Citat:
Ursprungligen postat av
Hasse1987
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.
I Norrland lever man "minst".
Det får mig att fundera, varför är det så?
För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.
Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.
Vad tror ni att det beror på?
Källa :
https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/
Kombination av socioekonomi och understimulering.
Visst äter en del säkert bra i Norrland, men de flesta är lågutbildade och äter enformigt och dåligt. Exempelvis ett skrovmål från Frasses eller en kebabpizza istället för en Picadeli-sallad. Norrläningar rör sig även mindre då de tar bilen istället för att gå. De sitter även mer hemma.
Norrläningar och människor i glesbygd är även avsevärt mindre stimullerade i sin vardag. De tvingas inte att tränas kognitivt genom förändringar i vardagen så som nytt biljettsystem, förändrade tidtabeller, gatuomläggningar, nya appar för parkering, betalning av biobiljetter mm.
Så att bo i glesbygd förkortar livet med 10-15 år för alla oavsett utbildningsnivå, men lågutbildade får generellt färre goda år på slutet.
Så frisk luft och röding i all ära, men vill du vara frisk så ska du flytta till stan och helst utbilda dig.