2026-05-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Det kommer att skapa en oerhört stor rastlöshet. När man är arbetslös då tänker man bara på skit eftersom man är uttråkad och i många fall leder det till att man hittar på skit.

Det ligger inte i naturen att människan eller vilken varelse som helst ska gå runt och chilla. Det är självförintelse.

Japp
utan syfte eller mål = död.
medans man väntar på döden pågår en sjävlförintelse pga rastlöshet.
vissa njuter av se det. jag är bara en fånga.
men de skiter de dom i.
Citera
2026-05-27, 18:53
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Medborgarlön är ett hån mot alla som jobbar, varför skall de som går upp varje morgon och gör sin plikt försörja andra?
För att Sverige blev känt som land där man kunde leva utan krav. Det håller dock sakta på att ändra sig nu.

Träffade en städerska som jag frågade om en sak som inte verkade fatta 1 % av vad jag sa. Men hon kunde åtminstone få fram hon bott i Sverige i 5 år. Ok hon jobbar men att inte lärt sig mer svenska på 5 år ju otroligt konstigt.
Citera
2026-05-27, 18:55
Medlem
I Finland gjordes en pilotstudie där ett antal arbetslösa fick medborgarlön under två är. En stor
del av deltagarna sade när studien var slutförd att dom mådde psykiskt bättre. Pengar kom in så att
hyra och räkningar kunde betalas. Ångesten att hamna på gatan försvann. Det är väl en del av
förklaringen att dom mådde bättre. Alltså, även om man inte har ett jobb att gå till kan man må bra.
Citera
2026-05-27, 18:56
Medlem
slagskotts avatar
Jag hade säkert fått dagarna att gå utan jobb men utan att ha någon mening och något som driver en framåt hade min drift sakta bara försvunnit
Citera
2026-05-27, 19:02
Medlem
Har bara mig själv att försörja och lite utgifter så jag sa upp mig. Akassa till att börja med, sen glida så länge det går.

Gjorde kalkylen att jag inte ville jobba fram till runt 65 och hellre gör det jag vill på dagarna. Har inga problem med att bli parasit, har gott och väl chippat in i systemet. Nu är det dags för uttag.

Dagarna är räknade och jag tar hellre det chill än sliter för en låg lön. Dom som säger att dom inte vet vad dom skulle göra utan jobb saknar fantasi i min mening. Är man så hjärntvättad att man inte kan fylla sin tid på jorden utan arbete är det sorgligt.
Citera
2026-05-27, 19:04
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
För att Sverige blev känt som land där man kunde leva utan krav. Det håller dock sakta på att ändra sig nu.

Träffade en städerska som jag frågade om en sak som inte verkade fatta 1 % av vad jag sa. Men hon kunde åtminstone få fram hon bott i Sverige i 5 år. Ok hon jobbar men att inte lärt sig mer svenska på 5 år ju otroligt konstigt.

Helt obegripligt. Och skvallrar om ett genuint grundläggande ointresse att bli en del av Sverige.

Jag håller med om att det börjat röra sig i rätt riktning, men det är många som håller fast vid det gamla och framför allt media missar inte tt tillfälle att lyfta ännu en snyfthistoria. Detta kommer strafa de gamla mediehusen då folk inser att de många gånger är orsaken till att allt är skit i det här landet.
Citera
2026-05-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Dagarna är räknade och jag tar hellre det chill än sliter för en låg lön. Dom som säger att dom inte vet vad dom skulle göra utan jobb saknar fantasi i min mening. Är man så hjärntvättad att man inte kan fylla sin tid på jorden utan arbete är det sorgligt.

Ja, så är det nog. Det är kreativa människor som inte behöver ett (tråkigt) jobb att gå till. Dom kan fylla sina dagar med kretivt skapande. Målar, skapar musik eller bara tittar på ett bra progam på TVn och får något ut av det. Tiden kan vara för värdefull för att sköta en tråkig maskin till en låg lön.
Citera
2026-05-27, 20:25
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Är det inte på tiden att staten inför medborgarlön så kan vi alla bara sitta och chilla hela dagarna?

Det får de gärna göra, men jag kommer nog att fortsätta med det jag gör idag i alla fall, trivs med det.
Citera
2026-05-27, 20:59
Medlem
Om man läser vissa inlägg i tråden så verkar det som att Sverige redan har medborgarlön...
Citera
2026-05-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Bra förslag, förutsatt man man inför en begränsning och höga böter för den som bryter mot reglerna.

Mitt förslag är att man kopplar medborgarlön till ett förbud mot att jobba.
Alltså: Att de som bara vill chilla skall få betalt för att göra det, men då får dom inte göra något annat än att chilla. (Ja, att gå på toaletten, dricka vatten och tillaga någon enklare måltid åt sig själva får ju gå an).

För ni som bara vill chilla skall ju inte få konkurrera med oss som vill jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Medborgarlön är ett hån mot alla som jobbar, varför skall de som går upp varje morgon och gör sin plikt försörja andra?

Tanken med medborgarlön är ju att alla får samma basinkomst. Även de som jobbar skulle då få medborgarlönen, plus sin jobblön.

Jag hade absolut inte tackat nej till lägre heltid dock. Jag tycker att mitt jobb är roligt, men värdesätter även fritiden väldigt stort och skulle gärna ha mer av den varan om det gick.
Citera
2026-05-27, 21:28
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
Tanken med medborgarlön är ju att alla får samma basinkomst. Även de som jobbar skulle då få medborgarlönen, plus sin jobblön.

Men de pengar som delas ut kommer ju endast från en källa, skatt från de som arbetar. Så den medborgarlön de som arbetar får är ju i bästa fall att se som en delvis skatteåterbäring.

De som arbetar får ju fortfarande försörja de som väljer att dröna, som någon form av dibarn aldriv växer upp och gör rätt för sig.
Citera
2026-05-27, 21:37
Medlem
Vi lever för att dö hehe
Man jobbar för man måste tror jag nog
Det är hemskt att jobba men så är det ju få alternativ åxå

Man jobbar för lyxen har jag hört.

Köpa saker
Senast redigerad av troligengud 2026-05-27 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in