2026-05-27, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
I dagens samhälle behöver ju inte så många jobba. AI och automatisering tar över allt mer. Resten flyttas till låglöneländer.

Är det inte på tiden att staten inför medborgarlön så kan vi alla bara sitta och chilla hela dagarna?
Är ju inte många som utför något produktivt ändå på sina låtsasjobb.
Citera
2026-05-27, 17:58
Medlem
Bra förslag, förutsatt man man inför en begränsning och höga böter för den som bryter mot reglerna.

Mitt förslag är att man kopplar medborgarlön till ett förbud mot att jobba.
Alltså: Att de som bara vill chilla skall få betalt för att göra det, men då får dom inte göra något annat än att chilla. (Ja, att gå på toaletten, dricka vatten och tillaga någon enklare måltid åt sig själva får ju gå an).

För ni som bara vill chilla skall ju inte få konkurrera med oss som vill jobba.
Citera
2026-05-27, 18:00
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Nä det låter som en dålig ide.
Citera
2026-05-27, 18:04
Avstängd
puterealbas avatar
Jag har lyckats fuska till det så att jag är förtidspensionär.

Trälarna jobbar för sin egen undergång. Jag kokar hembränt och kollar på Netflix.
Citera
2026-05-27, 18:06
Medlem
Svaret på frågan är att jag jobbade och planerade så att jag skulle kunnat leva det liv jag fantiserade om under mina 22 dagar i sträck 12 timmar om dagen jobb. Jobbade sjukt mycket i typ 25 år. investerade rätt, sparade rätt, följde alla lagar och regler... sen fick jag en fet pungspark från staten. Sket i jobb, lade ner allt. Nu lever jag bara.
Citera
2026-05-27, 18:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Min gissning, för Sverige:

50 procent jobbar för att leva (huvudsakligen för brödfödan)
30 procent lever för att jobba (jobbet är hela ens identitet)
10 procent lever för att leva (tex svårt sjuka jobbar inte)
10 procent jobbar för att jobba (workaholics, oklart vad som driver dem)
Citera
2026-05-27, 18:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba

Trälarna jobbar för sin egen undergång. Jag kokar hembränt och kollar på Netflix.

Du verkar stolt över att vara en parasit? Konstig inställning.
Citera
2026-05-27, 18:09
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Det kommer att skapa en oerhört stor rastlöshet. När man är arbetslös då tänker man bara på skit eftersom man är uttråkad och i många fall leder det till att man hittar på skit.

Det ligger inte i naturen att människan eller vilken varelse som helst ska gå runt och chilla. Det är självförintelse.
Citera
2026-05-27, 18:12
Medlem
För att leva, annars hade jag inte gjort det.
Citera
2026-05-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag är också förtidspensionär men inte genom fusk. Strax över 14 000 kr in på kontot varje månad.
Tur att det finns människor som jobbar och sliter och bidrar till sveriges utveckling.
Citera
2026-05-27, 18:19
Medlem
AI-2000s avatar
Känns omodernt att tvingas arbeta 8 timmar om dagen i 5-6 dagar för att få 1-2 dagar ledigt. Funderar på att byta sida och rösta på partier som vill att vi jobbar mindre. Frågan börjar bli viktigare än massinvandringen för mig personligen.
Citera
2026-05-27, 18:20
Avstängd
TheJesuits avatar
Medborgarlön är ett hån mot alla som jobbar, varför skall de som går upp varje morgon och gör sin plikt försörja andra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in