2026-05-27, 15:10
Medlem
TheKhurgans avatar
Är det inte bara statistiken som luras då?
Många unga flyttar därifrån och blir sedan kvar i storstäderna.
Kvar blir medelålders och gamla. Detta höjer medelåldern rejält och vips så dör folk tidigare procentuellt.

På individnivå har jag svårt att tro att det är någon större skillnad.
Citera
2026-05-27, 15:21
Medlem
Tror vården har en stor roll i det. Man kan få vänta i månader innan man ens får träffa en läkare, man ger upp och orkar till slut inte ens försöka kolla upp sina symptom. Hugger lite i hjärtar, Äsch det är säkert ryggsmärta så då väntar vi ut det, fick en hjärnskakning idag, vi ser väl om jag vaknar imorgon. 🤷‍♀️
Citera
2026-05-27, 15:23
Medlem
Bristen på solljus och vitamin D lär ju göra viss skillnad.
Citera
2026-05-27, 15:47
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Kan inte vara nyttigt att leva halva året i mörker heller med depressioner och ångestsyndrom som följd!!

Hufvudet på spiken!
Citera
2026-05-27, 16:24
Medlem
Lång väntetid på ambulans pga lång framkörning. Är det t ex hjärtat, stroke, sepsis eller aortan så finns inte den tiden.
Citera
2026-05-27, 16:34
Medlem
Kanonklass avatar
Tar bilen överallt. Inte svårare än så.
Citera
2026-05-27, 17:09
Avstängd
JoeDoughs avatar
Det är väl fjällnegrerna som drar ner snittet.

Å andra sidan finns det inte så många stockholmare i Stockholm, det är mest inflyttat mög och vanliga negrer.
Citera
2026-05-27, 17:12
Medlem
Christopher.s avatar
Är väl inte så svårt att lista ut, lägre disponibla inkomster, sämre kollektivtrafik som gör att vardagsmotionen minskar, sämre tillgång till vård, sämre väder, mer social isolering, mer traditionella arbetaryrken.

Ser likadant i länder som Ryssland och andra länder som centraliserar allt till större städer likt Moskva (Ja Sverige skiter av hävd i mindre regioner).
Citera
2026-05-27, 17:14
Avslutad
De tar bilen överallt då det ofta är långa avstånd, dvs, mycket mindre vardagsmotion.
Oftare tyngre jobb
Dyrare mat, väljer inte det "nyttigaste" alternativen.
Långt till sjukvård, så de går sällan till läkaren
Sen så dör det oftare i olyckor, skoter, fyrhjuling, grävmaskin och etc.
Dricker mer.
Nyttjar tobak mer
Midnattssol påverkar sömnen, den mörka vintern påverkar också.
Finns säkert fler orsaker.

Men inom kort kommer Sthlm gå om Norrland, vi kommer ju se alla 15-åringarna som kom 2016, som egentligen var 22 dö "unga". Det kommer synas i statistiken.

Sen om vi ser till Sthlm jämför Djursholm med t.ex Husby så har du en jävla skillnad.
Senast redigerad av Svensklord 2026-05-27 kl. 17:17.
Citera
2026-05-27, 17:39
Medlem
Min morfar blev 88 och mormor 91. Båda födda i mellanbygden. En by på 300 personer. Jordbrukare och hemmafru/träfabrik ett tag

Vet också en som har varit lärare som dog runt 67. Kristen. Nästan aldrig rökt och druckit.

Det är nog mesta genetiska faktorer min tes.
Citera
2026-05-27, 17:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hej,
Såg precis att I Stockholms län är medellivslängden senast uppmätta period 86 år för kvinnor, och 82,7 år för män.

I Norrland lever man "minst".

Det får mig att fundera, varför är det så?

För jag tänker att man i Norrland äter mycket vilt, närodlat, mindre snabbmat än vad man gör i Stockholm och dessutom är det väl logiskt att anta att utsläppen är mycket större i Stockholm än i någon glesbygdskommun i Norrland.

Vilka parametrar jag än funderar på gör att man i Norrland borde leva längre än i Stockholm men nyss kom en rapport som säger att man lever mycket längre i Stockholm och det med flera flera år.

Vad tror ni att det beror på?

Källa : https://www.scb.se/pressmeddelande/medellivslangden-hogst-i-stockholms-lan/
Det finns en korrelation mellan hög utbildning och mycket pengar och lång livslängd. Där har du den enkla förklaringen. Stockholm drar helt enkelt till sig en viss typ av människor. Samma sak för ett par år sedan när Anna Kinberg Batra sade att "Stockholmare är smartare än lantisar", statistiskt sett har hon rätt och det är egentligen inget konstigt eftersom smarta människor tenderar att flytta till Stockholm i större utsträckning.

På samma sätt kan man argumentera för att vegetarianer lever längre än andra eftersom de normalt också är rikare och mer välutbildade än snittet, antagligen också mer intresserade av hälsa.

Däremot är inte korrelation samma sak som kausalitet, man kan inte säga att någon lever längre för att denna bor i Stockholm eller för att personen är vegetarian.
Citera
2026-05-27, 17:47
Medlem
Det är dina gener som avgör - inte ditt postnummer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här