2026-05-27, 17:55
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.

I Norrland lever man "minst".

Det får mig att fundera, varför är det så?

För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.

Vad tror ni att det beror på?

Källa : https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/
Bara för att du tänker det, är det inte sant.

När jag gick på universitetet gick man lära sig att norrlänningar åt mat som om alla fortfarande vore skogshuggare. Tror deras kost i snitt verkligen inte är gynnsam för ett stillasittande liv. Jag menar skogsarbetare numera sitter väl mest i fordon och jobbar ?

De har dessutom i snitt långa avstånd till akutvård om en infarkt inträffar. Finns faktiskt antydan till att de är mer stillasittande än sörlängningar. Kanske inte så kul att gå ut i 35 minus?
Citera
2026-05-27, 17:57
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Min morfar blev 88 och mormor 91. Båda födda i mellanbygden. En by på 300 personer. Jordbrukare och hemmafru/träfabrik ett tag

Vet också en som har varit lärare som dog runt 67. Kristen. Nästan aldrig rökt och druckit.

Det är nog mesta genetiska faktorer min tes.
En gissning från tre statistiska outliers. Imponerande.

Om man kan vara vad man vill på internet? Varför väljer så många att vara informerade?
Citera
2026-05-27, 17:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Mörkare klimat, mer alkohol och mer grädde (älgkött).
Citera
2026-05-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Mörkare klimat, mer alkohol och mer grädde (älgkött).

Finns det inte älgkött, alkohol och grädde i Stockholm också? Vore märkligt annars
Citera
2026-05-27, 18:38
Medlem
Citat:
...
Det är nog mesta genetiska faktorer min tes.
Förklarar inte malmfälten, där exakt alla historiskt är inflyttade från hela landet.
Citera
2026-05-27, 18:50
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.

För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.

Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.

Källa : https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/

Kombination av socioekonomi och understimulering.

Visst äter en del säkert bra i Norrland, men de flesta är lågutbildade och äter enformigt och dåligt. Exempelvis ett skrovmål från Frasses eller en kebabpizza istället för en Picadeli-sallad. Norrläningar rör sig även mindre då de tar bilen istället för att gå. De sitter även mer hemma.

Norrläningar och människor i glesbygd är även avsevärt mindre stimullerade i sin vardag. De tvingas inte att tränas kognitivt genom förändringar i vardagen så som nytt biljettsystem, förändrade tidtabeller, gatuomläggningar, nya appar för parkering, betalning av biobiljetter mm.

Så att bo i glesbygd förkortar livet med 10-15 år för alla oavsett utbildningsnivå, men lågutbildade får generellt färre goda år på slutet.

Så frisk luft och röding i all ära, men vill du vara frisk så ska du flytta till stan och helst utbilda dig.
Citera
2026-05-27, 18:51
Medlem
Citat:
Hej,

Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.

Jag tror bristen på solljus och ett generellt fattigare socialt liv är en bidragande orsak
Sen är det mycket miljögifter i vattent där uppe.
Citera
2026-05-27, 18:56
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Det är dina gener som avgör - inte ditt postnummer

Generna spelar inte så stor roll. Gör du en tvillingstudie och låter 100 enäggstvillingar flytta från landsbygd till storstad i 20-årsåldern och låter de andra tvillingarna bo kvar, så kommer den tvillingen som flyttade i snitt leva 10 år längre med lägre andel demens.
Citera
2026-05-27, 19:01
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det finns en korrelation mellan hög utbildning och mycket pengar och lång livslängd. Där har du den enkla förklaringen. Stockholm drar helt enkelt till sig en viss typ av människor. Samma sak för ett par år sedan när Anna Kinberg Batra sade att "Stockholmare är smartare än lantisar", statistiskt sett har hon rätt och det är egentligen inget konstigt eftersom smarta människor tenderar att flytta till Stockholm i större utsträckning.

På samma sätt kan man argumentera för att vegetarianer lever längre än andra eftersom de normalt också är rikare och mer välutbildade än snittet, antagligen också mer intresserade av hälsa.

Däremot är inte korrelation samma sak som kausalitet, man kan inte säga att någon lever längre för att denna bor i Stockholm eller för att personen är vegetarian.

Stämmer som du skriver att högutbildade lever längre och är friskare. Men jämför du två personer med praktisk gymnasieexamen där en bor kvar i glesbygd och en flyttat till storstad kommer den som flyttat leva upp mot 10 år längre då hälsosammare val i vardagen, mer rörelse och mer stimulans i vardagen tränar de kognitiva förmågorna.
Citera
2026-05-27, 19:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Finns det inte älgkött, alkohol och grädde i Stockholm också? Vore märkligt annars

Jo, och folk röker. Det ändrar inte hur såna här saker slår ut över en statistisk befolkning. Folk dricker mer kokkaffe i Norrland, och kokkaffe sänker livslängden. Folk äter mer älgkött i Norrland, och då får man i sig mer grädde, vilket förkortar livslängden. Man får i sig färre grönsaksfibrer, vilket förkortar livslängden. Osv. Mycket kan man ju justera om man flyttar till tätort men mörkret kommer du inte ifrån och det förkortar livet.
Citera
2026-05-27, 19:17
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo, och folk röker. Det ändrar inte hur såna här saker slår ut över en statistisk befolkning. Folk dricker mer kokkaffe i Norrland, och kokkaffe sänker livslängden. Folk äter mer älgkött i Norrland, och då får man i sig mer grädde, vilket förkortar livslängden. Man får i sig färre grönsaksfibrer, vilket förkortar livslängden. Osv. Mycket kan man ju justera om man flyttar till tätort men mörkret kommer du inte ifrån och det förkortar livet.

Mörkret/ljuset spelar inte någon nämnvärd roll då du ser samma skillnad mellan landsbygd och stad även runt ekvatorn. Jämför du Luleå kommun med resten av regionen får du samma resultat.
Citera
2026-05-27, 19:19
Avstängd
Mycket kyla och lite solljus kan inte vara nyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in