2026-05-27, 23:18
  #145
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fehu
Från Folkets Hus Borlänge egen historiebeskrivning:
"I Borlänge var den så kallade Föreningslokalen stängd för arbetarrörelsen, liksom bönhusen och nykterhetslokalerna. När Borlänges första Folkets hus, idag Maximteatern, invigdes 1905 – föreningen bildades 1901 – bestämde man att huset skulle vara öppet för alla.

– Men är det verkligen nödvändigt att släppa in Frälsningsarmén?, undrade en syndikalist, som snabbt fick sig en åthutning, och sedan var det ingenting mer med den saken.

Folkets hus stod alltså inte bara öppet för “rörelsen”, utan också för resande teater-sällskap och artister av alla de slag. Folkets hus kom att fungera som en neutral arena för olika arrangörer som behövde tak över huvudet för föredrag, möten, debatter och uppträdanden av skriftande karaktär."


Sveriges socialister framstår allt mer som kulturideologer.

https://www.folketshusborlange.se/historia/

Intressant. Öppet hus är tydligen inget Pia-Lena Andersson och hennes anhängare tror på, utan det är strikt åsiktskontroll som gäller. Bästa sättet att hedra historien är att själv agera som åsiktsdiktator. Hade Pia-Lena varit med 1905 hade ingen Frälsningsarmé varit välkomna. De hade stridit mot något privat påhittad värdegrund hos Pia-Lena.

Människor som hon representerar det värsta hos politiker och människor idag.
Citera
2026-05-28, 01:15
  #146
Medlem
Moobs avatar
Bra att de stoppar hatspridare och hetsare av olika slag. Alla tre är ju miserabla rättshaverister som gett upp tron på människan och vill få andra till samma sak.
Citera
2026-05-28, 01:17
  #147
Medlem
folkgemenskaps avatar


Folkets Hus i Borlänge är inte en statlig eller kommunal myndighet, utan en självständig ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar. Precis som alla andra privata eller kooperativa fastighetsägare har dom full avtalsfrihet och rätten att besluta vem dom hyr ut till. Deras stadgar slår fast att deras verksamhet och de arrangemang som hålls i deras lokaler ska ligga i linje med arbetarrörelsens grundläggande värderingar om jämlikhet, solidaritet och allas lika värde. När en turné har en uttalad politisk profil som direkt motverkar dessa värderingar, är det deras skyldighet mot sina medlemmar att tacka nej. Det handlar inte om att begränsa någons yttrandefrihet, arrangörerna är helt fria att hålla sitt evenemang på någon av Borlänges många andra scener.

Arbetarrörelsen byggde Folkets Hus i början av 1900-talet med egna händer och egna pengar just för att skapa ett tryggt, ideologiskt hem för sina medlemmar när de stängdes ute av kapitalet. Det är ett bisarrt resonemang att vi i dag skulle tvingas upplåta det hemmet till borgerliga och nyliberala opinionsbildare vars uttalade mål är att montera ner de strukturer och den välfärdsstat som rörelsen har byggt upp.

Staten kräver att verksamheten ska vara demokratisk, men överlåter till den enskilda föreningen (som självständig juridisk person) att tolka hur det bäst görs i den dagliga driften.
Citera
2026-05-28, 01:45
  #148
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap


Folkets Hus i Borlänge är inte en statlig eller kommunal myndighet, utan en självständig ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar. Precis som alla andra privata eller kooperativa fastighetsägare har dom full avtalsfrihet och rätten att besluta vem dom hyr ut till. Deras stadgar slår fast att deras verksamhet och de arrangemang som hålls i deras lokaler ska ligga i linje med arbetarrörelsens grundläggande värderingar om jämlikhet, solidaritet och allas lika värde. När en turné har en uttalad politisk profil som direkt motverkar dessa värderingar, är det deras skyldighet mot sina medlemmar att tacka nej. Det handlar inte om att begränsa någons yttrandefrihet, arrangörerna är helt fria att hålla sitt evenemang på någon av Borlänges många andra scener.

Arbetarrörelsen byggde Folkets Hus i början av 1900-talet med egna händer och egna pengar just för att skapa ett tryggt, ideologiskt hem för sina medlemmar när de stängdes ute av kapitalet. Det är ett bisarrt resonemang att vi i dag skulle tvingas upplåta det hemmet till borgerliga och nyliberala opinionsbildare vars uttalade mål är att montera ner de strukturer och den välfärdsstat som rörelsen har byggt upp.

Staten kräver att verksamheten ska vara demokratisk, men överlåter till den enskilda föreningen (som självständig juridisk person) att tolka hur det bäst görs i den dagliga driften.

Aha, spännande! På vilket sätt "nedmonterar" dessa herrar något av ovanstående? Ser inte att någon av dom egentligen uttalat sig om att vilja pissa på sina medmänniskor, utan som högst att de talar om vikten av eget ansvar.

Att man har ett annat sätt att se på politiken som förs är ju inte heller särskilt farligt, är snarare bra att olika viljor uttrycks.
Citera
2026-05-28, 02:27
  #149
Avstängd
otellos avatar
Jaha, ska vi tycka synd om dessa fåntrattar för att dom inte var välkomna att sprida sin dynga i en socialdemokratisk föreningsbyggnad?
Citera
2026-05-28, 03:32
  #150
Medlem
.Mlyric.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jaha, ska vi tycka synd om dessa fåntrattar för att dom inte var välkomna att sprida sin dynga i en socialdemokratisk föreningsbyggnad?

