockholm och hans aktion var ju inte att hetsa mot judar, utan att visa att biografen Zita med bidrag från kommunen stödde antisemitism. Blev anmäld av en annan.
Allt är var ett skämt eller missförstånd, ju.
Citera
2026-05-27, 20:43
  #137
Medlem
kyrkstockens avatar
Högerdebattören och youtubern Henrik Jönsson storsatsar på en ny kanal, rapporterar Expressen.

Kanalen heter ”100 procent” och ska bli en alternativ tv-kanal med opinionsbildning och underhållning ur ett högerperspektiv.

Fem investerare har gått in med ”många miljoner” i satsningen, uppger Henrik Jönsson.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-miljonsatsar-pa-ny-svensk-tv-kanal/

Vilka är finansiärerna?
Citera
2026-05-27, 21:02
  #138
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Jag antar att planen är att biljettintäkterna ska täcka omkostnaderna?
Högst sannolikt ja
Citera
2026-05-27, 21:17
  #139
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
För det första: Folkets Hus. Vet du vad det är för något? Det är inte en allmän väg eller en parkbänk där vem som helst kan ställa sig och gapa. Folkets Hus byggdes upp av arbetarrörelsen. Det murades med tegelstenar som köptes för insamlade slantar av folk som slet på bruket tolv timmar om dygnet. Det gjordes för att organisationen skulle ha ett eget tak över huvudet, fritt från bruksägarnas och direktörernas kontroll. Tage Erlander visste exakt hur viktigt det var. Man äger sin egen lokal, för den som äger fastigheten bestämmer ordningsreglerna. Punkt.
För de förvägrades ha sina möten i bruksägarnas lokaler. Tänk vad makt gör med människor, idag är det sossarna som är makten och förvägrar folk ha möten i deras lokaler.
Citera
2026-05-27, 21:17
  #140
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Får Folkets Hus inga bidrag eller skattemedel?
Det lär de ha, de är ju en del av sosseriet.
Citera
2026-05-27, 21:19
  #141
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Socialismens genomslag i historien har inte sällan även innehållit starka inslag av personkulter kring olika ledare. Ibland har dessa ledare varit revolutionärer som fallit under revolutionens första tid och då erhållit martyrstatus, ibland ledare som tillskrivits gudomliga egenskaper och ibland har de varit partiledare.

När partiledarkulten blivit starkare har inte sällan kritik av ledaren även blivit svår att uttrycka. Det är samma sektmekanismer som verkar oavsett om det är Julius Caesar, Napoleon, Stalin, Hitler, Castro eller Trump är ledaren. Du får inte kritisera, gränserna för detta är otydliga och konsekvenserna är stränga straff. Därför sker självcensur snarare än aktiv censur. Förföljelse är det snarare något som utmanare av makten som har fått utstå.

Så nej, socialism innebär inte per automatik att yttrandefriheten avskaffas. Det är personkulten kring ledaren som genom sitt högaktande av ledaren som hindrar kritik och om ledningsstrukturen är totalitär så är personkulten stark och allerstädes närvarande.

Snyggt försök, men du glömde nämna ett exempel där yttrandefriheten inte avskaffats.
Citera
2026-05-27, 21:19
  #142
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag tänker två saker:

- Märkligt att S vågar göra ett så flagrant övertramp mot demokratiska spelregler, det måste ha insett att detta blir ett slagträ i kommande debatter. Vad är de så rädda för?
- Märkligt att inte Jönsson & Co har bättre kontrakt, ett kontrakt som man inte direkt kan avbryta utan väldigt specifika skäl.

Men trevlig för de som bor i Borlänge; nu blev det istället en gratisdebatt på torget.

(min fetning) Att vänsterklägget (sossar, Timbro-liberaler, islamister m fl i ohelig allians) kan göra såhär bevisas ju av "frånvaron av ramaskri" i MSM, inte hört ett ljud om detta.

Extra roligt att "värdegrunds"-kortet dras...
Citera
2026-05-27, 21:30
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Är moderaterna vänster nu helt plötsligt?
Fyfan va full av skit du är S sitter också med och styr. De är störst av de två partierna dessutom. Som sagt vänsterkommun
Citera
2026-05-27, 22:31
  #144
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Snyggt försök, men du glömde nämna ett exempel där yttrandefriheten inte avskaffats.
Jag vet inte hur något som är medfött kan avskaffas. Det kan inskränkas och begränsas med censur och straffas under lagar, men det kan inte vara avskaffat såvida vi inte tilldelas förmågan och förutsättningarna för att yttra oss av staten.

Friheter är såna där naturliga rättigheter. Sånt där vi har utan att vi fått det av någon som en gåva eller garanti. Om överheten vill att vi ska låta bli att yttra oss så är det självcensur som denna får förlita sig på genom att tydliggöra vilka konsekvenser som finns vid yttranden som inte tolereras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in