2026-05-27, 16:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Om att spola kiss på natten. Vad är problemet att vänta till morgonen med spolingen?

Alltså, det går ju. Känns mest ofräscht. Sedan ska man i sömndimma också komma ihåg att inte spola, det sitter som i ryggmärgen att spola.
Citera
2026-05-27, 16:27
Medlem
Loikkaris avatar
En gång i livet jobbade jag varannan vecka 14.00-24.00 och behövde verkligen duscha efter passet.En sur tant två trappor ner från mig började banka på elementet varje gång jag duschade. Undrar om Hon fattade att hennes bankande var säkert mer störande än mitt duschande.

Jag duschar när jag behöver, har man satt på sambon är det nödvändigt.
Citera
2026-05-27, 16:53
Medlem
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hade en granne som skulle mörda mig sa han, för att jag spolade nästan varje natt. Allt annat var gjort tyst, men spola låter ju. En hos min hyresvärd fick ringa och tala sans med honom och påpeka att man får kissa och spola när man behöver. Det tog dock ett tag innan det hände, och då fick jag bara lägga på locket och spola nästa dag. Det kändes sunkigt, men ville inte bli mördad. Han tyckte att regeln att vara tyst efter kl 22 gällde allt. T o m spolning.....

Det värsta är om man stört en sådan person en gång. Då ligger den och vägrar sova och lyssnar efter minsta ljud. Han kom upp och skrek att jag inte fick köra tvätt på natten, jag sa att men jag har inte ens tvättmaskin! Då hade han lyssnat så hårt så att han hade hört min mikro surra i två minuter.

Livet kan bli ett helvete med en sådan granne. Själv hade han jättehögljudda fester ibland, fram till kl 4 på morgonen. Verkar vara de högljudda som blir störda mest.

Ja, det kan vara tufft att bo i lägenhet. Men skulle aldrig byta till hus igen. Det har betydligt fler fördelar.
Citera
2026-05-27, 17:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
En brf jag läste om hittade på en regel om att man inte fick spola på toaletten nattetid. Den typen av regler är naturligtvis helt ogiltiga eftersom en styrelse inte detaljstyra normalt beteende. Samma sak med dusch. Får man så klart ta när nöd eller lust kräver det. Det är ju också en aktivitet som tenderar att antingen ske vid dagens slut eller dagens början (beroende på tycke och smak). Funkar ju inte att duscha och borsta tänderna klocka 17 bara för att grannen ska bli glad.

Jag bodde vägg i vägg med en kärring som klagade över att jag duschade sent, vad det nu kan innebära för en gammal tant, kan ju vara så tidigt som efter klockan 20:00 när många gamlingar går och lägger sig. Jag sade att jag hör vad hon säger men att jag inte kan lova något. Hon flyttade senare, men det kan ju ha varit av andra anledningar.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2026-05-27 kl. 17:44.
Citera
2026-05-27, 18:11
Medlem
Man duschar väl när man vill
Citera
2026-05-27, 18:22
Medlem
Bara du inte sjunger i Duschen.

Finns ju folk som jobbar nattskift och vill duscha när de kommer hem vid 03:30 innan sängen.
Citera
2026-05-27, 18:23
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Bor i lägenhet och känner just nu att det vore skönt med en dusch. Kommer inte att duscha nu för att inte störa grannarna men undrar om det ens är tillåtet att duscha mitt i natten? Tänk om man blir magsjuk och behöver duscha?

Eller om man jobbar skift och är snuskig när man kommer hem från jobbet?

Min hyresvärd har i skriften att man har rätt att duscha, exempelvis om man kommer hem från sent/natt jobb. Duscha stör knappast och duschar man 5-10 min är det lugnt. Kolla med din hyresvärd vad han har för regler men tror knappast att man nekar någon en dusch.
Citera
2026-05-27, 18:40
Medlem
I min lägenhet så låter det när någon duschar. Försöker undvika det men om jag väl tar en dusch så blir det max 1 minut om man behöver fräscha upp sig.
Citera
2026-05-27, 19:23
Medlem
.nilss avatar
Du får duscha när du vill men naturligtvis kan man försöka vara lite tystare om det är mitt i natten. Du behöver inte sjunga Queen eller dyl.

Eller tycker folk att man ska komma hem, efter jobbat natt, täckt i stekflott eller psykvårdsbajs och bara gilla läget?

Ja jo tvättlappar finns men för helvete..
Citera
2026-05-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nils
Du får duscha när du vill men naturligtvis kan man försöka vara lite tystare om det är mitt i natten. Du behöver inte sjunga Queen eller dyl...
Aj fan. Får man inte sjunga Queen på natten? Jäklar.

Allvarligt, det är klart att man ska få både duscha och spola i toaletten även nattetid. Men som alla kloka här säger: se gärna till att vara extra tyst. Vi vet väl alla hur kul det är om man precis nästan lyckats somna, och så blir man störd. Det behöver man inte utsätta folk för i onödan.
Citera
2026-05-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Hur ofta är du magsjuk som föranleder att du behöver duscha mitt i natten?

Hur mår ditt går om du tvättar det varje dag, vad är egentligen anledning till detta?

Jag duschar minst dagligen..om jag har tränat kan det bli två gånger dagligen.

Tvättar alltid håret.
Citera
2026-05-27, 19:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Bor i lägenhet och känner just nu att det vore skönt med en dusch. Kommer inte att duscha nu för att inte störa grannarna men undrar om det ens är tillåtet att duscha mitt i natten? Tänk om man blir magsjuk och behöver duscha?

Eller om man jobbar skift och är snuskig när man kommer hem från jobbet?

Självklart får man duscha när man vill. Har duschat hundratals gånger mitt i natten efter kneg eller svettiga krogrundor. Man vill ju inte gå och lägga sig skitig.

Samma sak med matlagning. Om jag vill steka en burgare 03.15 så gör jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in