Jan Emanuel beklagar att det är "hans parti" som varit med och beslutat om detta.
Citera
2026-05-28, 06:18
  #151
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap


Folkets Hus i Borlänge är inte en statlig eller kommunal myndighet, utan en självständig ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar. Precis som alla andra privata eller kooperativa fastighetsägare har dom full avtalsfrihet och rätten att besluta vem dom hyr ut till. Deras stadgar slår fast att deras verksamhet och de arrangemang som hålls i deras lokaler ska ligga i linje med arbetarrörelsens grundläggande värderingar om jämlikhet, solidaritet och allas lika värde. När en turné har en uttalad politisk profil som direkt motverkar dessa värderingar, är det deras skyldighet mot sina medlemmar att tacka nej. Det handlar inte om att begränsa någons yttrandefrihet, arrangörerna är helt fria att hålla sitt evenemang på någon av Borlänges många andra scener.

Arbetarrörelsen byggde Folkets Hus i början av 1900-talet med egna händer och egna pengar just för att skapa ett tryggt, ideologiskt hem för sina medlemmar när de stängdes ute av kapitalet. Det är ett bisarrt resonemang att vi i dag skulle tvingas upplåta det hemmet till borgerliga och nyliberala opinionsbildare vars uttalade mål är att montera ner de strukturer och den välfärdsstat som rörelsen har byggt upp.

Staten kräver att verksamheten ska vara demokratisk, men överlåter till den enskilda föreningen (som självständig juridisk person) att tolka hur det bäst görs i den dagliga driften.
Intressant att debatt mellan en höger, en sosse och en liberal bryter mot era värderingar. Som sagt det säger väldigt mycket om vad socialdemokraterna blivit.

Allt annat fint du berättar är bara en saga och fina ord och har ingenting med dagens folketshus att göra.
Idag är de bidragsparasiter som stjäl skattepengar och förhindrar arbetarna att höra sanningen.
Vilket denna händelse tydligt visar.

Dagens socialdemokrati är bara höga skatter för arbetarna och bidrag till deras nya väljare.
Citera
2026-05-28, 06:39
  #152
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Intressant att debatt mellan en höger, en sosse och en liberal bryter mot era värderingar. Som sagt det säger väldigt mycket om vad socialdemokraterna blivit.

Allt annat fint du berättar är bara en saga och fina ord och har ingenting med dagens folketshus att göra.
Idag är de bidragsparasiter som stjäl skattepengar och förhindrar arbetarna att höra sanningen.
Vilket denna händelse tydligt visar.

Dagens socialdemokrati är bara höga skatter för arbetarna och bidrag till deras nya väljare.
Kan tycka det är fånigt av folkets hus men att kalla Jan Emanuel Johansson sosse är lite passé, precis som att Jönsson inte är libertarian, han är mer ett betalt troll i liberal förpackning. Aron? Han är där han får kärlek och nu är det från SD. Kommer de ens vara oense i en enda fråga? Aron ”hatar” socialism och Janne ”är” socialist. Jo jo
Citera
2026-05-28, 07:18
  #153
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Visste inte att Flam står åtalad för brott?

Det är något twitterbråk och han skrev drick eller ät något farligt till någon knäpp kvinna
Citera
2026-05-28, 07:21
  #154
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Kan tycka det är fånigt av folkets hus men att kalla Jan Emanuel Johansson sosse är lite passé, precis som att Jönsson inte är libertarian, han är mer ett betalt troll i liberal förpackning. Aron? Han är där han får kärlek och nu är det från SD. Kommer de ens vara oense i en enda fråga? Aron ”hatar” socialism och Janne ”är” socialist. Jo jo

Det är ju dina åsikter inte verkligheten. De framträdande "sossar" som viftar i media som Magdalena A, Anders Lindberg, Annika strandhäll mm är ju inte heller sossar om man ser hur det varit historisk utan snarare mer vänster än vänsterpartiet.
Citera
2026-05-28, 07:24
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Aha, spännande! På vilket sätt "nedmonterar" dessa herrar något av ovanstående? Ser inte att någon av dom egentligen uttalat sig om att vilja pissa på sina medmänniskor, utan som högst att de talar om vikten av eget ansvar.

Att man har ett annat sätt att se på politiken som förs är ju inte heller särskilt farligt, är snarare bra att olika viljor uttrycks.

Vi kan vara överens om att ingen av herrarna är för socialdemokratiska arbetare. Även om Emanuel hävdar att han är sosse så tror ju ingen på det längre. Och ägaren (Ek förening) av lokalen måste ha tolkningsföreträde. Och i det här fallet så faller det på att "Aron Flam står under åtal och att evenemanget kan stå i strid med “föreningens värdegrund och respekten för de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde”." (Ts)

Folkets hus (Fastighet - samlings lokal) får extra bidrag för

1 Göra det enklare för handikappade att ta sig in

2 Ungdomar ska kunna ha möten eller evenemang där.

Om arrangörerna till turnén inte är nöjda med beslutet så har de rätt att stämma folkets hus för avtalsbrott och begära ersättning. Men det tror jag inte de gör, då de riskerar att stå med byxorna nere och det visar sig att deras värderingar strider emot föreningens värdegrund och respekten för de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.
Citera
2026-05-28, 07:32
  #156
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Bra att dessa sionistiska kvacksalvare stoppas från att sprida sin propaganda på folkets hus i borlänge.
Aron Flam är en särskilt extrem svenskfientlig och hotfull sionist.
Mycket bra beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in