Igår, 20:16
Medlem
Offerviljas avatar
”Må på hvart caffehus hvar jude bli förbjuden att nånsin stiga in.”

Vilka fler liknande citat av honom finns?
Hur antisemitisk och nationalistisk var guden Carl Michael Bellman?
Vilken organisation hade han stött om han hade levt idag - Nordiska motståndsrörelsen eller Alternativ för Sverige?

Glimmande nymf
Citera
Igår, 20:21
Medlem
Grymt scoop. Vi borde förinta vår historia när detta vedervärdiga synsätt besudlat vår existens från grunden av vår evolution. Tänk om fler under den tiden uttryckt JUDEHAT!!!! i sina texter...
Vi skriver om historien!
Citera
Igår, 20:22
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja

Vilken organisation hade han stött om han hade levt idag - Nordiska motståndsrörelsen eller Alternativ för Sverige?

Glimmande nymf
Han bodde väl granne med kungamördarn
Citera
Igår, 20:43
Medlem
TheJesuits avatar
Historiska glasögon på då man reflekterar om historia, tack! Bellman hatade vare sig judar, katoliker eller muslimer av något speciellt skäl, han var bara en man av sin tid.

Idag är vi mer upplysta och hyllar katoliker och judar, medan vi föraktar muslimer. Men det är faktabaserat och kan inte jämföras med hur det var på Bellmans tid.
Citera
Igår, 20:49
Medlem
Nix-registrets avatar
Den lite trista sanningen är att Bellman skulle ha anpassat sig även till den nuvarande politiska ordningen. Han var djupt begåvad men följde sin tids ledkultur. Under den s.k. frihetstiden sympatiserade han med dess ideal. Sedan blev han monarkist efter Gustav III:s revolution.

Det förtar inte vad han åstadkom. Det belyser hur kultur är någonting hierarkiskt, där bara vissa har i sig att staka ut någonting annat än det uppifrån påbjudna, och det är inte nödvändigtvis de mest njutbara kreatörerna.

Det kan vara svårt att acceptera i moderniteten när det finns så mycket konstnärsmyter och idéer om kulturpersoner som modiga sanningssägare och dylikt. Bra kultur uppstår i regel som ett uttryck för ett samhälle som är någorlunda friskt i den politiska toppen. Det krävs tid och många människor för att skapa ett bra kulturellt landskap, och det går bara att göra riktigt ordentligt om man har stöd från mäktiga institutioner.

Sedan kan vi förstås åberopa kulturella höjdpunkter från andra tider, t.ex. Bellman, för att underminera den nuvarande regimen. Man gör det dock bäst genom att påpeka att det bra hos Bellman är uttryck för den tidens dominerande kultur, inte något mystiskt och orubbligt inom honom. Att låtsas att han skulle ha varit likadan idag kan tvärtom vara kontraproduktivt. Om han hade levt idag skulle han sannolikt mest ha gjort dravel, eftersom han skulle ha saknat de gustavianska referensramar som gav höjd åt hans verk: referensramar som är rikare än de som styr över dagens etablissemangskultur.
Senast redigerad av Nix-registret Igår kl. 20:52.
Citera
Igår, 22:32
Medlem
puterealbas avatar
Jag hyllar inte alls judar.

Du efterlyser historiska glasögon och hänvisar sedan till nutiden, blind för att du har nutida glasögon på dig. Om några år kommer någon att titta på dig med sina glasögon och leende skaka på huvudet.

Jag har givetvis inga glasögon eftersom jag har nått nirvana.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Historiska glasögon på då man reflekterar om historia, tack! Bellman hatade vare sig judar, katoliker eller muslimer av något speciellt skäl, han var bara en man av sin tid.

Idag är vi mer upplysta och hyllar katoliker och judar, medan vi föraktar muslimer. Men det är faktabaserat och kan inte jämföras med hur det var på Bellmans tid.
Senast redigerad av puterealba Igår kl. 22:38.
Citera
Igår, 22:41
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag hyllar inte alls judar.

Du efterlyser historiska glasögon och hänvisar sedan till nutiden, blind för att du har nutida glasögon på dig. Om några år kommer någon att titta på dig med sina glasögon och leende skaka på huvudet.

Jag har givetvis inga glasögon eftersom jag har nått nirvana.

Ha ha, jag hyllar inte heller judar, jag hyllar bara Mossad. För att de är så inihelvete bra.
Citera
Igår, 22:46
Medlem
puterealbas avatar
Nåja, effektiva är de väl i alla fall - det kan jag ge dem.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ha ha, jag hyllar inte heller judar, jag hyllar bara Mossad. För att de är så inihelvete bra.
Citera
Idag, 06:59
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:

Glimmande nymf

Kan du berätta lite om citatet och i vilket sammanhang det förekommer? Det skulle, om inte annat, vara intressant för perspektivets skull. Eller hur?
Citera
Idag, 11:09
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Kan du berätta lite om citatet och i vilket sammanhang det förekommer? Det skulle, om inte annat, vara intressant för perspektivets skull. Eller hur?
Det är från en pjäs som heter Caffehuset.

Jag har varit lite besatt i Bellman och 1700-talets Stockholm de senaste dagarna.

Ett mycket intressant inlägg i tråden av Nix-registret!
Citera
Idag, 14:07
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Det är från en pjäs som heter Caffehuset.

Jag har varit lite besatt i Bellman och 1700-talets Stockholm de senaste dagarna.

Ett mycket intressant inlägg i tråden av Nix-registret!

Du har alltså läst det lilla stycket i sin helhet, eller tar du bara från något publicerat där citatet finns med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in